bra att avla på?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 241
  • Visningar Visningar 14 159
Sv: bra att avla på?

PIRU skrev:
Den kennel jag köpte hund i från kör enbart på hur hunden är, Inte meriter för då skulle jag inte sitta här me Jääkeri i dag.

Nu hänger jag inte med riktigt... Varför meriterar han inte sina avelshundar?

ja, jo. i dom kretsarna är jag ju inte så hemma, men man bör väl kunna ta kontakt med svenska pudelföreningen eller va dom nu heter.. och se om det finns intresserade tikägare :)

Gnist skrev:
Tittar själv mest på individen, psyket etc, men det är ju inte ovanligt att tikägare vill ha någon form av meritering på hanen..

Det är just det som jag tycker är så fel. Ofta markandsförs valpkullen med att pappan, minsann, har si och sådana meriter, medan tiken många gånger inte visat någonting.

Visst kan man ta uppfödarens ord för att vara sanna, men varför ens ha utställningar, mentaltest, bruksprov etc. om de egentligen inte betyder något?

prinsessfeminist skrev:
Nu hänger jag inte med riktigt... Varför meriterar han inte sina avelshundar?

varför, hunden blir väl inge bättre i kolan eller friskare för det

han blir garanterat av med sina valpar ändå.
i Jääkeri´s kull hade han 20pers som stod på kö sen var det tal på att en valp skulle gå till en polis i San Diego county USA.

Det är ju inte vad hunden har lärt sig som är intressant utan det den nedärver som är viktigt.

Senast ändrad:

BeastieBabe skrev:
ja, jo. i dom kretsarna är jag ju inte så hemma, men man bör väl kunna ta kontakt med svenska pudelföreningen eller va dom nu heter.. och se om det finns intresserade tikägare :)

Det tycker jag! :bow:

Du kan också ringa runt till några kennlar (eller varför inte uppfödaren till din hund?) och berätta vad han har för stam osv. Reka terräng lite.

PIRU skrev:
varför, hunden blir väl inge bättre i kolan eller friskare för det

han blir garanterat av med sina valpar ändå.
i Jääkeri´s kull hade han 20pers som stod på kö sen var det tal på att en valp skulle gå till en polis i San Diego county USA.

Varför tävlar du med din hund då? Varför öht visa vad hunden går för?

Ja, nedärvningen är intressant, men hur vet man det innan man tagit ett par kullar?

T ex. nu när jag letar hane till min BC-tik, så tittar jag ju Mer på hur hanen jobbar med djuren, hur han är psykiskt och ffa om han passar till min tik, så att de kompletterar varandra än vad jag tittar på hans tävlingsmeriter :cool:
Det enda meriterna säger mig är att hunden går att styra runt en uppbyggd bana.

Gnist skrev:
T ex. nu när jag letar hane till min BC-tik, så tittar jag ju Mer på hur hanen jobbar med djuren, hur han är psykiskt och ffa om han passar till min tik, så att de kompletterar varandra än vad jag tittar på hans tävlingsmeriter :cool:
Det enda meriterna säger mig är att hunden går att styra runt en uppbyggd bana.

Det förstår jag, men jag antar att du inte är ute efter en hund med bara medelmåttiga resultat heller? Räcker det att "styra runt en bana" i de mest krävande klasserna, tex?

Skygg moder och matvägran. Det diskvalificerar hunden direkt för avel ur min synvinkel.

En riktigt duktig förare kan få en medelmåttig hund runt en brittisk/Sk-bana. Det händer titt som tätt ;)

Det säger heller inget om hunden verkligen kan jobba..

Det är en enorm skillnad på att valla 5 får runt en öppen bana och att valla 200 får i kuperad terräng.

För min egen skull!

Jag vill inte ens avla på Jääkeri dom hundarna som finns i han finns i så många andra redan så han behövs inte i aveln

PIRU skrev:
För min egen skull!

Jag vill inte ens avla på Jääkeri dom hundarna som finns i han finns i så många andra redan så han behövs inte i aveln

ok.

Jag bara undrade.

Men jag antar att din hunds föräldrar åtminsoten är dokumenterat friska? För det är ju egentligen det enda som räknas tillsammans med ett bra lynne.

Gnist skrev:
En riktigt duktig förare kan få en medelmåttig hund runt en brittisk/Sk-bana. Det händer titt som tätt ;)

Det säger heller inget om hunden verkligen kan jobba..

Det är en enorm skillnad på att valla 5 får runt en öppen bana och att valla 200 får i kuperad terräng.

Det finns alltså inga klasser där hundarna sätts på så stora prov? (ursäkta min nyfikenhet, men jag vet inget om vallning)

Jadzia skrev:
Skygg moder och matvägran. Det diskvalificerar hunden direkt för avel ur min synvinkel.

Skygga modern skulle jag också fundera över, men matvägran? Det kan ju bero på att han är bortskämd?

Vår ena hund är liten i maten och han hade garanterat vägrat att äta alls om han bjöds på sådan där påsmat istället. :crazy:

Tror maxantalet på får är på 7-10 per grupp i vissa tävlingar.

Tyvärr, så motsvarar tävlingarna sällan verkligheten och därför går jag hellre på hundens Arbetsförmåga och psyke än på dess vallningsmeriter..

Gnist skrev:
Tror maxantalet på får är på 7-10 per grupp i vissa tävlingar.

Tyvärr, så motsvarar tävlingarna sällan verkligheten och därför går jag hellre på hundens Arbetsförmåga och psyke än på dess vallningsmeriter..

Det förstår jag. :bow:

prinsessfeminist skrev:
ok.

Jag bara undrade.

Men jag antar att din hunds föräldrar åtminsoten är dokumenterat friska? För det är ju egentligen det enda som räknas tillsammans med ett bra lynne.

Det är dom garanterat!!!

Tja, men ska en hund ens kunna bli så bortskämd. Det är det jag är tveksam till. Man brukar ju skoja om att labradorer är som dammsugare när det gäller mat, men många av dem har i mina ögon en hälsosam inställning till käk. De äter när det bjuds för man vet aldrig när det kan komma mer och mat måste man ha för att överleva. Att äta känns så grundläggande att jag inte riktigt vill kompromissa med det för en avelshund.

prinsessfeminist skrev:
Ja, det är du det - men den som avlar vill ofta ha officiella meriter på sin hund. Vad hjälper det om kenneln säger att hundarna är si och så bra om ingen utomstående någonsin sett dem?

Jag förstår hur du tänker, men jag tycker ändå att det är bra att ha dokumentation på hunden. Ett MH, utställningsresultat eller lydnadstävlingar säger verkligen inte allt om en hund, men det är ofta det enda man kan gå på. I synnerhet om man som valpköpare inte får tillfälle att träffa hanen.

Min hane kommer förmodligen att användas i avel och jag har flera kriterier som jag vill att tiken uppfyller. Bortsett att hon skall vara ögonlyst ua; så vill jag gärna se att hennes föräldrar också ögonlysts.

Jag önskar att hon är utställd med lägst ett första pris (men det är inte viktigast) och jag önskar mig också ett MH med en etta på skottet. MH:t är ännu inte så utbrett på min ras, så jag kan inte vara benhård på den punkten, men jag vill själv träffa tiken och bilda mig en uppfattning om hennes sätt och förhöra mig om att hon INTE mår dåligt på nyår osv.

Hade jag haft en hund av bruksras hade jag haft ännu större krav, men detta känns viktigast just nu.

Ofta verkar tikägarna tro att de är de enda som är kritiska till den hane de väljer, men jag vill gärna visa att man som hanhundsägare också kan vara kritisk till de tikar som är ämnade att bli parade.

Mitt engagemang sträcker sig längre än att jag har världens underbaraste vovve. Jag vill att min hund tillsammans med en tik av god kvalité skall upprätthålla en god avel med friska och sunda hundar.

Jag skrev att att det var min åsikt men att det är annorlunda för kennlar eller utställningsmeriterade osv. Sen tycker jag ett MH, korning och träff med föräldradjuren visar väldigt mkt. Tävlingar inom brukset handlar ju om träning. Jag behöver bara se att föräldrarna är trygga individer, föriga, arbetsvilliga, lättlärd, tillgängliga osv. Det behöver man inte alltid se på en utställning eller lydnadstävling. Även den bästa förare kan få en usel hund att få endel meriter.

Men en sak att tänka på är att det finns hundar som går bra på träning, men på tävlingsbanan så ballar de ur helt. Därför vill i alla fall jag se rejäla tävlingsmeriter på föräldrarna till en tilltänkt tävlingshund. Om föräldrarna tagit sig till Elit så vet man i varje fall att de inte är någon katastrof i tävlingssammanhang.

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 298
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 311
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 338
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 558
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka