Sv: Bovbölder
Tycker detta är dökonstigt. Min häst hade "hovböld" sa vetrinär när han var ute och kollade, och bad oss ringa hovslagare för "sånt där kan han bättre än jag, hur man behandlar, annars lägger du ett *utförlig beskrivning på värmande böldutdragande omslag* så kommer bölden ut av sig själv."
Så vi ringde hovslagare. Flera stycken. Ingen av dem ville komma ut och öppna upp bölden, eftersom de anser att det gör mer skada än nytta.
Du har rätt i att det är konstigt, för det de får lära sig på skolna är att öppna hovbölder - tyvärr på döfötter, så att vissa inte anmäler sig frivilligt har jag inte svårt att förstå. Det är ett ansvar. Men att istället för att säga ring ngn annan så "hittar man på" en bortförklaring. det är trist och fegt tycker jag. inte att man inte vill skära, känner man sig osäker skall man absolut låta bli, men att man drar till med något som låter bra... Nej. Tyvärr gör många inom många hästvårdande yrken så....
så nu undrar jag lite varför du anser att bölden ska skäras upp bums, och varför det är så farligt att den kommer upp i kronranden? Har hört det förut, att det är farligt men ridklubbens hovslagare säger ju att det "är bra" ? Blir lite kluven.
Bra är det aldrig, som jag skrivit tidigare i tråden är just kronranden ett känsligt ställe just för att det är där hoven växer till har du otur och får en skada där så skadas hovtilväxten permanent
Sedan så dessa bakterier trivs utan syre i alla håligheter och ju mindre och trängre ju mysigare, men.... de äter ju upp det som håller ihop hov och kött (hoven är en kapsel ung som en burk) och det ska ju sitta ihop.
Ett litet hålrum där kan om det får lämnas ifred bli ett stort hålrum och det har hänt att detta hålrum blir så stort att man antingen får operera bort halva hoven, eller tom ta bort hästen
Detta händer inte varje gång, men när det händer så blir det enorma konsekvenser så därför skall man se till att det inte kan hända
Detta gäller egentligen alla fickbildningar på kroppen - de skall dräneras. Annars får infektionen varndra fritt och den kan sprida sig till andra organ
Anledningen att veterinäner hystar över det på hovisar är att vi bättre kan hantera våra verktyg
Vi lär oss på skolan, vi lär oss att vi ska, men kanske har vi för lite praktisk träning så en del bangar helt enkelt
men sedan är det detta med BUMS det har jag inte skrivit. I början av förloppet så gör hela hoven ont, ett par dagar senare så kan man lokalisera väntar man ett par dagar till så gör hela hoven ont igen för det är för mycket var som spränger och då letar den sig antingen ut uppåt, eller så spricker sulan och den kommer ut den vägen
Hittar man den inte så åker man ut en dag eller två senare. Man skall inte öppna utan klara indikationer på var den är, eller rättare sagt man kan inte
men det är en djävla skillnad på kan inte - och går inte alls någonsin