Boxväggar, hur höga?

E

exitingflame

Vet inte om detta hamnar rätt nu, jag ska bygga stall och har lite funderingar!
Hur hög måste boxväggen vara till en stor häst? Det enda som står i jordbruksverkets lilla häfte är måtten mellan golv-vägg och vägg-tak, men inget om hur hög själva boxväggen måste vara.

Ngn som vet, snälla svara
Mvh Flamman

Hej!
Jag tror inte att det finns några bestämmelser för hur höga boxväggarna ska vara, det är väl upp till var och en. Om jag var i dina kläder skulle jag faktiskt vara lite "Strasservänlig" och satsa på så låga boxväggar som möjligt, eventuell med galler som förhindrar flyktförsök. Detta för att hästarna ska kunna stå med huvudet lågt och ändå ha uppsikt över omgivningen (=fysiologiskt).

Vad tycker du är ett bra mått? 1m????
Eftersom inga boxar kommer att sitta ihop så blir det inget galler förän till hösten, då kanske 1m är för lågt, men om det inte finns nå reglerför det så är det väl upp till var och en? Jag är 120% säker på att min häst aldrig skulle försöka hoppa ut bara för att det inte finns nå galler.

Vad tycker du om det?

1 m låter väääldigt lågt utan galler. Vi har islandshästar (dvs i storlek som C-D-ponnyer), och boxväggar som är ca 120 cm. Inga galler. Det innebär att hästarna kan stå med huvudena i "normalhöjd" och något lägre, och ändå se runt omkring. De kan också sticka in huvudet till boxgrannen och klia varandra på manken eller bara kolla vad kompisen gör. De verkar mycket nöjda med den här typen av stall!!! Sedan ställer det naturligtvis krav på att hästarna som står bredvid varandra trivs någorlunda ihop, men eftersom de går tillsammans i flock hela dagarna och har "gjort upp" rangordningen för länge sedan är detta inget problem.

Jag har boxar utan galler. Väggarna är 1.20 framåt. Dock kan det vara bra att gallra MELLAN boxarna, eller göra hög mellanv'gg. Som jag brukar säga "Man vet ju inte vad det blir för hätar i framtiden, och om de håller sams hela tiden".

Jag har uppfällbar förhöjning på hela fronten på en box, där får unghästar och andra med lätt separationsångest lära sig att det är ingen vits att försöka hoppa ut när man blir ensam. Sen brukar det aldrig vara problem =)

Vi har faktiskt mellanväggar där det är möjligt att "fylla på" uppifrån med fler plankor om man tillfälligt skulle vilja ha en högre mellanvägg (vi har haft enstaka hästar i stallet som INTE VILL ha nåt socialt liv med grannen). Han som byggde stallet visste vad han gjorde...

Den där boxen du har skulle jag behövt till min häst när han var yngre (och ibland nu också!). Himla smart!!!

Men du kan ju bygga en förhöjning? Jag byggde den 2001 då nyinköpta unghästen försökte hoppa ut annars. var mycket användbar nu när fölet skulle lära sig att vara själv i stallet med =)

Jag byggde 2 meters mellanvägg när jag byggde, men jag har slagit ur en del plankor så att de inte kan få in huvudet till varandra men däremot nosen och dessutom kan se varandra mellan boxen med =)

Det var dock VÄLDIGT bra med hel vägg emellan när stoet var nyfölat och gjorde regelrätta utfall om valacken försökte kika in ;) Sen när jag avvande tog jag bort så de har noskontakt (de har hela tiden haft noskontakt om både tagit huvudet över dörrarna) även mellan.

Liknande trådar

Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
743
Senast: Soapbubble
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 144
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat