Bra belöningar agility

Bubble

Trådstartare
Skulle vilja ha tips på bra leksaker att använda som belöning då vi tränar agility (eller annars också).

Min hund är inte så jätteintresserad av leksaker och jag belönar då oftast med godis eller rösten men skulle vilja belöna med någon leksak/lek för att få lite mer fart då vi tränar agility.

Han gillar att man kastar boll åt honom men det blir så bökigt då man tränar på en bana med andra eftersom bollen far ganska långt. Annars gillar han att typ leka tafatt med mig och det har jag också provat som belöning och det funkar. Kamp gillar han inte så värst.

Tips på bra leksaker som era hundar gillar som ger lite fart? :)

Sv: Bra belöningar agility

Du behöver ju inte ta i och kasta långt med bollen. Gillar han inte om du kastar en liten bit bara?

Testat boll-på-snöre? Kombinerad bollkastning och möjlighet till kamp.

Finns leksaker med "fickor" där man kan stoppa godis. Kanske kan vara nåt?

Många hundar gillar fluffiga och pälsiga leksaker. En del gillar mjuka grejer med stoppning.
Finns riktigt kaninskinn osv att köpa, kanske kan få igång?

Du kanske kan jobba fram mer kamp i honom? Kampa med strumpa med köttbulle i?
Belöna upp kampen så att den på sikt kanske kan bli mer värd?

Finns massor att prova egentligen :)

Om du belönar med godis så måste du tänka på att placera belöningen på den linje du vill att hunden ska springa på. Oftast kommer belöningen från handen och varför ska då hunden springa bort från den Ar tydlig i dina signaler så hunden vet var den ska. Korta explosiva pass ökar också motivationen. Ett lopp varar ju inte så länge =) Att starta tillsammans med din hund kan trigga igång den. Lite lättare fartsträckor är alltid bra för själförtroendet, jaga, tävla om leksaken. Om du hejar för mycket på din hund kan det i vissa fall sänka den istället för peppa den.

Jo visst fungerar det att kasta en liten bit men där vi tränar nu är det rätt trångt så känns lite bökigt. Tack för tipsen boll på snöre ska jag testa och kanske något med kaninskinn :) jag har försökt få honom intresserad av att kampa men det har fungerat så där han kan tycka det är kul hemma ibland men bland andra hundar är han inte intresserad :( fast med en köttbulle i strumpa kanske, det har jag inte testat.

Tack för tips :) än så länge har vi bara övat hopp och tunnel och då har jag kastat godiset på marken efter hindret/tunneln är det så du menar? :)

Hur mycket belöning behövs det då?

Kamrat C som tränar Elit-lydnad har agility-plan som belöning på sin B.C.
Ungefär som att låta en vallhund valla, då behövs det inga externa belöningar.

Jag skulle nog inte kasta godiset på marken. Kanske hellre ha ett plastlock el dyl så hunden vet var belöningen ligger och inte börjar nosa i marken efter godis. Då kommer belöningen lite fel. Hm förstår du hur jag tänker? Ofta har godis en lugnande effekt som belöning. Bollar, kamp och lek ökar ofta intensiteten.

Billy belönar jag med att springa med honom och busa lite, en boll eller leksak är mer något som markerar att "Nu är det slut! Du är i mål!".
Han tar dock emot godisbelöning också, men agility är väldigt självbelönande :)

Hur mycket belöning behövs det då?

Kamrat C som tränar Elit-lydnad har agility-plan som belöning på sin B.C.
Ungefär som att låta en vallhund valla, då behövs det inga externa belöningar.

Det är ju dock ganska stor skillnad på att lattja lite på plan för att hunden tycker det är kul och att faktiskt försöka lära in riktigt bra agility. Jag skulle vilja säga att du inte kommer någonstans med inlärningen utan någon eller några former av belöning.
På ett eller annat sätt måste ju hunden uppmuntras i det den gör rätt.

Det är ju dock ganska stor skillnad på att lattja lite på plan för att hunden tycker det är kul och att faktiskt försöka lära in riktigt bra agility. Jag skulle vilja säga att du inte kommer någonstans med inlärningen utan någon eller några former av belöning.
På ett eller annat sätt måste ju hunden uppmuntras i det den gör rätt.

Precis, min hund älskar att springa agility så det är självbelönande i sig men jag skulle aldrig drömma att ta bort hennes godisbelöning som gör det snäppet bättre.

Jag skulle nog inte kasta godiset på marken. Kanske hellre ha ett plastlock el dyl så hunden vet var belöningen ligger och inte börjar nosa i marken efter godis. Då kommer belöningen lite fel. Hm förstår du hur jag tänker? Ofta har godis en lugnande effekt som belöning. Bollar, kamp och lek ökar ofta intensiteten.

Precis. Lock eller skål eller kanske Manners minder eller den enklare varianten Ready Treat där man själv har kontroll över belöningen ökar ju farten framåt om man inte vill att hinden ska dra sig mot föraren.

Den leksak som min hund hittills har "tänt" mest på var en ca meterlång orm av plysch, som de hade på Hundens Hus, när jag gick en kurs där. Kombinationen av jaktlek, kamp och mjuk, luddig plysch att tugga på var tydligen alldeles oemotståndlig.

Sen dess har jag försökt hitta en likadan på nätet eller i hundaffärer, utan att lyckas hittills. Någon som vet var man kan köpa dem?

Men det beror ju på vad det är för hund, som blåbäret skulle jag också vilja påstå att agility kan vara självbelönande. Precis som vallning. Att du kommer långt med röst och kroppsspråk. Sen är det väl ingen som hindrar att de ligger en burk kattmat och väntar efter en bra runda.

Just nu tränar jag och kompis hennes hund i rapport. Där kan du inte heller belöna under pågående träning, alltså när den springer, utan belöningen finns ju enbart i lägret. Men att springa i sig är så jäkla kul för hunden att jag ser inget problem med det.

Jag emotsätter inte att agility är självbelönande. Det håller jag med om när det gäller många hundar!
Jag har en agilityidiot själv som ÄLSKAR agility. Men nog använder jag belöning för det. Dels för att på ett väldigt tydligt sätt visa vilka beteenden jag uppskattar (eller inte uppskattar = utebliven belöning) men också för att på olika sätt hjälpa hunden i inlärningen.

Nu syftar jag alltså på om man faktiskt vill lära hunden agility. Inte bara springa rakt fram och hoppa för att det är skoj.

Min hund skulle bli jättefrustrerad (och osäker!) om hon inte fick belöning. Och ja, stundtals kan röst kanske räcka men inte överlag på de allra flesta hundar.

Jag tycker INTE agility går att jämföra med en BC som vallar. Det är inga naturliga drifter man tillfredsställer på samma sätt även om hundarna ofta tycker att det är väldigt kul.

TS skriver dessutom att hon vill jobba fram mer fart - att då föreslå att ta bort andra belöningar än röst och klapp känns inte så produktivt?

Kan inte annat än hålla med.
Under själva inlärningen av tex hinder, tunnlar jaakkos, push and pull, tysken osv så måste så jag ha belöning till min hund. För att säga att det är rätt det hon gör. När hon klarar det jag lär henne så länkar jag ihop tex tunnel hopp. Då kommer belöningen på slutet. När hon klarar att köra bana så kommer belöningen i slutet på banan. Men jag kan också överraska henne med belöning efter en riktigt tight sväng el dyl.

Alla hundar har inte samma driv som en BC och agility är definitivt inte genetiskt betingat såsom vallning. Dock väldigt självbelönande för vissa typer av hundar.

I vissa fall räcker det ju med att bara belöna med uppmuntrande röst och att själva agilityn är självbelönande men i vissa fall tror jag det kan behövas mer belöning. Nu har vi precis börjat men jag vill lära in alla hinder på rätt sätt så vi så småningom kan tävla därför tror jag det kan behövas belöningar under inlärningen av hindren :) tex så älskar han att hoppa hinder det gick undan och där hade det kanske inte behövts så mycket belöning men tunneln tyckte han inte var riktigt lika kul (lite läskig) så där hade jag gärna velat ha någon bättre belöning än godis för att få lite fart genom.

Okej jo jag förstår plastlock kan vi testa. Ville mest undvika att ge godis från handen så att han inte blir så fokuserad på mig så då blev det på marken.

Ok ja att jag springer och busar med honom ser han också som bra belöning tror jag :)

Fördelen med köttbullar är att om man kastar en så studsar den iväg som en boll, eftersom din hund gillar att jaga så kanske det vore något?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: MML
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 029
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
998
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 814
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2