Bra appar till småbarn

Sv: Bra appar till småbarn

Men fortfarande så går det inte att benämna appar som "en sak" eller ett spel eftersom det finns så många och som är så olika utformade. App står ju för applikation och det i sig är bara ett program. Sedan finns det riktigt avancerade spelapplikationer och applikationer som är utformade för barn.

Jo monstret som man matar finns som app, heter kort och gott färgmonstret
3590385069.jpg

Hen säger exempelvis

- Nu vill jag ha något blått ( då ska man dra den blå frukten till munnen ).

Du undrar varför man inte kan lära barnen färger genom en böcker, jag svarar att det kan man visst men varför är det så märkvärdigt om man använder en applikation som fyller samma syfte också?

Jag minns pacman och det är absolut inte samma sak :/

Senast ändrad:

Här kommer två förslag på appar som borde vara lärorika och lagom svåra för en 2-åring.

Nallemix 1 - handlar om att sortera saker och lägga t.ex. svamparna i en korg och fåglarna i en annan.

Färgmonstret - handlar om att mata monstret med frukt, men monstret vill bara äta frukt av viss färg. Ett lättsamt sätt att öva på färger.

Pappasappar är den sajt som jag använder för att få tips om bra appar för barn.

Jag tittade på apparna du tipsade om, och de verkar super! Nu är de nedladdade och imorgon ska Tuva få prova dem!

Visst var det din son (du!) som hade en app med bokstäver och en med räknande? Får man fråga vad de apparna heter?

Skrivappen heter Skolstil, den är väldigt enkel, helt enkelt ett vitt ark och ett tangentbord med bokstäver. Svårt att hitta bokstavsappar som inte går ut på att man ska lära sig stava, tycker jag. Som räkneappar har vi knattematte, Siffermix 1 och en som heter Siffror. Siffermix och siffror är de som är mest populära. Två andra appar jag gillar är memory (med pettson och findus) och pusselförbarn. Moogies är kul, men kanske inte så pedagogiskt.

Men jag var så övertygad om att det liknande ett dataspel genom att man skulle mata något slags monster med olika färger t ex men så är det alltså inte. Och då menade jag inte dataspel a la WOW utan mera som pacman typ om nån är tillräckligt gammal här för att minnas det.
Lustigt att du så hårt sågar något utan att veta ett dugg om det.

Apparna har absolut inte ersatt böcker, jag ser på appen precis som jag ser på andra utvecklande leksaker.

Jag tycker egentligen att det är lite underligt att just lek med barnsliga appar på en Ipad måste vara så väldigt utvecklande och pedgogiskt (för att kunna berättigas).

Räcker det inte väldigt bra om barnen tycker att det är roligt? Om det sedan kan göra tex en bilresa lättare att uthärda, så talar vi väl verkligen om en win-win.

Dessutom förstår jag precis varför det är roligt för en liten knatte när monstret äter upp respektive spottar ut sina frukter. Kanske extra roligt när monstret spottar ut, rentav. Jag förstår verkligen inte varför man skulle missunna dem den leken, men jag förstår egentligen inte heller varför det är så viktigt att framhålla att de lär sig av den.

På sätt och vis tycker jag att både fördömandet av den här tekniken i leksaksform och framlyftandet av dess enorma pedagogiska värde speglar lite samma sak - något av en övertro på teknikens makt, kanske? Eller något ditåt.

Senast ändrad:

Fast så små barn som det är frågan om här, tvååringar, lär sig ju massor på allt de gör. Bygga färgsorterade torn av klossar, t ex, är något mitt barn uppenbart gör för nöjes skull. Så det är ju en lek, att se hur högt tornet kan bli, och att sortera klossar. Samtidigt skulle man ju också kunna säga att deti högsta grad är en pedagogisk verksamhet, eftersom han samtidigt tränar finmotorik, orsakssamband (om klossarna står exakt på varandra och inte snett blir tornet högre) och färgkunskap. Det är mer en formuleringsfråga, bägge elementen finns där.

Så lek och pedagogik går ju liksom hand i hand för en knatte, pedagogik utan lek är så tråkigt att de hellre gör något annat, och lek utan pedagogik är inte möjligt, eftersom de lär sig av allt.

Sen tycker jag att det är vissa saker som uppenbart går lite snabbare att lära sig med hjälp av en app, för att det blir så roligt att öva att barnet sysselsätter sig längre med samma sak, och därigenom lär sig snabbare. T ex finns det väldigt mycket flera enkla, roliga sifferappar än bokstavsappar, vilket har gjort att sonen just nu är mer intresserad av siffror än av bokstäver. Å andra sidan kanske det mer handlar om nyhetens behag - bokstäver har han kunnat ett tag, men han är för liten än för att kunna ta nästa steg till att lära sig läsa på riktigt, så där står han lite still just nu. Siffror däremot är nytt, och därför roligare just nu.

Jag tycker egentligen att det är lite underligt att just lek med barnsliga appar på en Ipad måste vara så väldigt utvecklande och pedgogiskt (för att kunna berättigas).

Räcker det inte väldigt bra om barnen tycker att det är roligt?

Jag håller med fullständig! Men också Mabuse om att det nog alltid går att hitta NÅGOT utvecklande i alla appar. Men som sagt varför ens analysera det?

Vi har appar som uttryckligen är utvecklande och andra som mest bara är roliga och barnen använder båda sorterna. Vi har inte infört några begränsningar, de sitter varierande länge, vissa (mer ovanliga) dagar kanske en timme (t.ex om vi laddat hem någon ny app kan det bli så), andra dagar inget, men vanligast är kanske en kvart eller så varannan dag.

Jag sitter sällan med utan gör annat. Barnen är 3 och 5. Jag gör en del annat även när de ritar, leker rollekar också. Annars fungerar inte vårt liv tycker jag.

Vad gäller att ha åsikter om sånt som man inte riktigt har koll på så är väl det en klassiker? Kommer ni inte ihåg när mobilerna kom och det fanns ju ett helt gäng som minsann absolut inte hade behov av att bli nådd på Konsum. Näe, de skulle då aldrig skaffa en mobil. Hur många såna tror ni det finns nu? Man måste vara lite teknikfientlig för att inte förstå att det kan vara praktiskt att KUNNA ringa och stämma av saker med någon och att iPad KAN vara rolig och stimulerande för barn (och vuxna).

Sen inte sagt att man inte klarar sig utan en iPad just ;) (fast nu när jag har en så har jag svårt att se att gå tillbaka till att använda vanlig dator enbart :D)

Fast så små barn som det är frågan om här, tvååringar, lär sig ju massor på allt de gör.

Precis, jag tänkte medan jag skrev på att små barn ju lär sig saker hela tiden, oavsett vad de gör och oavsett vad som händer omkring dem. Och det är väl egentligen just det som gör att jag inte ser närvaron eller frånvaron av en Ipad som särskilt viktig eller avgörande - vare sig i positiv eller negativ riktning. Att det sedan finns saker som barn lär sig särskilt effektivt på just det viset, betvivlar jag inte, men det tror jag också gäller för väldigt mycket.

Min poäng är mer att det räcker för mig, rätt långt, att så små har roligt. Lär sig gör de hela tiden. Därför är det för mig underligt att argumentera mot att de får leka med en Ipad.

Sen är det ju också så att barn leker med sådant som finns i (vuxen)världen. De leker med leksaksbilar och med degskålar och vispar och allt de kommer över. Och de utvecklar (tror jag) ett någorlunda naturligt förhållande till det de leker med. Mot bakgrund av det, tycker jag att det är fullt rimligt att de tidigt får bekanta sig med tekniken, precis som med degskålar och vispar. Jag tror inte att de förstår någotdera fullt ut när de börjar leka med det, men då har de i alla fall börjat. (Jag är mer tveksam i så fall till att låta dem leka med bilar i så fall :p, dagens bilbeteende är inte något som jag är självklart positiv till att normalisera hos barn.)

Nu försökte jag nå fram till skillnaden mellan ett tv-spel alá pacman och dom appar som diskuteras här. Det övriga du beskrev känner jag mig inte riktigt träffad av egentligen, jag tycker inte att det är det enda som berättigar är att det är väldigt utvecklande, men det går hand i hand med lek.

Lustigt att du så hårt sågar något utan att veta ett dugg om det.

Nåja, så hårt tycker jag inte jag sågar, jag har nog varit i värre bataljer än så. Bakgrunden är nog mest att ja, jag är teknikfientlig. Jag tycker mest att det hindrar en från att tänka, från att skapa riktiga relationer till verkliga människor, och att allt bara går snabbare och snabbare, och jag knappt hinner tänka en tanke till slut. Men visst kastar jag sten i glashus eftersom jag både använder internet och mobiltelefon. Det erkänner jag glatt. Men jag är både bekymrad och fundersam över vad den här tekniken gör med oss och i synnerhet med våra barn - i förlängningen där allt går så snabbt, och våra behov tillfredsställs på en nanosekund. Såg förresten häromdagen lösningen på problemen med att anställa människor inom vården av äldre (eftersom inga unga tydligen vill ha låg lön och stressig arbete) skulle bli robotar. Kostar inget mer än underhåll osv. Det är den utvecklingen som jag är så rädd för.

Senast ändrad:

Fast är det inte verkliga människor du skickar e-mail eller sms till, då? Jag tycker snarare att IT är ett hjälpmedel för att skapa riktiga relationer till verkliga människor, inte ett hinder. Och nog blir det mer tid till vänner och familj när man kan boka t ex flygbiljett och hotell för en resa på 20 minuter via internet, än om man skulle behövt gå till olika resebyråer för att jämföra priser och boka biljetter? Då skulle det ju gå åt en halv dag, tid man skulle behöva ta från t ex umgänge med familjen.

Det är ju heller inte alla behov man kan tillfredsställa via internet, de flesta saker kräver fortfarande massor av tid. Men administration (betala räkningar, leta upp vägbeskrivning, etc) går fortare nuförtiden, och det ser jag faktiskt som positivt. Vad är det för bra med att lägga mer av sin tid på sånt?

I mitt jobb som forskare skulle jag säga att tekniken är en enorm hjälp för att tänka, eftersom man kan ta del av andras forskningsresultat och kommentarer så snabbt, jämfört med förr när man i bästa fall kunde gå till biblioteket och kanske kopiera någon artikel - nu kan man enkelt söka igenom all världens tidskrifter via de databaser som finns, det spar tid och blir bättre. Genom att jag nu lätt kan få tag på den forskning jag behöver, så kan jag lägga tiden på att läsa, förstå och tänka, istället för på att resa runt till olika arkiv för att leta.

Senast ändrad:

Toca Doktor gillar mitt barn som är doktorsfixerad. det händer något oavsett vad hon gör. Appen Tap-And-Fart är också kul, typ 12 olika prottljud att härma i oändlighet.

Barnappar från just Toca tipsar teknikskribenten i min morgontidning om idag.

Hon berättar dessutom att Fisher price gjort en iphonehållare för barn. Den är tänkt från sex månader (!) till tre år;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 107
Senast: malumbub
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 100
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 952
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka