Box-frågor

H

Happy

Jag har några frågor om hur era hästar har det i boxen (eller spiltan):

*Vad är det för underlag i boxen? Dvs betong, trä, gummi etc. Varför?

*Vad har du för strö i boxen? Varför just det? Hur tjockt lager har du i boxen?

*Bädd eller inte? Om bädd, hur gör du för att det ska bli så bra som möjligt? Hur länge håller bädden innan den måste mockas ut?

*Vad för typ av stall står hästen i?

*Hur stor är boxen, och hur stor är hästen?

Hoppas att någon har tid, lust och ork att svara :) :bow:

Sv: Box-frågor

*Vad är det för underlag i boxen?
betongVarför?
Jag hyr, men det hade varit betong ändå, varför? Fukten

*Vad har du för strö i boxen? Jag har spån 1) för att vi köper det gemensamt 2) för att jag tycker att det verkar passa och är lättmockat

*Bädd eller inte?
Inte. Har haft men var inte nöjd

Ett kollektivstall med 15 hästar

Hmm, får gissa... Vet att pållen är 1,65 så boxen är nog 2X2 eller större. Han kan lägga sig utan problem åt vilket håll han vill :smirk:

Har ingen egen häst, men väl en medryttarpålle:

Svar: Antar det är betong. Trä blir väl lätt förstört..?

Svar: Spån. + att han har lite halm för annars traskar han runt runt när han är inne;P

*Bädd eller inte? Om bädd, hur gör du för att det ska bli så bra som möjligt? Hur länge håller bädden innan den måste mockas ut?
Svar: -

Svar: Ett litet privatstall med fyra hästar.

Svar: Vet inte hur stor boxen är. Pållen är runt 160 cm tror jag:P

Golv: Betong Varför? Ja det verkar vara det smidigaste, trägolv ruttnar ju efter ett tag.

Strö: Spån i år förut har vi haft halm men det ger en enorm dyngstack som vi har svårt att bli av med. Förhoppningsvis blir den mindre med spån. Jobbigare att mocka tycker jag som är van vid halm men annars helt ok. 20-25 cm tjock växelströbädd alltså mockar ut allt blött och bajset.

Stall: Eget stall för tre hästar, isolerat men med öppen överdörr kalla dagar ligger temp. runt noll i stallet.

Boxstorlek: 3,70 x 2,60 häst 160cm, 3,80 x 2,60 häst 160 cm, 2,50 x 2,50 ponny 143 cm.

Det fungerar bra och hästarna verkar trivas och jag med, sadelkammaren är dock för liten men det håller vi på och bygger ut just nu. Då är det enda som saknas en spolspilta men men man kan ju inte få allt....:banana:

Jag har några frågor om hur era hästar har det i boxen (eller spiltan):

Betong.
För att jag hyr och det är betong där...

Torv och lite spån.
För att det är de de tar hem, ingår i stallhyran.
Ca 20-25 cm

Inte bädd. Mockar ur kisset och bajset varje dag och strör med nytt vid behov

Litet privatstall med 3 boxar hos ett par jag känner.

Oj, har inga mått på boxen men den är standard.. Hästen är 166cm i mkh.

Gummimattor, är för lågt tak för att gjuta cement. Funkar väldigt bra dessutom. Mjukare för hästarna.

Spån, lättast att få tag på och att mocka i. Lagom tjockt :p

Ej bädd, funderar dock på att börja med de åt shettisen.

Mitt eget, 2 boxar.

Hästen är 150 cm och hans box är drygt 9 m2, shettisens box är drygt 8 m2.

Mina pållar står på gummimatta hade sån tur att när vi byggde boxarna så var det en mjölkbonde i granngården som byggde om ladugården så vi fick ta hur mkt gummimatta vi ville. Vi har kallstall så jag tycker det känns varmare med gummi istället för direkt på betongen. Nu i höst har vi gjort bädd. Först massor med foderkalk sedan 1 dm spån sedan kalk igen och sedan 5 cm spån igen. Tar ut bajset varje dag och strör kalk o mer spån efter behov. Jag tycker det här funkar väldigt bra, fräscht o mjukt! Vi kan ju bygga på bädden hur högt som helst för vi har 11 m takhöjd i stallet. Jag räknar med att ta ut bädden i mars ungefär men känns den äcklig så tar jag ut den tidigare. Blir det en riktigt kall vinter -30 så slänger jag nog på ett rejält lager halm också. Pållarna har så stora boxar att de kan lägga sig ner o sova och rulla sig om de känner för det :rofl: . Försöker dock att ha dem ute så mkt som möjligt, minst 12 timmar per dag är målet.

*Vad är det för underlag i boxen? Betong, det var redan där när vi flyttade hit.

*Vad har du för strö i boxen? Spån. Varför just det? Hästen äter väldigt mkt av halm, annars gillar jag halm bättre. Spånet suger även upp kisset bättre än halm. Det spånet vi köper är även billigare än halm eller annat underlag. Hur tjockt lager har du i boxen? Inte en aning, 3 dm minst tror jag.

*Bädd eller inte? INTE.

*Vad för typ av stall står hästen i? Litet stall hemma på gården, 4 boxar varav 3 stora och en liten. Inte isolerat så vintertid ligger temperaturen ungefär på samma inne som ute.

*Hur stor är boxen, och hur stor är hästen? 4.5*4.5m hästen är en fjording på 145. En väldigt stor box för en liten häst, men både jag och hästen trivs med det. Vi valde att ha större boxar i stället för en bred stallgång.

Hoppas att någon har tid, lust och ork att svara :) :bow:[/QUOTE]

*Betong skulle jag tro

*Jag har halm i boxen åt mina, tycker de funar fint..do har å tugga på när dom står inne och sen tycker jag de är mer lättmockat än spån.
Jag har så tjockt att dom kan ligga ner bekvämt.

*Inte bädd

*De är ett stall med 21boxar varav 3st är ponnyboxar och 3 är fölningsboxar.

*Båda har GOTT om plats....shettisen står i en som är kanske 2,3*3..han har gott om plats i allafall.
Den andra sttår just nu i en av fölningsboxarna..den enda som är ledig just nu..å där är de GOTT om plats..kanske 5*5

Vi har betonggolv eftersom det fanns här när vi flyttade hit.

Jag har halm i boxarna för jag tycker att det är bäst så. Jag har valt bädd eftersom jag tycker at det är bra, men jag får inte rätt på den. Till shettisen går det utmärkt, men till den store killen blir det inte bra, han rör runt på det och river upp hela bädden dagligen. Antingen fortsätter jag och hoppas på att han snart ger upp eller så får jag komma på något annat alternativ.

Vi har ett eget stall med bara två boxar hemma.

Nordiskorsningens box är 4*3,70 och shettisens är 3,70* 2,30.

*Vad är det för underlag i boxen? Dvs betong, trä, gummi etc. Varför? betong

*Vad har du för strö i boxen? Varför just det? Hur tjockt lager har du i boxen? brukar variera just nu halm (då torven var slut. annars brukar jag ha spån eller torv. Zubban föredrar jag att hon står på halm då hon har väldigt torra hovar annars sen är det mer lättskött och ser frächare ut längre än spånet, lillen står helst på torv eller spån då det ser frächast ut längst, ponnyn spelar ingen större roll hon trivs på detmesta.

ingen bädd
oisolerat med öppentaknock så det är oerhörd bra luft och ca 8m i tak :banana:

Hoppas att någon har tid, lust och ork att svara :) :bow:[/QUOTE]

Tegelstensgolv. Vet inte varför.

Halm, lägger spån där hon kissar. Halmen köper vi billigt av min morbror också
har hon ngt att tugga på hela tiden, spånen har vi för att det ska suga
upp bättre. Strör så att hon ligger mjukt.

Inte

Privatstall med 3 boxar

2,5*3,5 tror jag, hästen är 1,52

Det är beton underst... sen spån med bädd... boxen är väl 4x6 meter eller ngt.. har en d-ponny.
jag har bädd, men de va ett helvete å få den bra :p Man får ju hålla efter hela tiden så behöver man inte byta den fören till sommarbetet... min häst hjar ca 10 cm tjockt lager spån
Kram :banana:

Hej!!

Det är betonggolv i stallet, Det är en gammal ombygd lagård så plattan är kvar sedan dess. Det är lätt att hålla rent också!!

Mina hästar står på spån, ca 30 cm, lätt att mocka i och så suger det piss bättre än tex halm. Lätt och billigt att få tag på också. Har aldrig bädd till mina.

Mina hästar står i ett "privat" kollektiv med plats för 5 hästar.

Hästarna i stallet är runt 160-165 cm och boxarna är 4*4 m, alltså gott om plats!

haft stall i två olika byggnader på gården:
1. underlaget: var betong därför att det fanns där, vi byggde bara upp boxväggar.
strö: använde oftast spån (ca 1dm) eftersom det känns frächt och lättmockat. provade med halm men hästen åt upp det mesta eftersom det tydligen smakade "bättre" än hö... :-)
bädd: har ladrig haft och vet knappt hur det görs. hade blivit problematiskt eftersom mina morföräldrar ofta var i stallet och INTE tyckte om andra ideer än vad dom haft.
stalltyp: (privat)ett väldigt litet och gammalt stall där det rymdes en liten box och en spilta. antagligen skulle det inte varit godkänt som stallbyggnad... inget rinnande vatten utan det fick hämtas i den störra lagdugårdsbyggnaden. hade bra ventilation och välfungerande isolering.
häst och box: hästen var D-ponny ca 146 i mkh. Boxen ca 2.5x3m (spiltan 2.5x2)

2.underlaget: trä vilande på botten av sand. mjukt och lite sviktande för hästen, men binder tyvärr mycket fukt och fick kollas noga så inte hästen rev upp något hål. Ingen hitt för broddade vinterskor.
strö: samma som tidigare
stalltyp: (privat)gammal ladugård där först två spiltor byggdes(3x2) gjodes senare om till en box (3x4). inrymde även en liten fårflock (10st) mitt emot. var lite dålig ventilation.
häst och box: samma D-ponny men också ett varmblod på ca 164 i mkh.

Betong.. Varför.. tja det är ju lättast att göra antar jag, sedan var det ju det när vi flyttade dit.
Hästarna har halm. Det är billigast och trivsammast för hästen, de kan sysselsätta sig med det. Ca 30 cm lager ungefär.
Mockar rent varje dag, vill inte ha nån äcklig bädd :crazy: blir mycket fräschare så.
Ett mindre stall med 4 boxar i en f.d. ladugård. Mycket trivsamt och bra miljö. Inte uppvärmt, men blir inte speciellt kallt eftersom det är såpass litet. Bild
Boxarna är: 2 st 3,5x3,5.. 1 st är 3x3,5. Sedan har vi en mindre box som är 2,5x ca 3,5. Den ska göras om såsmåningom så den blir 3x ca 3,5. Det är ett gammalt foderbord i betong som ska tas bort.

Hästarna i de 2 största boxarna är 163 och 174 cm. I 3x3,5-boxen står en ponny på ca 145 cm. I den mindre boxen som ska göras om står en unghäst på just nu ca 155 cm.

*Vad är det för underlag i boxen? Dvs betong, trä, gummi etc. Varför? Betong. Är bygt så, vet ej vad för argument som står bakom, men jag trivs bra med det.

*Vad har du för strö i boxen? Varför just det? Hur tjockt lager har du i boxen? Spån, bäddar, är väll omkring 20cm tjockt kanske? Har under vintern ett tunt lager halm på, för att ponnyn behöver något att roa sig med när hon är ute mindre.

*Bädd eller inte? Om bädd, hur gör du för att det ska bli så bra som möjligt? Hur länge håller bädden innan den måste mockas ut? någon sorts bädd är det iallafall, mockar nogrant varje dag, har ponny som sköter det väldigt snyggt och därför blir det väldigt enkelt. Stora hästen är nyköpt, men det ser ut att fungera bra med honom också.

stort kallstall som aldrig blir riktigt kallt ändå, utan det hålls varmt på något sett naturligt? hyr boxar.

ponnyn: maxad d. hästen: ca 1,70.
Står i boxar 4x4,5, stora luftiga :love:

Vad är det för underlag i boxen? Dvs betong, trä, gummi etc. Varför? Betong. Det är inte mitt stall utan jag hyr min boxplats, så jag kan inte välja golvunderlag.

Vad har du för strö i boxen? Varför just det? Hur tjockt lager har du i boxen? Har torv, för att det blir smidigare att mocka i, blir en perfekt bädd :love: och för att gödselhanteringen blir bättre. Har en ganska tjock och bra bädd!

Bädd eller inte? Om bädd, hur gör du för att det ska bli så bra som möjligt? Hur länge håller bädden innan den måste mockas ut? Jag har bädd, för att det fungerar alldeles utmärkt och blir en bra miljö till hästen. Min bädd fungerar bra därför att jag är väldigt noga när jag mockar. Jag tar också bort ganska rejält när det blir blött och så använder jag Stalosan, vilket fungerar jättebra. Min bädd håller hela innesäsongen.

Vad för typ av stall står hästen i? Kollektivstall med 11 hästar.

Hur stor är boxen, och hur stor är hästen? Boxen är ganska stor (till för stor storhäst), iaf över 3x3 meter tror jag. Hästen (ponnyn ;) ) är ca 140 cm.

Mvh Huntress :)

Betong, har gummimattor i stallgången.

Spån, har halm över när det är fölningstider. Har ett tjockt lager, vet inte exakt.

Inte bädd.

Litet eget stall, bara egna hästar står i stallet. Alla hästar står i boxar.

Har olika stora boxar (vi har sex hästar), shettisarnas boxar är ca 3,5 x 3 meter och halvblodets 3,5 x 4,5 meter. Har en box som är lite mindre men den håller fortfarande godkända mått för ponny.

Liknande trådar

Hästvård Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från...
2
Svar
36
· Visningar
4 343
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
842
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 964
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 069
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18