Bra appar till småbarn

Speciella_tina

Trådstartare
Spinnoff på tråden om IT-utveckling

Familjen har nyss införskaffat en Ipad, till stor del för Tuvas skull. Jag har laddat ner några appar som är för barn i 2-årsåldern, men de verkar vara helt för lätta för henne. Missförstå mig rätt, hon ska förstås ha roligt och känna att hon klarar det, med det får gärna vara lite utmaning med! Vilka appar har ni till era barn? Skriv gärna lite om dem med!

Sv: Bra appar till småbarn

Talking Tom är en favorit här. Inte att prata med så mycket, utan att slå ner..! :p

Jo, den är poppis här med, och Talking Ben! Jag var mer ute efter lite lärande appar och kanske något spel!

Här kommer två förslag på appar som borde vara lärorika och lagom svåra för en 2-åring.

Nallemix 1 - handlar om att sortera saker och lägga t.ex. svamparna i en korg och fåglarna i en annan.

Färgmonstret - handlar om att mata monstret med frukt, men monstret vill bara äta frukt av viss färg. Ett lättsamt sätt att öva på färger.

Pappasappar är den sajt som jag använder för att få tips om bra appar för barn.

KL
Appar är det typ dataspel för barn? Kan man inte lära sig färger från en bok i stället? Alltså, jag är inte ute efter att kritisera er som använder datorer till era barn, jag är bara fundersam när det gäller fenomenet. Studier har ju visat att det inte är bra för barn att se TV innan åtminstone 3 års ålder, hur påverkar dessa dataspel barnens utveckling eller snarare hjärnans utveckling. Hur tänker ni kring det som använder datorer till era barn? Vi hade Ipads på sonens dagis i ert projekt under en kort period och då satt småbarnen på rad i soffan fastklistrade vid sina dataskärmar. Enkelt för personalen, men inget jag ville att min son skulle göra där.

Jag vet inte om dessa appar är så mycket hemskare än att barnen sitter fastklistrade vid böcker?

Det är väl främst pga de olika intrycken och "snabba" rörelserna som man inte ska se för mycket på TV som riktigt liten, samt att forskningen verkar väldigt oense om hur "farligt" det är.

Jag tänker likadant, det är ju de hastiga rörelserna som gör tv olämpligt, och småbarnsappar har inga hastiga rörelser. Jag ser apparna som ett trevligt komplement till andra aktiviteter, inte värre än att barn kan sitta stilla och koncentrerat med t ex memory eller bokstäver. Att barn sitter stilla och fokuserar en stund ser jag i sig inget negativt med - de flesta tvåringar t ex har ju inga problem med att fara runt tillräckligt resten av dagen. Apparna har ju dessutom fördelen att vara mycket mer interaktiva än att titta på tv. Jag ser inte appar som ersättning för bokläsning, det är ju något helt annat. Snarare som ersättning för tv i så fall, och som ytterligare ett sätt att rita, pussla, och liknande. Det blir inte samma sak att läsa om färger i en bok, och att själv sortera saker efter färg. Helt olika typer av inlärning.

KL
Appar är det typ dataspel för barn? Kan man inte lära sig färger från en bok i stället? Alltså, jag är inte ute efter att kritisera er som använder datorer till era barn, jag är bara fundersam när det gäller fenomenet. Studier har ju visat att det inte är bra för barn att se TV innan åtminstone 3 års ålder, hur påverkar dessa dataspel barnens utveckling eller snarare hjärnans utveckling. Hur tänker ni kring det som använder datorer till era barn? Vi hade Ipads på sonens dagis i ert projekt under en kort period och då satt småbarnen på rad i soffan fastklistrade vid sina dataskärmar. Enkelt för personalen, men inget jag ville att min son skulle göra där.

Ja, så kan man väl uttrycka det, Ipad är ju en sorts portabel dator. Det är väl klart att man kan lära barn färger från en bok, eller för den delen klossar. Men det ena utesluter ju inte det andra :) Vi pratar väldigt mycket om färger och former i vardagen. Jag personligen har svårt att tänka mig att datoranvändande och/eller tv-tittande i rimlig mängd påverkar hjärnans utveckling negativt, så länge man använder sig av program anpassade för barnet.

Bara för att man har en Ipad behöver man inte låta barnet använda den hela dagarna, precis som jag inte låter mitt barn titta på tv hela dagen. Vi låter Tuva använda den ungefär 30 minuter varje dag, resten av dagen gör vi andra saker :idea:

Jag tycker att Ipaden är ett bra komplement, ett lustfyllt lärande! Jag sätter inte Tuva själv med den utan vi sitter tillsammans, vägleder, pratar, applåderar, ja precis samma sak som vi gjort med en bok. Ipaden är aktiv på ett annat sätt än boken. T.ex ett pussel som Tuva tycker om, när man klarat alla figurer kommer det Ballonger man kan poppa med fingern, helfestligt tycker Tuva!

Ja, så kan man väl uttrycka det, Ipad är ju en sorts portabel dator. Det är väl klart att man kan lära barn färger från en bok, eller för den delen klossar. Men det ena utesluter ju inte det andra :) Vi pratar väldigt mycket om färger och former i vardagen. Jag personligen har svårt att tänka mig att datoranvändande och/eller tv-tittande i rimlig mängd påverkar hjärnans utveckling negativt, så länge man använder sig av program anpassade för barnet.

Bara för att man har en Ipad behöver man inte låta barnet använda den hela dagarna, precis som jag inte låter mitt barn titta på tv hela dagen. Vi låter Tuva använda den ungefär 30 minuter varje dag, resten av dagen gör vi andra saker :idea:

Jag tycker att Ipaden är ett bra komplement, ett lustfyllt lärande! Jag sätter inte Tuva själv med den utan vi sitter tillsammans, vägleder, pratar, applåderar, ja precis samma sak som vi gjort med en bok. Ipaden är aktiv på ett annat sätt än boken. T.ex ett pussel som Tuva tycker om, när man klarat alla figurer kommer det Ballonger man kan poppa med fingern, helfestligt tycker Tuva!

Jag vet inte om forskningen är så omstridd angående TV-tittande, de studier jag läst har slagit fast att det inte är bra för hjärnans utveckling. Det är ju knappast fråga om något personligt tyckande, utan det är väl mera så det är. Sen får ju varje förälder göra som de anser vara rätt för sina barn, men det känns inte som det går att ifrågasätta att TV-tittande är skadligt eftersom det är så väl vetenskapligt förankrat.
Jag har ingen aning om hur en Ipad fungerar eller vad ens en app är för något, och av det lilla jag hunnit se på förskolan förstod jag det som att det är ett dataspel liknande men det verkar inte vara så enligt de svar jag fått här, och det var ju intressant. Det som är bra med bokläsning är ju närheten till föräldern, och att det tar tid att bläddra i lugn och ro för få fram nästan sida. I dataspel och för all del, TV så går ju allt väldigt fort, och hjärnan hinner inte med att ställa om sig. Men det problemet finns alltså inte med dessa appar, menar ni? Om man t ex tänker sig det där spelet med ett monster och fägerna, varför är det bättre med app i stället för att sätta ett av barnets nallar på en stol och be barnet mata nallen med bara röda klossar t ex? För att man slipper vara med och kan göra annat under tiden? Jag låter kanske provokativ, men är det faktiskt inte, utan undrar helt ärligt.
En annan intressant sak är att du skriver att Ipaden är interaktiv med barnet, och att barnet verkar föredra det. De funderingar som väcks då är om barnet föredrar att "kommunicera" med en dator i stället för med människor och varför många av oss verkar göra det (tänk bara på facebook). Jag säger inte att det är nödvändigtvis fel, jag tycker bara att det är intressant och tankeväckande, och jag är inte så säker på att jag vill att mina barn ska interagera med en dator eller Ipad eller whatever i stället för andra människor. Ja, jag är medveten om att jag låter som en relik från 1800-talet, men jag bjuder på det.

Jag vet inte om forskningen är så omstridd angående TV-tittande, de studier jag läst har slagit fast att det inte är bra för hjärnans utveckling. Det är ju knappast fråga om något personligt tyckande, utan det är väl mera så det är. Sen får ju varje förälder göra som de anser vara rätt för sina barn, men det känns inte som det går att ifrågasätta att TV-tittande är skadligt eftersom det är så väl vetenskapligt förankrat.
Jag har ingen aning om hur en Ipad fungerar eller vad ens en app är för något, och av det lilla jag hunnit se på förskolan förstod jag det som att det är ett dataspel liknande men det verkar inte vara så enligt de svar jag fått här, och det var ju intressant. Det som är bra med bokläsning är ju närheten till föräldern, och att det tar tid att bläddra i lugn och ro för få fram nästan sida. I dataspel och för all del, TV så går ju allt väldigt fort, och hjärnan hinner inte med att ställa om sig. Men det problemet finns alltså inte med dessa appar, menar ni? Om man t ex tänker sig det där spelet med ett monster och fägerna, varför är det bättre med app i stället för att sätta ett av barnets nallar på en stol och be barnet mata nallen med bara röda klossar t ex? För att man slipper vara med och kan göra annat under tiden? Jag låter kanske provokativ, men är det faktiskt inte, utan undrar helt ärligt.
En annan intressant sak är att du skriver att Ipaden är interaktiv med barnet, och att barnet verkar föredra det. De funderingar som väcks då är om barnet föredrar att "kommunicera" med en dator i stället för med människor och varför många av oss verkar göra det (tänk bara på facebook). Jag säger inte att det är nödvändigtvis fel, jag tycker bara att det är intressant och tankeväckande, och jag är inte så säker på att jag vill att mina barn ska interagera med en dator eller Ipad eller whatever i stället för andra människor. Ja, jag är medveten om att jag låter som en relik från 1800-talet, men jag bjuder på det.

Jag har faktiskt inte ens läst forskningen, min dotter tittar på tv 30 minuter på morgonen, och då på något anpassat för hennes ålder. Då sitter vi och myser och äter frukost i soffan. Jag vet inte hur forskningen är gjord, en jag har som sagt väldigt svårt att tänka mig att det skulle vara skadligt med tv-tittande i rimlig mängd på anpassade program skulle vara skadligt, isåfall är väl hela vår generation rejält sabbad? Som Calazyria skriver är det väl de olika intrycken och snabba rörelserna som anses vara skadligt?

Det ena utesluter väl inte det andra? Jag läser fortfarande böcker med min dotter, men nu gör vi detta också. Det finns ju olika appar, min dotter är två, det är inte WOW hon spelar direkt. Vi lägger pussel och spelar memory. Min tanke är att vi ska ladda ner någon app med siffror och bokstäver med.

För mig personligen är det inte för att slippa vara med vi har Ipaden, den är rätt dyr så jag är inte så intresserad av att låta Tuva leka med den själv!

Var har jag skrivit att barnet verkar föredra att Ipaden är interaktiv? Jag skrev att hon tycker det är helfestligt när ballongerna dyker upp, inte att hon föredrar det framför min uppmuntran.

Du kanske inte menar att provocera, men det är faktiskt ganska provocerande. Hela ditt inlägg känns som ett ifrågasättande av mitt/andra föräldrars val att låta våra barn använda Ipad som ett komplement. Vad är det som är så farligt med att lägga pussel eller spela memory på en dator? Man kan ju fortfarande lägga pussel på golvet också! Men man får ett större utbud på det här viset!

+1 på ditt inlägg.

Tillägg till Kattennizze: Jo forskningen är väldigt tudelad i frågan samt nej jag sitter ofta med när E pysslar med sina appar. Ungefär i samma utsträckning som när hon "läser" böcker. Ibland vill hon göra det ensam, ibland kan jag inte vara med ( lagar mat, kör bil ). Det är svårt att lägga pussel och memory i en bil som rullar, där är ju en app betydligt mer smidigt för barnen.

Läser dina barn aldrig böcker eller så för sig själv?

Apparna har absolut inte ersatt böcker, jag ser på appen precis som jag ser på andra utvecklande leksaker.

Senast ändrad:

+1 på ditt inlägg.

Tillägg till Kattennizze: Jo forskningen är väldigt tudelad i frågan samt nej jag sitter ofta med när E pysslar med sina appar. Ungefär i samma utsträckning som när hon "läser" böcker. Ibland vill hon göra det ensam, ibland kan jag inte vara med ( lagar mat, kör bil ). Det är svårt att lägga pussel och memory i en bil som rullar, där är ju en app betydligt mer smidigt för barnen.

Läser dina barn aldrig böcker eller så för sig själv?

Apparna har absolut inte ersatt böcker, jag ser på appen precis som jag ser på andra utvecklande leksaker.

Utvecklande för vad? Att era barn ska lära sig läsa tidigare, lära sig färger tidigare eller vad menar ni?
Speciella_Tina: Men du skriver ju att barnet interagerar med Ipaden, hon gör ju det, det är ju själva syftet med dessa leksaker, vilket ju i sig inte alls betyder att hon inte skulle uppskatta din uppmuntran, vilket jag inte heller skrivit, så där misstolkar du mig nog. Jag tycker det är väldigt intressant att läsa hur ni ser på detta, jag har bara läst forskningen som Hugo Lagercrantz (professor) mfl barnläkare stödjer sig på när de hävdar att TV-tittande är skadligt. Vore jätteintressant att få läsa andra studier som hävdar motsatsen, och se hur de är gjorda.
Min äldsta son är 3 och han får faktiskt hör o häpna titta på TV men inte några större mängder. Han älskar det och blir helt absorberad, vilket bekymrar mig. Mina yngre barn är bara några månader så för dem är inget aktuellt än, vi väntade tills sonen fyllde 3 innan han fick titta på TV i någon större omfattning.( alltså mer än 5 min).
Nu har inte vi råd att köpa en Ipad till våra barn, och det är inget som vi skulle prioritera, liksom att vi inte heller har några dyra mobiltelefoner och inte heller kommer att ha det till våra barn, om de ens ska få ha mobiltelefon eftersom jag är så rädd för strålningen.

Men jag förstår som inte första frågan egentligen?

Varför låter du dina barn läsa böcker, lägga pussel, spela memory m.m? Sedan är det ju lite svårt att diskutera när du inte har studerat och kikat på de olika appar som erbjuds. Din hänvisning till att TV är farligt blir också lite sned/tokig då olika program är helt olika uppbyggda.

Det är ju stor skillnad på att låta en tvååring glo på Svampbob Fyrkant i flera timmar jämfört med att se på I drömmarnas trädgård. Att likställa alla tecknade barnprogram blir ju konstigt och att jämföra denna klump med en app avsedd för mindre barn blir också galet.

Senast ändrad:

Jag tror det är ganska ovanligt att köpa en ipad enbart till barnen, just eftersom de är rätt dyra. Vår är till hela familjen, vi vuxna har den som surfplatta, och sonen för att titta på tv eller leka med appar.

Men jag förstår som inte första frågan egentligen?

Varför låter du dina barn läsa böcker, lägga pussel, spela memory m.m? Sedan är det ju lite svårt att diskutera när du inte har studerat och kikat på de olika appar som erbjuds. Din hänvisning till att TV är farligt blir också lite sned/tokig då olika program är helt olika uppbyggda.

Det är ju stor skillnad på att låta en tvååring glo på Svampbob Fyrkant i flera timmar jämfört med att se på I drömmarnas trädgård. Att likställa alla tecknade barnprogram blir ju konstigt och att jämföra denna klump med en app avsedd för mindre barn blir också galet.

Nja, jag menar att TV-tittande i sig är skadligt, och då spelar det alltså inte någon roll vilket program som det handlar om, även om det säkert är så att en del program är mindre skadliga för barn än för andra. Hoppas jag klargjort det nu.
Helt sant, jag borde sätta mig in mera i hur appar fungerar för att kunna diskutera det, alltså lämnar jag det ämnet nu. Men jag var så övertygad om att det liknande ett dataspel genom att man skulle mata något slags monster med olika färger t ex men så är det alltså inte. Och då menade jag inte dataspel a la WOW utan mera som pacman typ om nån är tillräckligt gammal här för att minnas det.

Utvecklande för vad? Att era barn ska lära sig läsa tidigare, lära sig färger tidigare eller vad menar ni?
Speciella_Tina: Men du skriver ju att barnet interagerar med Ipaden, hon gör ju det, det är ju själva syftet med dessa leksaker, vilket ju i sig inte alls betyder att hon inte skulle uppskatta din uppmuntran, vilket jag inte heller skrivit, så där misstolkar du mig nog. Jag tycker det är väldigt intressant att läsa hur ni ser på detta, jag har bara läst forskningen som Hugo Lagercrantz (professor) mfl barnläkare stödjer sig på när de hävdar att TV-tittande är skadligt. Vore jätteintressant att få läsa andra studier som hävdar motsatsen, och se hur de är gjorda.
Min äldsta son är 3 och han får faktiskt hör o häpna titta på TV men inte några större mängder. Han älskar det och blir helt absorberad, vilket bekymrar mig. Mina yngre barn är bara några månader så för dem är inget aktuellt än, vi väntade tills sonen fyllde 3 innan han fick titta på TV i någon större omfattning.( alltså mer än 5 min).
Nu har inte vi råd att köpa en Ipad till våra barn, och det är inget som vi skulle prioritera, liksom att vi inte heller har några dyra mobiltelefoner och inte heller kommer att ha det till våra barn, om de ens ska få ha mobiltelefon eftersom jag är så rädd för strålningen.

En annan intressant sak är att du skriver att Ipaden är interaktiv med barnet, och att barnet verkar föredra det

Nähä, då får du gärna förtydliga vad du menar med den här meningen?

Utvecklande på samma sätt som att läsa böcker, rita på papper, bygga pussel, spela memory, sortera färgklossar, räkna bilar behöver jag fortsätta? Det är ytterligare en utvecklande lek helt enkelt. Man kan ju både leka med klossar och leka med lego, varför kan man då inte leka med en Ipad också? Tuva behöver absolut inte lära sig tidgare, men jag vill såklart gärna att hon lär sig!

Precis som Mabuse skriver är Ipaden inköpt till familjen, leksaker för 3300 känns lite magstarkt.

Jag förstår helt ärligt inte vad du vill komma fram till? Uppenbarligen tycker vi det är en bra sak till barnen eftersom vi låter dem ha den.

Nu blir det kanske lite ot, mer ett svar på varför än tips på appar eftersom vårt barn är mycket mindre (1½). Hon har två egna appar, den ena heter "Baby balloon pop" och innebär att barnet ska krascha ballonger och så ramlar det ut djur ur dem - en hund som skäller osv.

Den andra, som är favoriten för tillfället, är ett färgglatt piano. Vi har inte plats att ha ett piano hemma, inte anledning heller eftersom ingen av oss kan spela (jo, sambon demonstrerade att han kunde spela "Blinka lilla stjärna" här om dagen!). Vi hade ett sånt där leksakspiano förut men det gick inte att reglera volymen på utan hade ett fruktansvärt högt ljud...
Hur som helst så tycker hon att det är jättekul att plinka på surfplattan, på de två veckor vi har haft den så har hon lärt sig att använda pekfingrarna på en tangent i taget istället för att banka på alla samtidigt :D

Sen brukar vi titta på youtube ibland, musik i allmänhet och Sean Banan i synnerhet. Hon brukar även titta/lyssna på "Lille katt" när inte jag är hemma - hon är inte helt nöjd med sin pappas tolkning av låten! Vi brukar även titta på bilder av hundar, katter, bebisar och bilar - dvs det som just nu är jättespännande och ger upphov till långa samtal.

Idag när det har regnat och vi har byggstök i halva huset så har hon använt den tre gånger, skulle tro att det rör sig om sammanlagt 10-12 minuter.

Jag tycker att det är bättre att hon använder surfplattan än tittar på TV (även om vi inte är så nitiska med det heller, tittar vi på nåt när hon tex sovit middag så får TV:n vara på tills programmet är slut även om hon är vaken. Oftast är det väl sport eller reprisen på Let's Dance, inget otäckt), hon har själv inget intresse för TV:n heller, däremot tyckte hon att surfplattan var spännande från första stund.

Visst skulle vi kunna nöja oss med att låta henne spela på kastruller och med russinpaket - vilket hon också gör, och att lyssna på musik på radio/mp3, men nu har vi ändå en surfplatta och YouTube är lättillgängligt och gratis så varför inte. Hon kommer ju ändå att växa upp omgiven av denna "nya" teknik så jag ser ingen anledning att gömma den för henne.

Nej, det är inte alls som pacman. Det är ett runt "monster" som säger typ "nu vill jag ha nånting rött!", och då samtidigt ändrar färg till rött. Framför ligger en hög med frukter, och då ska man ta en röd frukt, t ex en bit vattenmelon, och ge till monstret (dvs föra dit med fingret). Monstret äter upp frukten, säger "tack kompis!" eller liknande. Sen byter den färg, blir t ex gul, och säger att den är sugen på nåt gult, och då kan man ta t ex en banan ur högen och ge den. Pacman är otroligt mycket stressigare, här finns ju inget tidsmoment på det sättet. Väljer man fel så tuggar den, spottar ut, och så får man ett nytt försök. Imga poäng, ingen tidtagning, och ingen tävling.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 107
Senast: malumbub
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 100
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 952
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Vilken försäkring?
  • Valp 2025

Hästrelaterat