Boxen som territorium

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Frankiiee

Hjälp!!

Jag håller på mycket med Natural Horsemanship efter Monty Roberts lära men detta är något jag måste veta lite mer om och få lite tips om hur jag ska få bort detta beteende från min häst.

Jag har en femårig valack som har boxen som territorium. Jag får gå in där men han är riktigt sur när jag gör det. Han sparkar efter vissa och ibland när man flyttar runt honom, Jag flyttar på honom för visa att jag är "boss" men det funkar knappt, och han blir bara skit sur.
Byta täcke går ibland, men att hålla på en längre tid i boxen går knappt ibland. Utanför boxen har han en tendens till att bitas när man ställer sig på andra sidan gallret. Han blir sur som få!

Han är innackorderad så andra måste också kunna hantera honom.

Han har bytat ägare för ofta och jag är den första som har haft honom längst och även jobbat mycket med honom. Han är hur snäll som helst i gången och i paddock (gör join-ups) men i hagen kan han ibland bli sur.

Snälla hjälp!!

Sv: Boxen som territorium

Det här är absolut inte illa menat så du får inte ta illa upp.
Ut o rid istället. Håll inte på med detta när hästen så
tydligt visar att den inte "gillar läget". Det har gått
hysteri i NH, vart har vanligt "hästvett" tagit vägen?
Tänk dig själv att en arbetskamrat kommer in i ditt sovrum
o börjar köra runt dig?!? Eller att du ligger o solar på
altanen så skall någon plötsligt börja putta runt dig...
Skilj på arbete o fritid. Hästar är som vi, vissa sväljer
vad som helst för att vara till lags o andra har mer
integritet. Jag har varit på clinic med MR, det kräver
en avsevärd kunskap om hästar för att kunna "läsa"
dom så som han gör.
MVH Kryddan

Jo tack det vet jag att det krävs!

Men jag har iaf tänkt att göra det. Man SKA kunna gå in i boxen utan att möta en sur häst och bli sparkad när man hanterar honom där. Jag kan hålla med dig till en viss del.
Hästar måste också ha sin privata del men detta påverkar andra och mig. Hästar ska kunna vara hanterbara var dom än befinner sig. Mest för säkerhetens skull.
Jag rider honom, ofta så det är inte det. Men vilken människa önskar inte att kela och mysa med sin häst i boxen och kunna rykta honom där?

Tack för svaret ändå!

Kela med hästen och kunna borsta den i boxen tycker jag är "överkurs" på så vis att det inte är absolut nödvändigt. Nödvändigt tycker jag är att kunna gå in i boxen utan att bli sparkad, kunna ta hästen från boxen och att kunna byta täcke där. Det är väl ungefär det som andra som hanterar hästen måste kunna göra?

Jag hade inte gjort så stor affär av det där med boxen, och inte gjort några övningar där om hästen nu ogillar det, utan försökt att helt rakt på sak och utan krusiduller göra precis det nödvändiga - hämta hästen i boxen, byta täcke i boxen, och därutöver ingenting. Att alltid bara göra det, men att kräva att hästen uppför sig medan du gör detta minimala, inbillar jag mig kan göra hästen säker på att den i övrigt får vara i fred i boxen. Och då kanske den börjar slappna av lite?

håller helt med ovanstående, om inte hästen vill bli ompysslad i boxen, så låt han vara ifred där så mycket som möjligt, ta ut han om du vill pyssla

Jag håller inte riktigt med de andra - jag tycker inte alls att man ska "låta honom vara" när han beter sig dumt åt, däremot förstår jag om han blir sur när du håller på och flyttar omkring honom så jag skulle sluta med det om jag var du.

Säger som Roheryn, gör det nödvändigaste, ta lite i taget. Istället för att försöka stressa iväg för att få det bortgjort så gå in i boxen, klappa om honom, och bara var där inne en liten stund. Surar han - ignorera. Så fort han "lugnar" sig, eller börjar slappna av så gå ut. Vänta ett tag, gå in igen. Han måste vänja sig vid att du är där. Jag tycker inte att hästen ska få ha något ställe där den "får" vara aggressiv bara för att det är jobbigt för honom, när han väl lärt sig och vant sig vid att ha folk i boxen, DÅ kan man ju låta honom ha den som ett litet eget space eftersom han verkar visa att han behöver det - men han får aldrig sparka, det måste han sluta med. Men som sagt, självklart ska han få ha en plats där han får vara ifred, men inte så länge han beter sig dumt åt.

Men gör ingen stor affär av det, då gör han också det. Ta det lugnt, slappna av och stör inte honom med att hålla på och flytta hit och dit, det gör bara honom ännu surare (och jag kan förstå honom).

Allt det där har jag gjort "Grålle" men jag ska hålla på med det ett tag och ge honom mer tid.
Jag har börjat att närma mig med endast näret men jag har ändå hållt på med detta i ett halvår, dock inte varje dag.

Tack för svar

Igentligen fattar jag inte problemet.

Tänker på alla tjuriga märrar som vi får till oss.

I stället för att hålla på att bossa i boxen så kan man ju vända saker till något positivt.

HAr vi fått in en tjurfia så gör vi så här:

Går in med morötter i hand.
Nähä. Det dög intet och hon vänder häcken till.
Då står jag kvar samtidigt som grannen får äta upp dom.

Nästa dag samma sak.
Till slut blir tjurmärra så sugen att hon vänder huvudet till i stället.

Varså god. En morot får du här. Ttack och hej.
Och så går man ut ur boxen.

Denna metod tar max en månad. Då kan alla (som inte är rädda) gå in till henne och leda ut henne ur boxen utan att hon vänder baken till.

Där sätter vi stopp för vi har nått vårt mål.
Täcken, verkning, borstning och annat sker utanför boxen.

Om vi skulle hålla på och jäklas med en sådan märr så kan du ge dig på att hon kommer att sparka skallen av mig den dagen hon har fölat.
Då får jag problem och måste ta i med andra metoder.

Hon kommer enbart att se mig som en rival och inget annat. Och hon kommer att känna sig hotad om jag envisas.

Så ska man inte ha det. Hon ska ju vända upp huvudet och se på vad jag har för mig då jag öppnar dörren. Eller hur?

AM

jag har ägt ett arabmärr sedan april och hon är otroligt tjurig i boxen. Men hon gör aldrig något mer än tjurar och visar sitt missnöje. Hon tycker det är jättejobbigt om man står utanför boxen antingen vid dörren eller på andra sidan gallret då står hon och klapprar/slår ihop tänderna.
Vi gör inget med henne i boxen förutom hämta,lämna och ge foder.
saknar så otroligt att kunna borta en avslappnad häst i boxen eller att bara gosa men nepp det går inte, kanske en sekund stundvis men sedan tycker hon det är nog.

Många hästar upplever det väldigt negativt att man titar in i deras box.
Ofta är dom bättre när man går in till dom i stället.

Sådant får man helt enkelt acceptera.
Man kan ju inte tvinga dom till saker utan det måste ske på hästens vilja.

Och du som hästägare får då leta rätt på den nyckeln som gör att hon även tycker det är ok att bli borstad på box.

Men tänk på att just ston har en massa egenheter. Och box"revir" är en av dessa.

Dom får se hur tjuriga som helst bara dom inte anfaller.

AM

Det här är absolut inte illa menat så du får inte ta illa upp.
Ut o rid istället. Håll inte på med detta när hästen så
tydligt visar att den inte "gillar läget". Det har gått
hysteri i NH, vart har vanligt "hästvett" tagit vägen?
Tänk dig själv att en arbetskamrat kommer in i ditt sovrum
o börjar köra runt dig?!? Eller att du ligger o solar på
altanen så skall någon plötsligt börja putta runt dig...
Skilj på arbete o fritid. Hästar är som vi, vissa sväljer
vad som helst för att vara till lags o andra har mer
integritet. Jag har varit på clinic med MR, det kräver
en avsevärd kunskap om hästar för att kunna "läsa"
dom så som han gör.
MVH Kryddan

:bow::bow:
Behöver inte svara eftersom du redan skrev det...

Jo tack det vet jag att det krävs!

Men jag har iaf tänkt att göra det. Man SKA kunna gå in i boxen utan att möta en sur häst och bli sparkad när man hanterar honom där. Jag kan hålla med dig till en viss del.
Hästar måste också ha sin privata del men detta påverkar andra och mig. Hästar ska kunna vara hanterbara var dom än befinner sig. Mest för säkerhetens skull.
Jag rider honom, ofta så det är inte det. Men vilken människa önskar inte att kela och mysa med sin häst i boxen och kunna rykta honom där?

Tack för svaret ändå!

Hässtar har olika mycket "intergritet" . Respektera det. Precis som vi människor har det.

Dessutom, vem vet, om du slutar "bossa runt" hästen kanske han kommer att bli mer positiv till att du är där. :o

1:
Sluta "bossa" med hästen, tala om vad du vill att den gör tydligt, och kräv att den gör det, men håll inte på och "markera ledarskap" hela tiden för att DU är osäker ¨på er relation.

2:

Om den sparkar efter dej fortfarande så bind upp den om du gör något med den i boxen. Ge den inte utrymme att "bossa" med dej, vilket är vad den gör nu:cool:

3:

Vill du vara med hästen i boxen så sätt dej där och låt den vara och låt den ta kontakt, och bara var med den, helt enkelt. Hästar har inte samma behov som människor att "gosa och kela", vissa tycker mycket om att bli kliade på olika ställen, de flesta brukar gilla att klias i pannan, men några vill helst välja själva när det ska klias o gosas.
Sitt hos din häst och se på den och hur den gör och låt den vara och se hur den sen tar kontakt med dej, för det kommer den att göra.

Igentligen fattar jag inte problemet.

Tänker på alla tjuriga märrar som vi får till oss.

I stället för att hålla på att bossa i boxen så kan man ju vända saker till något positivt.

HAr vi fått in en tjurfia så gör vi så här:

Går in med morötter i hand.
Nähä. Det dög intet och hon vänder häcken till.
Då står jag kvar samtidigt som grannen får äta upp dom.

Nästa dag samma sak.
Till slut blir tjurmärra så sugen att hon vänder huvudet till i stället.

Varså god. En morot får du här. Ttack och hej.
Och så går man ut ur boxen.

Denna metod tar max en månad. Då kan alla (som inte är rädda) gå in till henne och leda ut henne ur boxen utan att hon vänder baken till.

Där sätter vi stopp för vi har nått vårt mål.
Täcken, verkning, borstning och annat sker utanför boxen.

Om vi skulle hålla på och jäklas med en sådan märr så kan du ge dig på att hon kommer att sparka skallen av mig den dagen hon har fölat.
Då får jag problem och måste ta i med andra metoder.

Hon kommer enbart att se mig som en rival och inget annat. Och hon kommer att känna sig hotad om jag envisas.

Så ska man inte ha det. Hon ska ju vända upp huvudet och se på vad jag har för mig då jag öppnar dörren. Eller hur?

AM

Förlåt men jag tycker du har så himla fel.
För det första skulle jag ALDRIG mata min häst från handen, det är bland det värsta du kan göra!
Att uppmana hästen till att vända sig för godis är så dåligt.
Jag uppmuntrar hästar med beröring, det är deras beröm. Inte med godis!
tyvärr skulle jag aldrig testat din metod!

Tack ändå!

Hässtar har olika mycket "intergritet" . Respektera det. Precis som vi människor har det.

Dessutom, vem vet, om du slutar "bossa runt" hästen kanske han kommer att bli mer positiv till att du är där. :o

1:
Sluta "bossa" med hästen, tala om vad du vill att den gör tydligt, och kräv att den gör det, men håll inte på och "markera ledarskap" hela tiden för att DU är osäker ¨på er relation.

2:

Om den sparkar efter dej fortfarande så bind upp den om du gör något med den i boxen. Ge den inte utrymme att "bossa" med dej, vilket är vad den gör nu:cool:

3:

Vill du vara med hästen i boxen så sätt dej där och låt den vara och låt den ta kontakt, och bara var med den, helt enkelt. Hästar har inte samma behov som människor att "gosa och kela", vissa tycker mycket om att bli kliade på olika ställen, de flesta brukar gilla att klias i pannan, men några vill helst välja själva när det ska klias o gosas.
Sitt hos din häst och se på den och hur den gör och låt den vara och se hur den sen tar kontakt med dej, för det kommer den att göra.

Tro mig, alla de sakerna har jag prövat. Ta inte förgivet att jag fick min häst igår, jag har ägt honom ett tag nu. Det är bara att prova vidare.

Jag respekterar mycket väl att min häst och andra hästar har sin integritet men man måste kunna behandla dom på alla ställen utan att dom går till attack. Det är inte så att jag är ute efter att kunna endast borsta honom i boxen. Jag vill göra honom tryggare för andra människor som bytar täcke på honom.
Jag vill inte att stallägarens 6-åriga dotter ska bli biten och heller inte att stallägaren blir sparkad när h*n tar av täcket.

Jag flyttar på honom för visa att jag är "boss" men det funkar knappt, och han blir bara skit sur.
Här har du svaret!

Lyssna på Nafayette.:bow:
Hon KAN hästar- tro mig!

var hästen sdn när du köpte den?

för allas bästa ska hästen tas ut ur boxen när täcke ska bytas- även för hästen.

Senast ändrad:

För det första skulle jag ALDRIG mata min häst från handen, det är bland det värsta du kan göra!

Tack ändå!

Jag kan säga så här!
DU har fel i detta. Det spelar ingen roll att du ger hästen en morot, när det gäller hur hästen ska se på dej.

Det har du troligen läst nånstans, men jag kan säga att så är det inte.

Beröring i boxen ser din häst uppenbarligen inte som beröm:confused:

Ang farlig för andra. De får väl ta ut den om de ska göra något med den?

Är stallägaren helt oerfaren med hästar? Annars borde hon hitta ett sätt. Ett sexårigt barn ska inte gå in i boxen ensam till en häst som inte ens tillhör familjen.:confused:

Sluta "bossa" med hästen i dess box, du kommer bara att försämra er relation.

Tack ändå!
Man måste ju bryta hästens dåliga erfarenheter av människan i boxen.
Hur gör man det bäst?

Inte via att uppföra sig lika illa som andra.
Använd hjärnan o bli vän med den istället.
Tänk vad en morot kan göra- kommer du att säga när du blir äldre.:banana:

Make piece- not war!

Lyssna på Nafayette.:bow:
Hon KAN hästar- tro mig!

var hästen sdn när du köpte den?

för allas bästa ska hästen tas ut ur boxen när täcke ska bytas- även för hästen.

tyvärr lyssnar inte jag på folk som uppmuntrar godis från handen för att ändra ett beteende, det är så fel.
Ja, han har bettet sig så sen jag köpte honom. Den förra ägaren tog inte hand om honom och i stallet han stod sist i tror jag att dom provocerade honom.
Sen jag flyttade honom har jag slutat få beskrivningarna "vildhäst och galen" från stallägare utan nu är det mer "gosig och super snäll".
Det ända som han ska vänja sig vid är att man går in i hans box och det SKA man kunna oavsett vilket.

Jag kan säga så här!
DU har fel i detta. Det spelar ingen roll att du ger hästen en morot, när det gäller hur hästen ska se på dej.

Det har du troligen läst nånstans, men jag kan säga att så är det inte.

Beröring i boxen ser din häst uppenbarligen inte som beröm:confused:

Ang farlig för andra. De får väl ta ut den om de ska göra något med den?

Är stallägaren helt oerfaren med hästar? Annars borde hon hitta ett sätt. Ett sexårigt barn ska inte gå in i boxen ensam till en häst som inte ens tillhör familjen.:confused:

Sluta "bossa" med hästen i dess box, du kommer bara att försämra er relation.

åh herre gud. Jag har aldrig skrivit att den 6-åriga flickan gick in i boxen.
Nej, stallägaren är INTE oerfaren.
Och JO det spelar extremt stor roll om man ger godis från handen.
Beröring är dessutom det enda som han blir lugn av så där hade du helt fel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 692
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar