Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ridskolan vår familj rider på har mycket harmoniska hästar och dom som står i spilta/box är inte ute så länge varje dag som många privathästar troligtvis (ridskolan har även lösdrift). Dom hästar verkar överlag mycket nöjda så som sagt man måste som du säger väga in alla faktorer.
Hur vanligt är det att hästar står 16 timmar i spilta/box?
Varför tog du just det exemplet?
Vad är det du försöker säga? Att jag är en djurplågare därför att min häst inte går på lösdrift?
När det gäller yta så är allt relativt. Släpp ihop 20 hästar på 2 ha och, visst, det blir trångt. Men för en minishettis är 2 ha gigantiskt stort.
Ridskolan vår familj rider på har mycket harmoniska hästar och dom som står i spilta/box är inte ute så länge varje dag som många privathästar troligtvis (ridskolan har även lösdrift). Dom hästar verkar överlag mycket nöjda så som sagt man måste som du säger väga in alla faktorer.
Lugna och harmoniska eller totalt uttråkade hästar som tappat gnistan som de flesta ridskolehästar?
Eller är det något helt speciellt med ridskolehästarna hos er som man inte finner på många ställen?
Nej jag säger inte att du är en djurplågare jag ställde en enkel fråga och förväntade mig ett ärligt svar.
Skulle du vilja leva på de premisserna du ger din häst? Skulle du vilja vara instängd på en så liten yta och tvingas vara där tills någon behagar släppa ut dig? När både du och hästen har ett rörelsebehov som säger något helt annat än box 10h i sträck?
Jag undrar om du helt enkelt kan sätta dig in i hästens perspektiv och rörelsebehov?
Jag tror att du precis som oerhört många andra har hästen i box för att det är så vi är lärda att det ska vara för det har ju "alltid" varit så.
Hästen lider ju inte och verkar lugn och trevlig och trivs.
Du får gärna berätta för mig varför en bra boxplats är bättre än en bra lösdrift.
Hur man då ser till att hästen får det rörelsebehov den behöver och hur man gör för att inte se det som ett fängelse när man står i en box med galler och stängd dörr.
Jag vill gärna veta VAD det är som gör boxen så mycket bättre än lösdriften.
Lugna och harmoniska eller totalt uttråkade hästar som tappat gnistan som de flesta ridskolehästar?
Eller är det något helt speciellt med ridskolehästarna hos er som man inte finner på många ställen?
DU får gärna tala om varför du anser att man ska dra alla hästar över en och samma kam.
Nu generaliserar du om ridskolehästar också
Det finns nog ridskolor utifrån båda skalor bra dåligt men att ridskolehästar överlag skulle må dåligt?
"Hästen lider ju inte och verkar lugn och trevlig och trivs." Slut citat
Vad är då problemet enligt dig?
Jag har ALDRIG träffat eller sett en häst som ser riktigt lycklig ut i en box.
Väldigt många både bits och sparkas, såklart inte alla men alldeles för många.
Sen kan man fundera varför många hästar som står inne mycket ofta har problem med benen och hovarna...
Jag har varit i en herrans massa stall och inte i ett enda stall där hästarna står på box/spilta varken där jag stått själv, jobbat eller besökt där det skiljer sig nämnvärt mycket vad gäller utevistelse.
Allt som oftast tas "kvalitetstiden" med hästen från hagvistelsen och inte från boxvistelsen.
Jag har ALDRIG stött på ett stall där hästarna endast är installade 8h/dygn som det är lag på om de inte har tillgång till ligghall i hagen.
Snarare tvärt om de är ute 8-10h/dag och då är det visst mycket utevistelse sen tänker man inte på att hästen då står 14-16 h instängd i en box.
Jag har ALDRIG träffat eller sett en häst som ser riktigt lycklig ut i en box.
Väldigt många både bits och sparkas, såklart inte alla men alldeles för många.
Sen kan man fundera varför många hästar som står inne mycket ofta har problem med benen och hovarna...
Jag har fortfarande inte fått en endaste bra anledning från någon varför boxen skulle vara bättre än lösdriften.
Dels är det svårt att lösa utfodringen på lösdrift ifall inte alla hästar kan ha fri tillgång till grovfoder som täcker alla behov. (= inget kraftfoder) Dels är det svårt att ha lösdrift när hästarna inte kan gå i större flock.
De hästar som rids vill jag ha inomhus på natten så att de får torka när de har svettats, kan få anpassad foderstat och en del kan behöva bandageras på natten, vila, ha tid att äta sitt foder i lugn och ro. Vissa hästar trivs inte med att vara ute dygnet runt eller är frusna. Det är dessutom lättare att hålla koll på hur mkt de äter och dricker när de står inne delar av dygnet.
Avelsstona vill jag också ha installade på vinterhalvåret eftersom de också har större behov av att vila och ligga ner, särskilt när de börjar bli tunga framåt våren. Då behöver de dessutom nästan alltid en hel del kraftfoder. Jag vill också kunna ha koll på brunster, tecken på fölning och annat som är väsentligt för ett dräktigt sto.