Sv: Box eller lösdrift?
Jag menar inte att lösdriftshästar måste gå i stor flock. Jag menar att vi skulle behöva ganska många ligghallar om hästarna skulle gå på lösdrift 2 och 2.
För en hårt tränande häst räcker det inte att vila en timme efter träning. Många av hästarna behöver flera timmar för att ö.h.t. kunna få i sig sitt foder. Men visst hade de kunnat stå inne 8 timmar på dagen lika väl som på natten. Bandagerade kan våra hästar vara både dag- och nattid, lite beroende på. Mina hästar svullnar inte i benen på nätterna av att stå stilla så bandage behövs inte därför.
Jag upplever att jag har bättre koll på vad mina hästar, äter, dricker, avföring, beteende m.m. när de står inne på natten. Jag upplever också att det är enklare för mig att visitera, byta täcken och sköta andra skötselmoment av hästarna när de tillbringar en del av dygnet avskiljda från varandra. (Ok, delvis då eftersom de ändå har kontakt med varandra mellan boxarna).
Jag påstår inte att det är fel att ha lösdrift till sina hästar, tvärtom, men man måste se till vilken typ av häst man har, hur den används och till vad och sedan anpassa uppstallningen efter individen. Jag tycker inte heller att det är fel att anpassa det efter den/de som ska sköta hästarna och stallet. Lösningarna måste vara försvarbara både ekonomiskt, praktiskt och tidsmässigt.
Mvh JV