Boxdörrar i lärkträ

jennyjenny

Trådstartare
Finns det någon här som har erfarenhet vad gäller lärkträ i boxdörrar?
Jag ville egentligen ha ek, men av lite olika anledningar så skulle det vara smidigare för mig att ha lärkträ i.
Har läst någonstans att det skall vara lite mjukare så att sparkar gör lätt märken i träet. Åsikter?

/Jenny

Sv: Boxdörrar i lärkträ

Ek är definitivt hårdare, det är därför det är så jobbigt att snickra i. Lärk lär ju också vara bra, men det är säkert lite gnagvänligare. Jag har sett lärkboxar och de fungerar bra (men jag tror att man måste ha något gnagskydd).
Hästarna provar att sätta tänderna i mina ekboxar men de kommer inte så långt, det blir små märken och inget mer.

Tack krypto, det var intressant att höra någon som har sett lärkboxar "live". Jag har murade boxar i övrigt och det blir bara dörren som skall vara i trä. Den blir alldeles slät in mot hästarna så jag hoppas på att de inte skall få tag i något att gnaga på.

Jag har hela boxar i lärk. Ingen som gnager. Men iofs så är mina hästar inga gnagare :D De har oxå alltid att tugga på + att de är ute i stora hagar mycket :rofl:

Funny: Så bra att hitta någon som har såna boxar!
Mina hästar gnager inte heller, men jag har tänkt att kanske ha någon inhysning och då vet man ju aldrig.
Upplever du träet som mjukt, så att det lätt blir märken om du kör emot med en skottkärra eller en häst slår i dörren eller liknande?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 587
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 018
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 205
Senast: Thaliaste
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 186
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar