Bovbölder

Sv: Bovbölder

Nu har jag läst första sidan igen och jag hittar fortfarande ingen som tar lätt på hovbölder, så:confused: Du kanske tolkar det så då, men det framgår inte av inläggen i alla fall. Flera har gett tips hur man kan lägga om för att öka cirkulationen. Ingen har sagt att man inte ska göra mera, som ringa hovis tex.:confused:

Exakt vad min hovis bla har sagt att risken är och att det har förekommit (nej det är inte han själv som gjort det)

frågan är vad axel beskriver; en hovis som verkligen rensar upp och tar bort allt infekterat material för att hejda fortsatt underminering

Du verkar tolka det som att hovisen sticker ned kniven på måfå utan klara indiktationer - det är ju två helt olika scenarior

Ang det första - vad hade hänt om man inte hejdat förloppet? - särskilt om det är flera fistelgångar spm axel skriver, tänk om de går ihop i väggen och hela väggen tappar sitt samband - oherhört smärtsamt för hästen och då blir det djursjukhus eller död

Jag tror inte att man behöver vara orolig.

Går bölden inte upp av sig själv söker man nog hjälp inom kort.

Man ska nog mer kritisera hovisar som inte hjälper fånghästar att bli av med trycket i hoven- blödningen/ vätska - lite samma form av smärta men i hela främre halvan av hoven- hästar kan gå i månader o ha samma smärta o t o m rekommenderas att röra sig.:eek:

jag undrar varför ni inte ringer hovslagaren - det är vårat jobb.
Den ska öppnas, annars kan den börja vandra uppåt kronranden - det vill man inte, inte heller att ett stort område skall undermineras det vill man inte heller.

Tycker detta är dökonstigt. Min häst hade "hovböld" sa vetrinär när han var ute och kollade, och bad oss ringa hovslagare för "sånt där kan han bättre än jag, hur man behandlar, annars lägger du ett *utförlig beskrivning på värmande böldutdragande omslag* så kommer bölden ut av sig själv."

Så vi ringde hovslagare. Flera stycken. Ingen av dem ville komma ut och öppna upp bölden, eftersom de anser att det gör mer skada än nytta. Bäst enligt dem är om den får läka ut "på egen hand" med jodopaxomslag. Min hästs böld har gått upp i kronranden och läckt ut en massa var där och han är nu helt ohalt. Ringde hovis och sa det och han tyckte det lät bra, jag skulle ha på lite jodopax för att vara säker på att allt äckel kom ut, sen lite vila (passar bra då jag är skadad) så är han helt återställd sen. Enligt de hovslagare jag pratat med läker hoven bäst själv, så nu undrar jag lite varför du anser att bölden ska skäras upp bums, och varför det är så farligt att den kommer upp i kronranden? Har hört det förut, att det är farligt men ridklubbens hovslagare säger ju att det "är bra" ? Blir lite kluven. :confused:

Jag tror inte att man behöver vara orolig.

Går bölden inte upp av sig själv söker man nog hjälp inom kort.

Precis vad jag har försökt säga igenom denna tråd:mad: Verkar ltie svårt att fatta:confused: Det låter som antingen plågas hästen länge och får allvarliga problem eller så skär man första dagen, typ.

Vad är det tex för ägare som låter en häst gå med ont av hovböld så länge att det går upp i benet:eek: Det lär det knappast göra på ett par dagar. Som jag skrev innan så handlar det om ett eller ett par dygn i regel, innan de går upp i de flesta fall, man hinner inte ens först få ut hovis och sen åka till klinik:confused:

Lite sansa sej om hovbölder verkar vara på sin plats.

Tycker detta är dökonstigt. Min häst hade "hovböld" sa vetrinär när han var ute och kollade, och bad oss ringa hovslagare för "sånt där kan han bättre än jag, hur man behandlar, annars lägger du ett *utförlig beskrivning på värmande böldutdragande omslag* så kommer bölden ut av sig själv."

Så vi ringde hovslagare. Flera stycken. Ingen av dem ville komma ut och öppna upp bölden, eftersom de anser att det gör mer skada än nytta. Bäst enligt dem är om den får läka ut "på egen hand" med jodopaxomslag. Min hästs böld har gått upp i kronranden och läckt ut en massa var där och han är nu helt ohalt. Ringde hovis och sa det och han tyckte det lät bra, jag skulle ha på lite jodopax för att vara säker på att allt äckel kom ut, sen lite vila (passar bra då jag är skadad) så är han helt återställd sen. Enligt de hovslagare jag pratat med läker hoven bäst själv, så nu undrar jag lite varför du anser att bölden ska skäras upp bums, och varför det är så farligt att den kommer upp i kronranden? Har hört det förut, att det är farligt men ridklubbens hovslagare säger ju att det "är bra" ? Blir lite kluven. :confused:

Precis. Jag tror knappast en klinik bokar in akut för en nyupptäckt hovböld heller;)

KL

Ang länkarna som hänvisas till, jag tror att det handlar om att man inte vill att folk ska ignorera hovbölder av snålhet eller okunnighet, för DÅ kommer det att bli mera problem. Man ska ta hovbölder på allvar. Men i praktiken så säger veterinärer och hovisar som de gjorde till dej, om du ringer ang en färsk böld.

Efter längre tid, ja det är väl en helt annan sak.:cool: Det finns folk som inte ens inser att det är en böld utan tror det är vrickningar osv och låter hästen stå kan jag tänka mej, det är väl därför man går ut så hårt ang det här från vissa håll. Klinikerna ser de fall som gått för långt helt enkelt.

Självklart ska man inte ignorera hovbölder, det har ingen sagt.

frågan är vad axel beskriver; en hovis som verkligen rensar upp och tar bort allt infekterat material för att hejda fortsatt underminering

Du verkar tolka det som att hovisen sticker ned kniven på måfå utan klara indiktationer - det är ju två helt olika scenarior

Ang det första - vad hade hänt om man inte hejdat förloppet? - särskilt om det är flera fistelgångar spm axel skriver, tänk om de går ihop i väggen och hela väggen tappar sitt samband - oherhört smärtsamt för hästen och då blir det djursjukhus eller död

Läs svaret till axel. Då är vi inne på ägare som försummar eller inte fattar, eventuellt, och det är en helt annan sak. Klart man måste ta hovbölder på allvar, men det är inte svart eller vitt.

Det BLIR på måfå om hovisen inte vet exakt var bölden sitter och det kan vara mycket svårt att veta många gånger. Eller har du röntgensyn:confused:

nej visitertång
- och som jag skrev redan i början så handlar det om var i processen bölden är om den går att lokalisera

Visitertång har nog alla hovisar och även veterinärer och t om jag:) så det är ju självklart det första men den säger verkligen inte alltid var bölden finns, tillräckligt säkert för att börja skära.
Och processen brukar som sagt inte vara så långdragen i regel så då man kan lokalisera den närmare, så ser man i regel också redan att den är på väg upp, någonstans i kronranden. Det är trots allt lättare att efteråt skydda en öppning i kronranden än en under hoven, i sulan, läker ihop snabbt också mindre risk för nya bakterier.

Senast ändrad av en moderator:

Så vi ringde hovslagare. Flera stycken. Ingen av dem ville komma ut och öppna upp bölden, eftersom de anser att det gör mer skada än nytta.
Du har rätt i att det är konstigt, för det de får lära sig på skolna är att öppna hovbölder - tyvärr på döfötter, så att vissa inte anmäler sig frivilligt har jag inte svårt att förstå. Det är ett ansvar. Men att istället för att säga ring ngn annan så "hittar man på" en bortförklaring. det är trist och fegt tycker jag. inte att man inte vill skära, känner man sig osäker skall man absolut låta bli, men att man drar till med något som låter bra... Nej. Tyvärr gör många inom många hästvårdande yrken så....

så nu undrar jag lite varför du anser att bölden ska skäras upp bums, och varför det är så farligt att den kommer upp i kronranden? Har hört det förut, att det är farligt men ridklubbens hovslagare säger ju att det "är bra" ? Blir lite kluven. :confused:

Bra är det aldrig, som jag skrivit tidigare i tråden är just kronranden ett känsligt ställe just för att det är där hoven växer till har du otur och får en skada där så skadas hovtilväxten permanent

Sedan så dessa bakterier trivs utan syre i alla håligheter och ju mindre och trängre ju mysigare, men.... de äter ju upp det som håller ihop hov och kött (hoven är en kapsel ung som en burk) och det ska ju sitta ihop.
Ett litet hålrum där kan om det får lämnas ifred bli ett stort hålrum och det har hänt att detta hålrum blir så stort att man antingen får operera bort halva hoven, eller tom ta bort hästen

Detta händer inte varje gång, men när det händer så blir det enorma konsekvenser så därför skall man se till att det inte kan hända

Detta gäller egentligen alla fickbildningar på kroppen - de skall dräneras. Annars får infektionen varndra fritt och den kan sprida sig till andra organ

Anledningen att veterinäner hystar över det på hovisar är att vi bättre kan hantera våra verktyg

Vi lär oss på skolan, vi lär oss att vi ska, men kanske har vi för lite praktisk träning så en del bangar helt enkelt

men sedan är det detta med BUMS det har jag inte skrivit. I början av förloppet så gör hela hoven ont, ett par dagar senare så kan man lokalisera väntar man ett par dagar till så gör hela hoven ont igen för det är för mycket var som spränger och då letar den sig antingen ut uppåt, eller så spricker sulan och den kommer ut den vägen

Hittar man den inte så åker man ut en dag eller två senare. Man skall inte öppna utan klara indikationer på var den är, eller rättare sagt man kan inte

men det är en djävla skillnad på kan inte - och går inte alls någonsin

Senast ändrad:

Hjälp, den här diskussionen har verkligen urartat..
Alla vill ha rätt och ingen vill inse att det kanske finns 2 sidor på ett och samma mynt.

Jag är absolut ingen expert på hovbölder. Jag blev nyss väldigt förvånad då min nya hovslagare hittade en hovböld under skon på min nya häst (haft henne i 1 månad). Hade märkt av att hon gick lite kortare med ena benet när vi började trava men det försvann efter några steg. Tydligen så hade bölden öppnat sig själv och varet sipprat ut under ridningen. (vi skogsmullerider mest nu under sommaren) Hovslagaren skar då bort det svarta, var inte så mycket, gjorde rent tryckte dit något med tjära på som jag inte kommer ihåg vad det var och satte dit en ny sko.Min häst mår nu utmärkt och inget skräp kommer in.

Om jag nu hade misstänkt en hovböld, som jag gjorde även om hon inte var markant halt, så hade jag först tagit dit min hovslagare, låtit denna leta då det ändå är dem som är experter. Hade hovis inte hittat något så blir det ju klinik.
Har bra erfarenhet av att öppna hovbölder när man hittar dom (om det inte är enorma skador så man måste åka till klinik), hålla rent och sen brukar det ordna sig. Jag har själv haft en böld, i halsen tro det eller ej. Kunde inte äta, prata eller något, och så fort de hade stukit hål i den (var fruktansvärt, blev arg och smällde till läkaren, tilläggas kan också att jag var 13 år och hög på morfin..) så blev jag bättre.
Jag hade aldrig riskerat min häst liv genom att inte göra allt för att öppna bölden, hade inte kunnat sova om nätterna och bara vänta på att den skall vandra ut, tänk om den vandrar någon annanstanns...

KL

Det är inte säkert att hästen har jätteont i flera dagar tills bölden öppnas.
Hästen kan vara ordentligt halt en dag, i princip ohalt nästa och sen halt igen. Den kan även ha en diffus hälta under tiden.

Under denna tiden kan den ändå sprida sig i hoven och orsaka stora problem.

Öppnar den sig uppåt så dräneras den inte heller ordentligt eftersom öppningen då är på högsta punkten och vätskan kan då inte rinna ut ordentligt, vilket ökar risken för en ny böld.

Hästen behöver inte vara blockhalt och plågas under tiden en ouppverkad hovböld sprider sig i hoven, så argumentet att man självklart söker veterinär om så är fallet funkar inte riktigt.

Men vissa hovbölder kan komma snabbt och i princip spricka innan man hinner få dit hovslagare eller veterinär och sen läka bra. Då behöver man kanske inte verka upp den underifrån om det inte är återkommande problem.

Sen kan man även fråga sig vilket som är bäst ur antibiotikasynpunkt.
En självsprucken böld kanske behöver antibiotika om den inte verkas upp, men verkas den upp kan man klara sig utan antibiotikan.

Tack för alla tips!

Tänkte bara berätta för alla att hovbölden kom ut förr förra veckan helt av sig själv med hjälp av
ett jodopax/värmeomslag med ljummet vatten,bomull,jodopax,gasbinda och flexilinda- böt varje/varannan dag i 3-4dar.
Första dagarna fick hon stå inne med promenader och annars har hon varit ute som vanligt när det inte har regat och o hon inte haltat.
Ingen puls eller värme i hovarna och nu går hon på bete som det var tänkt innan hon fick bölden.

Henne var det rätt enkelt( skulle jag tro) när veterinären var ute att se att det var en hovböld, på insidan av ena fram fanns det som ett litet avtryck i sulan ( antagligen en sten) och där ömmade hon väldigt mycket när han var ute. reagerade ingen annanstans när han klämde med visitertång.
Sen så var han ytterst förvånad över hennes hovkvaliteé - som han tyckte var jätte bra, när han skulle klämma ihop hoven för att få någon reaktion så tog han i allt vad han hade med visitertången och hovväggen flyttade sig inte en mm *fniss*
:D

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 197
Hästvård Hejsan! Tidigare ídag var jag hos pållan och fixade - var ju tänkt att jag skulle rida iaf köra skrittarbete trotts ett skadat knä...
Svar
3
· Visningar
971
Senast: Grannox
·
J
Hästvård Nu går jag i valet och kvalet.. Funderar på att låta min älskade prinsessa få springa på dom evigt gröna ängarna..:cry: Kan börja...
Svar
17
· Visningar
2 986
Senast: Mithalagos
·
Katthälsa För ungefär två månader sen fick Isola någon form av inflammation i huden. Detta behandlades med kortison och blev bättre men beteendet...
Svar
13
· Visningar
2 173
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka