Bra betesreducerare/ munkorg?

MaritH

Trådstartare
Nu är det dags för mig med lättfödd häst att börja planera inför vårens gräsexplosion och sommarens hagvistelse. Min plan är, efter att ha läst bl.a. Hippsons artikel, att ha betesreducerare i gräshage på natten och under dagtid stå i avbetade hage med hö. Mitt sto har inte fång men är som sagt lättfödd, och det är så uschligt att hon ska behöva dras med alla de där kilona. Hon äter som om det inte fanns någon morgondag, och så får man banta hela vinterhalvåret. Nej, den här sommaren ska hon inte behöva bli så.

Ni som har samma problem, hur gör ni?

Jag har använt en munkorg som är just en korg runt mulen med ett hål i botten. Har fungerat bra, tycker jag. Men det kanske finns andra varianter som är bättre? Jag har sett Greenguards, men de kostar ju också ca 400 kronor mer. Är den värd det? Finns det andra varianter?

Jag kan ju tillägga att det tyvärr inte finns någon skogshage som hon kan gå i, annars hade det förstås varit optimalt.

Jag har använt den som är som en korg med hål i botten, Shires har en fin som är urskuren bra och med mycket skavskydd.
Har sett en del använda Greenguard med mindre lyckat resultat, hamnat i munnen + att de ätit bredvid.

Hej!

Min gick med korg med hål i när hon gick på bete. Hon är en mästare på att ta av den, men av nån orsak tog hon alltid av den på samma ställe varje gång (innan jag lärde mig det letade jag i hela hagen...). Jag tycker den funkar bra, hon fick lite skav, men med ludd överallt funkade det.

Nu går hon inte på bete mer, jag vågar inte ha henne i hage med massa andra hästar och massor med gräs. Hon funkar bäst med bara enstaka kompis. Så hon går ute dygnet runt och fodras med hö sommartid.

/Lavinia, vars häst inte officiellt haft fång, men vet och hovis är överens om att häst ska behandlas som fånghäst för säkerhets skull.

Min häst gick med Greenguards senaste modell, alltså inte den som är så liten så att hästarna kan äta vid sidan av. Luftig och satt bra och nuddade aldrig mulen när han inte åt. Han gick med reduceraren ca 12 timmar per dygn, gick kvar i sommarhagen även under tiden han var utan den. Det plus motionen gjorde att han höll sig fint i vikt hela sommaren faktiskt.

Den modellen var definitivt värt sitt pris. Dock om hästen är väldigt väldigt lättfödd så kan det hända att dom får i sig lite för mycket med den modellen då det är såpass många hål i den. Men den är luftig och gav inga skav på min häst iallafall.

Det där med att dom äter för fullt när reduceraren kommer av stämde inte in på min häst, han åt lugnt och sansat när den kom av och kunde även stå med dom andra och sova hela dagarna.

• Gilla
Reactions: kol
Jag har korgen och tycker den är bäst dock ha jag borrat upp några extra streck på sidan av hålet .
Greengarden får hon av sig och alldeles för mycket mat i , trots greengardgrimman .

Nu är det dags för mig med lättfödd häst att börja planera inför vårens gräsexplosion och sommarens hagvistelse. Min plan är, efter att ha läst bl.a. Hippsons artikel, att ha betesreducerare i gräshage på natten och under dagtid stå i avbetade hage med hö. Mitt sto har inte fång men är som sagt lättfödd, och det är så uschligt att hon ska behöva dras med alla de där kilona. Hon äter som om det inte fanns någon morgondag, och så får man banta hela vinterhalvåret. Nej, den här sommaren ska hon inte behöva bli så.

Ni som har samma problem, hur gör ni?

Jag har använt en munkorg som är just en korg runt mulen med ett hål i botten. Har fungerat bra, tycker jag. Men det kanske finns andra varianter som är bättre? Jag har sett Greenguards, men de kostar ju också ca 400 kronor mer. Är den värd det? Finns det andra varianter?
Greenguards är mkt bättre!!!

Jag har också den nya korgmodellen av greenguard och den är suverän, inget skav och luftig, den går inte att äta brevid med och den sitter perfekt med greenguardgrimman som jag tycker man ska köpa med. Har den på en fångshettis och hon kan gå 4 timmar +med den på utan fångreaktion och hon får i sig mat nog med den.

Min överlistade greenguard innan mulens ens nådde gräset... Testate, spände och trixade, pålle åt obehindrat..

1. Jo jag vet, jag höll nog vikten nere på min pga av att jag red som en tok den sommaren. Hade han bara gått på betet utan motionen så hade den nog tyvärr inte räckt till.
Vårt sto var som en svullen gris trots föl vid sidanpå 4 månader och betesreducerare:(:o

De vill ju bara vara lite snälla kompisarna
Jättesnälla! Speciellt då de drog i sönder luvan till Boett-täcket i två delar så att han skulle slippa ha på sig något så elakt. Matte var inte lika glad då hon var tvungen att köpa en helt ny luva till täcket som han hade haft en vecka:cool:.

Jättesnälla! Speciellt då de drog i sönder luvan till Boett-täcket i två delar så att han skulle slippa ha på sig något så elakt. Matte var inte lika glad då hon var tvungen att köpa en helt ny luva till täcket som han hade haft en vecka:cool:.
Hade en sådan kompis och det är irreterande och kostsamt :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka