Ja, det är du det - men den som avlar vill ofta ha officiella meriter på sin hund. Vad hjälper det om kenneln säger att hundarna är si och så bra om ingen utomstående någonsin sett dem?
Jag förstår hur du tänker, men jag tycker ändå att det är bra att ha dokumentation på hunden. Ett MH, utställningsresultat eller lydnadstävlingar säger verkligen inte allt om en hund, men det är ofta det enda man kan gå på. I synnerhet om man som valpköpare inte får tillfälle att träffa hanen.
Min hane kommer förmodligen att användas i avel och jag har flera kriterier som jag vill att tiken uppfyller. Bortsett att hon skall vara ögonlyst ua; så vill jag gärna se att hennes föräldrar också ögonlysts.
Jag önskar att hon är utställd med lägst ett första pris (men det är inte viktigast) och jag önskar mig också ett MH med en etta på skottet. MH:t är ännu inte så utbrett på min ras, så jag kan inte vara benhård på den punkten, men jag vill själv träffa tiken och bilda mig en uppfattning om hennes sätt och förhöra mig om att hon INTE mår dåligt på nyår osv.
Hade jag haft en hund av bruksras hade jag haft ännu större krav, men detta känns viktigast just nu.
Ofta verkar tikägarna tro att de är de enda som är kritiska till den hane de väljer, men jag vill gärna visa att man som hanhundsägare också kan vara kritisk till de tikar som är ämnade att bli parade.
Mitt engagemang sträcker sig längre än att jag har världens underbaraste vovve. Jag vill att min hund tillsammans med en tik av god kvalité skall upprätthålla en god avel med friska och sunda hundar.