Box-frågor

Sv: Box-frågor

*Vad är det för underlag i boxen?
Betong

*Vad har du för strö i boxen? Varför just det? Hur tjockt lager har du i boxen?
Torv, ca 20cm tjockt lager. Passar min häst bra då han annars river runt väldigt mycket i spån. Torven ligger bättre på plats och boxen blir lättmockad.

*Bädd eller inte? Om bädd, hur gör du för att det ska bli så bra som möjligt? Hur länge håller bädden innan den måste mockas ut?
Har bädd. Varvar kalk och torv. Tar ut kisset. Bädden ligger ofta hela vintern.

*Vad för typ av stall står hästen i?
Privat stall med 20boxar.

*Hur stor är boxen, och hur stor är hästen?
Boxarna är lite olika stora. Min hästs box är ca 12kvm och hästen är 161cm

*Vad är det för underlag i boxen? Dvs betong, trä, gummi etc. Varför?
Betong. Hyr in min häst där det är betonggolv. Har ingen tanke på att ha något annat i ett eget stall.

Spån. Hästen äter alldeles för mycket halm. Har minst 15 cm eller mer.

*Bädd eller inte? Om bädd, hur gör du för att det ska bli så bra som möjligt? Hur länge håller bädden innan den måste mockas ut?
Har ingen bädd

Ett kollektivstall med 11 boxar.

Hästen är 1.68 och boxen är på 12 m2

Happy skrev:
Jag har några frågor om hur era hästar har det i boxen (eller spiltan):

*Betong. För att det var så från början och jag föredrar det.

*Spån. Underst kalk. Först kalkade jag hela botten med ett ganska tunt lager, sen har jag ca: 30 cm spån. När det är väl inkissat kommer jag att lägga på nytt spån ovanför. Varje dag mockas skitarna ut men inte kisset. Jag plattar till hela bädden snyggt o prydligt varje dag.

Ja, bädd. Den håller precis hela säsongen, Oktober-Maj.

*Ligghall

Hallen är ca: 80 kvm. Hästarna är tre st. och alla ca: 152 cm.

Hoppas att någon har tid, lust och ork att svara :) :bow:

Det är bara intressant att läsa hur alla andra har det. :p

1.ena hästen står i spilta å andra i box

trägolv till båda

spån ca 15 cm tjockt ock lagom med halm på

absolut inte bädd!!! urch

mitt eget stall...hemma på gården

hästen ca:163. boxen 4.60* 3.10

#Underlag: betong, varför: Praktiskt, bättre mot fukt jämfört md trä.
#Strömaterial: Torv, för att det suger upp kisset bra och för att det är bra för hovarna. Lagret är ca 10cm tjockt.
#Bädd/inte bädd: Inte bädd, vetr inte varför, verkar rätt krångligt.
#Typ av stall: Litet med fyra boxar med stor stallgång i mitten. Vårt eget.
#Boxens/hästens storlek: Boxen är 9 m2, hästen 146cm.

TACK ALLA FÖR ERA SVAR!! :) :bump:

Kan ju svara själv också... ;)

- Betong. Jag är inhyrning.

-Spån, för det ingår i stallhyran. ca 15 cm.

-Ska göra bädd när jag vet hur man får det bra.. :D Just nu inte alltså.

-Kallstall med 8 boxar, 7 hästar...

-Hästen är 1,60 och hans box är 2,7*3,5m. Ponnyn är 1,20 och boxen är 2,5*3,5m.

SVAR: Vi har betong,det håller sig bra o lätt att hålla rent

SVAR: Vi har halm,ca 15 cm i boxarna o lite mindre i spiltan

SVAR: Vi har inte bädd

SVAR: Privatstall med 2 boxar i en spilta

SVAR: Vet inte exakta måtten på boxarna men hästarna är 174,156, och knappt en meter. 174 står i en engentligen förliten box,men vi ska bygga om,156 står i spilta,den är för stor, och knappt en meter har perfect box.

Underlag: Betong. Har inte möjlighet att välja, stallet där jag hyr boxplats har betonggolv, helt enkelt... Där finns dock också några uteboxar som har grus"golv", och det funkar väldigt bra när man har bädd - all fukt rinner därifrån...

Strö: Torv, 15-20 cm, kalkar vid behov. Suger upp fukt mycket bra, ger bra inomhusmiljö i och med att det tar bort mycket av lukten. Dessutom ingår det i stallhyran!!!

Bädd: Ja, mockar ut skiten + våta partier varje dag, kalkar på fuktiga/luktande partier, fyller på med ny torv när ytan är fuktig eller jag tagit bort mycket. Har nu haft samma bädd till min häst i 2 år - vissa bäddar i stallet har legat i 4-5 år.

Typ av stall: Privatstall, 14 boxar + 3 uteboxar, bara islandshästar, inga galler mellan boxarna.

Storlek på häst/box: Mankhöjd ca 140 cm, boxstorlek ca 3 x 3,5 meter, kanske något mindre.

Betong, det var de mina föräldrar byggde för många år sedan ;)
Spån i botten och halm över för att spånet suger upp kisset bättre än halm och halm för att hästarna alltid har något att plocka i! Har spån över hela boxen och sedan ganska mycket halm.
Ej bädd.
Eget stall med två boxar.
Min box är 3x3 och hästen 166 cm, den andra 2,5x3 och hästen 147 cm.

*Vad är det för underlag i boxen? Dvs betong, trä, gummi etc. Varför? Betong, för att det alltid har varit så! ;)

*Vad har du för strö i boxen? Varför just det? Hur tjockt lager har du i boxen? Spån, mjukt och lättmockat.

*Bädd eller inte? Om bädd, hur gör du för att det ska bli så bra som möjligt? Hur länge håller bädden innan den måste mockas ut? Nej, ursh

*Vad för typ av stall står hästen i? Kollektiv

*Hur stor är boxen, och hur stor är hästen? Minns inte boxtens storlek men hästen är 1.57 m

Happy skrev:

betong.
vi har blandat torv och spån för att det funkar mkt bra. brukar bli mer spån på vintern då torvbalarna står utomhus där vi köper dom och är då alldeles frysta och tar dar innan de tinar :S.
15 cm kanske?
vi har bädd. eller kanske ingen sån där extrem-permanentbädd där man spar allt i boxen även skiten. utan iaf så det blir en del bädd så hästarna aldrig behöver kunna skrapa i golvet osv. vi har alltid fräscht strö ovanpå.

innan var det ett kallstall, gammalt och dragigt men bra för hästarna med högt till tak och fräsch luft hela tiden.
nu på vår egen gård så har vi suttit in boxar i en verkstadslokal (helt ny hann i princip aldrig användas, så den är jättefräsch). men den är superisolerad (väldigt välgjord till verkstadslokal men inte lika bra som stall). bara man stänger dörrarna och är där inne ett tag värms det upp fort som tusan. så vi måste skaffa fläkt och ett utsug vid varje box.

boxen är 3.05x3.05 m stor och hästarna är:
148 cm
150 cm
165 cm
173 cm

--10 tecken--

Betong. Tycker det är fräschast så. Träet suger ju åt sig urinen, och har man gummimatta så samlas det gärna snusk under den. Men man får ströa mkt när man har betong för att slippa liggsår.

Just nu har jag sågspån, 2 dm tjockt. Kutterspånet funkar ej till mina pga att det har en tendens att samlas runt kanterna.
Hade halm ett tag, men har ej fått tag på bra halm i år.

Har inte bädd.

Eget stall, 2 boxar och en spilta

Boxarna är 4x3,80 m (hästarna 1,70 + 1,60) . Spiltan är 1,85 bred och 2,90 lång (hästen 1,70)

Betong, för det blev det när vi byggde, hästarna flyttade in i slutet av Maj.

Spån. Tycker att det funkar bra. Ca 30-35 cm.

Bädd, rotar inte i kisset, luktar inget och håller bra, mer vet jga inte. Har funderat på att kalka men eftersom det inte luktar så har det inte blivit av. Vet ej hur länge den håller, har inte haft bädd tidigare.

Nybyggt, oljad furuspont på väggarna, oljad fur i boxväggarna och galvade galler. 5 boxar, eget. Högt i tak, 3,7 m. Ljust å fint!! :love: :love:

L: 166 cm i mkh, boxen 10 m2
G: 173 cm i mkh, boxen 13,5 m2

*Vad är det för underlag i boxen? Dvs betong, trä, gummi etc. betong

Varför? vet inte stallet är byggt så?

*Vad har du för strö i boxen? torv

Varför just det? 2 hästar i stallet har kronisk bronkit så man får inte använda spån eller halm enbart och blanda vill jag inte.

Hur tjockt lager har du i boxen? 10-15 cm

*Bädd eller inte? bädd

Om bädd, hur gör du för att det ska bli så bra som möjligt? gräver inte, kalk underst

Hur länge håller bädden innan den måste mockas ut? mockar ut några ggr om året

*Vad för typ av stall står hästen i? kollektivstall, 11 boxar

*Hur stor är boxen, och hur stor är hästen? hästen är 153, boxen är väl...2,5x4 eller nåt inte säker

Vi har trägolv i boxarna för tillfället men kommer flyttatill ett stall med betonggolv nästa vecka. Tycker trä är alldeles utmärkt, just vårt trä har hållt i många år nu säkert 10-12 år och jag har fått för mej det inte blir lika "kallt" heller.

Vi strör just nu med spån för att stallägaren valt det och de fått det till bra pris. Funkar bra men vill hellre ha halm..
Har haft i vintras/Kommer byta till halm nu när vi flyttar eftersom då får hästarna nåt att pyssla med om höt skulle ta slut unde rnatten. Upplever det som "varmare"också. Dessutom torkar inte hovarna ut på samma sätt som med spån.

Har lagom tjockt strölager, har aldrig haft bädd, gillar inte det.
Nu står han i femhästars-stall, ett litet ngt äldre stall. Min box är ca 3x2,8 ,flyttar till nytt tvåhästarsstall där boxarna är 3x3. Hästen är 152 cm och har inga problem att lägga sig ner i boxen eller så.

Vad är det för underlag i boxen?Betong

Varför? Tja, det är väl det normala när man bygger stall? Hållbart och relativt underhållsfritt...

*Vad har du för strö i boxen? spån

Varför just det? Jag bor ju rätt långt norrut och vi har inte direkt nån kanon halm, annars skulle jag valt det. Spån är nog absolut vanligast här uppe.

Hur tjockt lager har du i boxen? ca 20 cm

*Bädd eller inte? Inte

*Vad för typ av stall står hästen i? Ganska stort modernt stall med 9 boxar. Typen Högt till tak och lång gång med boxar på varje sida.

*Hur stor är boxen, och hur stor är hästen? Pålle är ca 150 cm och voxen är ca 4x4m.

Vad är det för underlag i boxen?Betong

Varför? Tja, det är väl det normala när man bygger stall? Hållbart och relativt underhållsfritt...

*Vad har du för strö i boxen? spån

Varför just det? Jag bor ju rätt långt norrut och vi har inte direkt nån kanonhalm, annars skulle jag valt det. Spån är nog absolut vanligast här uppe.

Hur tjockt lager har du i boxen? ca 20 cm

*Bädd eller inte? Inte

*Vad för typ av stall står hästen i? Ganska stort modernt stall med 9 boxar. Typen Högt till tak och lång gång med boxar på varje sida.

*Hur stor är boxen, och hur stor är hästen? Pålle är ca 150 cm och voxen är ca 4x4m.

-Betong.
Varför?
-Det är väl det vanligaste när man bygger stall antar jag.. hehe.

*Vad har du för strö i boxen?
-Torv
Varför just det?
-Det är det somd et ströas med på ridskolan. Ingår i stallhyran.
Hur tjockt lager har du i boxen?
- en dm kanske? Eller mer.. hmm..

-Inte permanentbädd i min hästs box. I de större boxarna och vissa spiltor verkar det vara det. Det slarvas lite med mockningen :angel:

- Ridskola. I "våran" del står det ca 10 hästar/ponnyer i spiltor/box.

-hästen är ca 153 cm och boxen är en ponnybox men duger väl.
Hade velat haft öppet någonstans så hästen skulle kunna sticka ut huvudet för nu står han i en "bur" :(
Men det går inte...

*Vad är det för underlag i boxen? Dvs betong

*Vad har du för strö i boxen? Spån, det ingår i hyran. Ca 10cm.

*Bädd eller inte? Ej bädd.

*Vad för typ av stall står hästen i? Ombyggd lada, 4 boxar.

*Hur stor är boxen, och hur stor är hästen? ca3x3m hästen är ett fullblod, ganska kort i kroppen ca 165cm mankhöjd.

Happy skrev:

VANLIGASTE UNDERLAGET, IAF I NYA STALL: TRÄ RUTTNAR JU, OCH GUMMI, TJAA.... VI HAR INTE DET HELT ENKELT (INHYRD)

HALM, HAVREHALM TROR JAG... DET INGÅR I HYRAN :D , MEN JAG SKA NOG BYTA TILL SPÅN SÅ MIN HÄST INTE ÄTER OCH BLIR TJOCK IGEN :angel: TJOCKLEK: MAN KAN SLÄPPA GREPSPETSARNA UTAN ATT DET HÖRS I GOLVET..

HAR HAFT BÄDD, CA 4-5 MÅN TROR JAG JAG HADE DEN. KALK I BOTTEN SEN HALM. DET BLEV LITE VARMARE O MJUKARE MEN JAG TROR MIN HÄST ÅT HALM FÖR JAG FICK STRÖ VÄLDIGT MKT TROTS ATT JAG KÖRDE UT SÅ LITE, SÅ NU HAR JAG VANLIGT IGEN, DET VAR SÅ JOBBIGT ATT MOCKA UT :o

KALLSTALL AV AMERIKANSK MODELL (VANLIGT STALL ALLTSÅ MED STALLGÅNG I MITTEN) 10 BOXAR, ALLA HÄSTAR INHYRDA.

HEHE, MIN PONNY ÄR 144 CM HÖG NF, HAN HAR DEN STÖRSTA BOXEN :D JAG KOMMER INTE IHÅG HUR STOR MEN, TYO 3*3,5 KANSKE???????

Min häst står i en hörnbox, nära gödselstacken, jag tror vi gillar boxen båda två!

Liknande trådar

Hästvård Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från...
2
Svar
36
· Visningar
4 343
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
842
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 964
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 069
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar