Sv: Box eller lösdrift?
Jösses, vad det generaliseras!
Jag kan tala om att vårt halvblod mår allra bäst som boxhäst med utevistelse i hage hela dagarna. Och hon varken krubbiter eller väver eller har någon annan ovana för sig heller. Trots att hon är en mycket intensiv och aktiv häst. Hon mår helt enkelt väldigt bra i sin box.
En väl fungerande lösdrift är säkert toppen för många hästar. Men det blir tröttsamt när det generaliseras så grovt som du gör här. För det är ju så att lösdrift inte alls passar alla hästar, precis som att boxvistelse inte passar alla.
Box medför ofta stress symtom för hästar, magsår, vävning, krubb bitning och andra olater.
Jag tror att alla hästar kan funka i lösdrift, det beror främst på flocken, lösdriftens utformande samt rutiner kring lösdriften. Och möjlighet till inviduell utfodring vid behov.
En välanpassad lösdrift passar alla.
Jag är starkt övertygad, lösdrift hästar mår bättre än box hästar, då lösdrift är betydligt mer naturligt än box...
Jösses, vad det generaliseras!
Jag kan tala om att vårt halvblod mår allra bäst som boxhäst med utevistelse i hage hela dagarna. Och hon varken krubbiter eller väver eller har någon annan ovana för sig heller. Trots att hon är en mycket intensiv och aktiv häst. Hon mår helt enkelt väldigt bra i sin box.
En väl fungerande lösdrift är säkert toppen för många hästar. Men det blir tröttsamt när det generaliseras så grovt som du gör här. För det är ju så att lösdrift inte alls passar alla hästar, precis som att boxvistelse inte passar alla.