bra att avla på?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 241
  • Visningar Visningar 14 159
Sv: bra att avla på?

Men avla på skiten då! Varför fråga när du ändå inte tar till dig kritiken.

Och vill man ha hund till sällskap skaffar man sig en ras lämpad till det. Man gör inte om en aktiv ras.

Jag skulle helt klart vara tveksam till att ha din hund i avel. Det finns så många jättebra hundar som dessutom är Mh-testade, röntgade, ögonlysta, utställda, korade, tävlade osv.
Du har säkert en supermysig hund.
Det har jag med.. en mysig familjehund som gjorde ett jättebra MH & är lättlärd & trevlig men han har en bakgrund som gör att jag aldrig skulle avla på honom..så för att ens hund är ens ögonsten kvalificerar den inte för avel i mina ögon. Det krävs mkt mer.

Jag har alltid drömt om en valpkull men trots 10 hundar (varav 4 varit mina 6 tillhört familjen) har inte den hunden dykt upp ännu. Man SKA vara överkritisk då det föds alldeles för många hundar med taskiga psyken eller andra problem.. Det finns en uppsjö av oseriösa uppfödare..Tyvärr.

Tippan skrev:
Man vill ju faktiskt att hunden frimodigt ska hälsa på folk när man har besök och man vill att folk ska kunna klappa hunden i hissen utan att man är rädd att den ska sitta fast i armen på folk. (Alt. kasta sig bakåt utan att komma undan)

Lagom är bäst och jag vill gärna att de små (alltså storleksmässigt) pudelvalparna ska bli lite lätt överglada när det kommer folk. Det brukar bli lagom när de blir vuxna. Låter kanske som ett konstigt resonemang, men det brukar funka!
hisssituation: min hund biter inte om han blir trängd och blir heller inte så rädd att han klämmer in sig i hörnet, han finner sig i situationen och är lugn..

när han var valp var han framåt och hälsade på folk.. dock träffade jag min plastkusin på en promenad när hunden min var under ett år och min plastkusin så jävla osmart att han lockade till sig hunden och skrämde honom när han var jättenära.. fan va kusinen fick veta att han levde :mad: jag är fortfarande förbannad över det :mad:

Jadzia skrev:
Om nu hunden vore så bra som det sägs varför är den då inte tävlad......alls?
Först hade den ont i tassen. Sen fick husse ont i knät. Sen började hon att löpa. Sen orkade vi inte träna. Sen blev vi utlottade. Sen... Fan en sådan lätt hund tränar man i två veckor och sen river man av allt utan problem (de lägre klasserna, kom igen... Egentligen vad krävs?). Jag har träffat ett par stycken! Bla en Doberman! Blev riktigt jä**a imponerad av hunden! Jag tror nästan på husse också att de tränat så lite för han hade en bra korning också!

Senast ändrad av en moderator:

En hund med stabilt psyke ska ju tåla en hel del. Har du sett ett MH någon gång?
Jag är av åsikten att MH borde vara obligatoriskt för sällskapshundar som ska gå i avel precis som det är för brukshundar..

Men..din hund, din hund, din hund.....tänk längre än vad näsan räcker. Vad finns bakom hunden?
Jo, rädsla och skygghet. Det är heller inte säkert att avkommorna får din hunds lugn. Det beror på hur mycket energi det finns i linjerna. Ärligt talat, ge dig inte på avel.

Jadzia skrev:
Men avla på skiten då! Varför fråga när du ändå inte tar till dig kritiken.

Och vill man ha hund till sällskap skaffar man sig en ras lämpad till det. Man gör inte om en aktiv ras.
va otrevlig du är.. :mad:

du känner inte min hund, du har aldrig träffat honom, det jag skriver är bara en sån liten del av hur han är som hund..

Att ge råd är en sak, men du försöker BESTÄMMA MED JÄRNHAND åt mig..

nejtack..

BeastieBabe skrev:
ja, saken är den att det blir svårt att få mamma att åka å titta på dom valparna.. och då är det "Nej" redan där, då blir det ingen mer hund..
Tar vi valpar efter våran hund så måste hon ju titta på dem och fastna *planera*.. :angel:

Ok. Det ligger alltså på den nivån.

Jag tycker du skall vänta tills du är vuxen nog att köpa dig din egen hund på dina villkor. Nu vill du bara övertala till mamma till ett hundköp hon egentligen inte är intresserad av.

varför inte lägga korten på bordet och föreslå för henne att ni köper en hund till så att du får ditt hundbehov stillat?

Det finns redan en hel del argument emot att du försöker få ut din hund i avel. Hans linjer finns redan representerade i många kullar, han är inte testad vare sig mentalt eller fysiskt, din mamma vill egentligen inte ha en hund till...

Slutligen, och - framförallt - du verkar inte ha förstått vikten av att verkligen söka med ljus och lykta för en riktigt bra hund.

Väx upp.

BeastieBabe skrev:
va otrevlig du är.. :mad:

du känner inte min hund, du har aldrig träffat honom, det jag skriver är bara en sån liten del av hur han är som hund..

Att ge råd är en sak, men du försöker BESTÄMMA MED JÄRNHAND åt mig..

nejtack..

Förstår inte. Du ber om råd och folk säger vad de tycker. Vad ville du höra? "Jaaa! Är din hund söt och så, AVLA!" ?

tessiem skrev:
En hund med stabilt psyke ska ju tåla en hel del. Har du sett ett MH någon gång?
Jag är av åsikten att MH borde vara obligatoriskt för sällskapshundar som ska gå i avel precis som det är för brukshundar..
"tåla" som i att tåla situationer utan att kola av eller attackera när den sätts under press?

BeastieBabe skrev:
"tåla" som i att tåla situationer utan att kola av eller attackera när den sätts under press?

Men allt man sätter hunden i är ju situationer? En hund ska kunna avreagera.

Aliide skrev:
Förstår inte. Du ber om råd och folk säger vad de tycker. Vad ville du höra? "Jaaa! Är din hund söt och så, AVLA!" ?
haha nej.. men eftersom att folk i omgivningen är intresserade av MIN hund åt deras tikar så ville jag ha reflektioner.. men jag ska hälsa dem att "NEJ! min hund är en lugn individ och enligt rasstandard MÅSTE en pudel vara flågalen och hoppa runt och skälla och virvelvinda runt varenda främlig dom ser"..

tack för att Du rättade till det :)

Ja, jag har tappat tålamodet. Då har jag en tendens att bli otrevlig.

Jag försöker inte bestämma något åt dig, men när du i rader av inlägg försöker bortförklara något så enkelt som att din hunds mor har taskig mentalitet då tröttnar jag. Tjatet om hur din hund är förblir en petitess då avel handlar om så mycket mer än en individs mentalitet. Vill man inte lyssna finns ingen anledning för mig att vara trevlig. Så...avla på skiten, men gnäll inte om du får något helt annat än vad du ville ha.

Aliide skrev:
Men allt man sätter hunden i är ju situationer? En hund ska kunna avreagera.
så ett mentaltest är att pressa hunden tills den antingen biter ifrån eller får hjärtsnörp och dör? det är det ett mantaltest går ut på? och om den varken får hjärtsnörp eller attackerar så är det en dålig hund som absolut inte ska avlas på.. ?

Tåla psykiska påfrestningar utan bestående rädsla/aggressivitet.. sen ska man inte lura sig själv.. ALLA hundar är kapabla att attackera under press.. men i vardagslivet utsätts (förhoppningsvis?) inte hundar för sån press..

BeastieBabe skrev:

jag VET INTE så mycket om modern har jag sagt.. bara att hon var skygg vid första mötet, vem vet, dom som var dit och hälsade på tidigare på dagen kanske också hade barn i yngre tonåren som kanske var jätteelaka mot henne..

SLUTA kalla min hund för skit.. jag är inte så elak mot dig :mad:

BeastieBabe skrev:
så ett mentaltest är att pressa hunden tills den antingen biter ifrån eller får hjärtsnörp och dör? det är det ett mantaltest går ut på? och om den varken får hjärtsnörp eller attackerar så är det en dålig hund som absolut inte ska avlas på.. ?
Det är väl ungefär så det går till ;)

En del hundar ballar ur totalt av dumpen tex. Och springer av planen. Dom är INTE något att avla på. Eller hundar som blir livrädda och hugger Spökena, inte heller avelsmaterial. Eller skotten.. Det finns en del att titta på. Trumgubben är något som kommer bli intressant för min Icke Avelsbara hane.

Det är bara så att det Jadzia försöker säga. Är att seriösa uppfödare tänker längre än du gör. Man går inte bara efter hur sin hund är (då skulle alla vilja avla på sina hundar, för man tycker ju sin är bäst)
Man går efter rasstandarden, meriter, hälsa, mentalitet mm.
Jag skulle aldrig använda din hane om jag visste att hans mor var så osäker och rädd som du skriver. Sen var han väl för stor också om jag inte minns fel..
Jag skulle heller inte använda din hund i avel, pga att brodern redan gett så många kullar.

Ett MH är bara beskrivande och ingen bedömning. Ett MT blir en bedömning av vilka mentala egenskaper hunden besitter och det är utformat så att hunden ska visa en reaktion. Vilken reaktion som är önskvärd beror på vilken ras det är. Dock ska hunden pressas så mycket att den visar antingen rädsla eller försvar, typ. Testet är dock väldigt standardiserat så en väldigt modig hund kanske aldrig visar försvar och en feg hund kan halvt om halvt dö redan i början av testet.

Dock är avreaktionen det mest intressanta när det gäller sällskapshund. Hunden ska kunna släppa det otäcka oavsett om den reagerat med rädsla eller ilska och inte ha något kvarstående efter att den hälsat på exempelvis spökena eller kollat av dumpe. Kvarstående är alltid otrevligt.

tessiem skrev:
Tåla psykiska påfrestningar utan bestående rädsla/aggressivitet.. sen ska man inte lura sig själv.. ALLA hundar är kapabla att attackera under press.. men i vardagslivet utsätts (förhoppningsvis?) inte hundar för sån press..
jodå.. jag bor i ett radhusområde och tidigare låg det ett dagis i samma grupp av hus och dom ungarna rusade fram i flock och ALLA skulle klappa på min hund... han satt vid mina ben och blev klappad av 4-5 barn samtidigt utan att bita ifrån eller bli rädd..

mat och leksaker kan man ta ifrån honom utan att han visar aggressioner över huvudtaget.. vi leker med honom och busar upp honom utan att han skadas oss..

så nog finns det pressade situationer även hemmavid..

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 298
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 311
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 338
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 558
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka