Sv: Box eller lösdrift?
Varför valde ni lösdrift?
För att hästen stod och vävde i boxen, rent allmänt var rätt så sur och grinig att hantera, och inte ville gå in i stallet på kvällen. Samma sak i tre olika stall med box.
Varför valde ni boxplats?
Från början för att det är mycket enklare för mig som människa - i större stall med goda träningsmöjligheter så står hästarna i princip alltid på box. Jag har iaf inte hittat någon lösdrift nära en större anläggning. Jag tränar, är inte ute efter att lulla runt i skogen någon dag i veckan - och då underlättar det mycket om det finns manege, instruktörer, paddock, hinderbanor etc etc.
Hur tänker ni kring detta. Jag lutar mer åt stallplats med box när det är dax men nyfiken att höra hur andra tänker!
Jag är mycket nöjd med flytten till lösdrift. Hästis har varvar ned psykiskt något enormt: han får fri tillgång på silage, har en fräsch ligghall som mockas varje dag, termobar med vatten som inte fryser, härjar runt med fem andra hästar i hagen (två täcken har rykt den senaste månaden... sabla hästskrälle och glad är han samtidigt, 850 kg gangster

). Vi har även uteboxar där hästarna kan ställas in om det blir snöstorm eller liknande.
Det finns en massa illa skötta lösdrifter - då är box bättre. Men en välskött lösdrift: med torr och ren ligghall, varierad hage med både skog och ängsmark, fri tillgång på bra stråfoder och ordentliga vattenkar - det är bäst för hästarna. Tror jag.
Sen utevistelse i hage, varför är det så viktigt att det blir så många timmar som möjligt i ur och skur för vissa?
Vad betyder "ur och skur"? Hästarna har inte samma temperaturreglering som människor. Ren kyla är sällan något problem. Är det en jäkla massa nederbörd så ska de ha en bra ligghall att gå in i, eller boxar där de kan stå över natten vid behov.
Det är människor som vill ha dem i box, gissningvis för att vi tänker på boxen som "hästens lägenhet". Hästen är ett vandrande stäppdjur som vill umgås med artfränder och röra sig nästan konstant.
Det betyder inte att vi ska läppa ut på dem på någon "lerig åker" och lämna dem där att klara sig i blåst och underkylt regn. Men vi kan erbjuda ett fint mellanting, frihet i hage med skyddade partier som alltid hålls torra.