Bovbölder

Sv: Bovbölder

Bettysmatte: dina två väger rätt lätt tycker jag, som Susan sa, man kan inte bara gå en egen häst eller två. Eller hur det var?

Självklart! Men jag har lite svårt för att tycka att citatet (tidigare i tråden) från hovslagare Mikael Westberg (som jobbar på Strömsholm) "väger lätt".

Han är hovslagare med sin åsikt. Säkert på goda grunder. Andra hovslagare med samma utbildning och lång erf har andra åsikter. Säger som tidigare. Det är olika. Man kan inte säga att man alltid ska skära helt enkelt.

*kl*
På de hovbölder jag har haft så har alla mina hovslagare som jag har haft under tiden har dels hittat dom direkt och dels skurit upp dom. Lagt på bandage och nästa dag kommit och slagit på skon med en sula och allt har varit ok. Nu sist så fick jag åka in till klinik för att min hovis är där och då gipsade han och sedan togs gipset bort efter ett par dagar och sko på.
Jag vet inte jag skulle inte vilja vänta tills den kom ut av sig själv iallafall, jag vill inte att hästen skall gå där och ha ont i flera flera dagar (sist nu så väntade jag 3 dgr och det var katastrof tyckte jag). En gång har inte hovis hittat bölden men då har jag åkt in och röntgat på klinik och så har dom skurit utefter bilden.

Häromkring finns inga åsikter varken av vet. eller hovslagare om att man skall låta bölden komma ut av sig självt iallafall.

Minns en häst som den gick upp i hela benet på :eek: Den hästen blev inte frisk någonsin.

Han är hovslagare med sin åsikt. Säkert på goda grunder. Andra hovslagare med samma utbildning och lång erf har andra åsikter. Säger som tidigare. Det är olika. Man kan inte säga att man alltid ska skära helt enkelt.

Även Ove Wattle, VMD, Instutitionen för kliniska vetenskaper, SLU anser att hovbölder skall lokaliseras, verkas upp och dräneras.
Han anser vidare att även om bölden öppnar sig i kronranden skall man verka upp motsvarande område i bärranden för att få ett bra dränage.

Om man inte kan lokalisera bölden genom visitering skall man givetvis inte skära på måfå.
Då får man antingen vänta tills det går eller röntga.

KL

Många bölder som inte verkas upp öppnar sig själva utan några efterföljande problem.

MEN det är inte heller helt ovanligt att en böld inte tar vägen direkt till kronranden utan underminerar stora delar av hoven vilket kan få till följd att om man har tur kan få operera med lång konvalescens och om man har otur lossnar hela hovkapseln och det går inte att rädda hästen.

Väljer man att inte verka upp tycker jag att man först ska fundera på om man vågar riskera att detta kan hända.

Jag upplever det inte som att min häst hade speciellt ont efteråt alls faktiskt. Ena gången var hon blockhalt innan bölden öppnades och när bölden var dränerad, och gipset var på, rörde hon sig märkbart bättre med en gång.

Jag har varit hyfsat förskonad från bölder. Men fblstoet hade en otäckt hovböld en gång. Den låg djuuupt, och låg och gonade sig (och gav symptom) i över en månad innan den gav sig tillkänna.

När den gjorde det blev hon närmast blockhalt, och mådde rejält dåligt. Den brast på väg till hovslagaren och då blev hon ju omedelbart lite bekvämare, dock fortfarande halt och aj aj. Hovslagaren verkade upp den, och vi var en hårsmån från klinik då det gick ända upp i kötthoven, men då det var fredag em så hovis verkade upp så långt han vågade, och gipsade sen. Den hade ju iom att den funnits så länge, 'ätit' sig lite kors och tvärs i hoven innan den kom ut, och det var rena turen det inte blev värre.

Hästen var omedelbart uppverkning och gipsning u.a., och tacksamt nog fortsatte hon vara det, även om det tog ett tag innan vi kunde sluta med gipset.

Hon stod btw som ett litet ljus på löst grimskaft och rörde inte ett öra när hovis verkade upp. Samma häst som kunde vara rejält 'pipig' med just hovslagaren annars..

*kl*
På de hovbölder jag har haft så har alla mina hovslagare som jag har haft under tiden har dels hittat dom direkt och dels skurit upp dom. Lagt på bandage och nästa dag kommit och slagit på skon med en sula och allt har varit ok. Nu sist så fick jag åka in till klinik för att min hovis är där och då gipsade han och sedan togs gipset bort efter ett par dagar och sko på.
Jag vet inte jag skulle inte vilja vänta tills den kom ut av sig själv iallafall, jag vill inte att hästen skall gå där och ha ont i flera flera dagar (sist nu så väntade jag 3 dgr och det var katastrof tyckte jag). En gång har inte hovis hittat bölden men då har jag åkt in och röntgat på klinik och så har dom skurit utefter bilden.

Häromkring finns inga åsikter varken av vet. eller hovslagare om att man skall låta bölden komma ut av sig självt iallafall.

Minns en häst som den gick upp i hela benet på :eek: Den hästen blev inte frisk någonsin.

Fast 3 dagar är väldigt mycket, ofta har det gått betydligt snabbare, på en eller två dagar högst annars måste man ju bi orolig och göra något.
Klart inte hästen ska stå och ha ont hur länge som helst..

Men det är inte alltid dom hittar den på klinik heller, och på en eller två dagar hinner man knappt ens få en tid till klinik.

Jag pratar givetvis om alla de rätt okomplicedrade bölderna, som kommer upp ganska snabbt eller som går tillbaka och kanske då bara var en blödning t o m.

Om det går så långt att den gått upp i benet, då pratar vi ju om att hästen har haft problem länge och då är det väl rätt självklart att man inte bara låter den stå där:confused: Det kan ju f ö vara något annat också, kan man inte lokalisera en böld finns ju alltid risken att det är något annat/mer....

KL

Jag vänder mej mot att det alltid ska skäras, eftersom jag har även sett komplikationer av det med infektioner och långdragna problem så inget är självklart.
Det är olika och erfarenheterna är nog olika också och dessutom TROR jag inte på en person som påstår att den alltid hittar alla bölder, vilket var vad jag svarade på först. Det gör ingen, varken hovis eller veterinär. Inte ens alltid på klinik.

Om man inte kan lokalisera bölden genom visitering skall man givetvis inte skära på måfå.
Då får man antingen vänta tills det går eller röntga.

Nej det var ju det jag sa? Eller så kommer den upp ganska snabbt, vilket de flesta gör, faktiskt. Står hästen flera dagar och har ont ska man självklart försöka hjälpa den.

Men ursprungsfrågan var om det fanns sätt att skynda på och det gör det.

Delvis KL
Jag trodde att man borrade nuförtiden :confused:

Det finns fall där varet har runnit i fistelgångar o hovisen har borrat upp hela sulan i jakten:eek:

Nu har jag haft tur. hästen har varit halt på kvällen o ohalt morgonen därpå- den har gått ut själv.

Det krävs nog stor skicklighet att hitta var bölden finns för att minimera infektionsrisken som dock ett öppnande innebär.

Kan de inte lokalisera den precis brukar de låta den mogna lite till o har man tur går den ut- snabbt.

.

Jag tror definitivt inte att det hade varit bättre att skära på måfå i min hästs hov varken förra gången eller denna.
........................
Så jag upprepar: Det måste vara från fall till fall som man väljer att skära hål i hoven.

Jag förstår inte varför du går igång så - ingen har ju sagt emot ovanstående. Lyckas man inte lokalisera den så kan man ju inget göra

Det verkar som du blir så stressad så du tappar proprtionerna helt.

det är väl en väldigt lång väg från dina fall - till att ha en hej och hå nonchalant attityd

Sedan måste jag få undra är du 60 år :confused:

Han är hovslagare med sin åsikt. Säkert på goda grunder. Andra hovslagare med samma utbildning och lång erf har andra åsikter.

Nu gör du bort dig för det finns bara två hovslagare med MW utbildning i hela sverige. VAT skriver om vad Owe Wattle anser. Den andra hovslagarmästaren är OW's parhäst Micke Berg.

Det är märkligt vad man vill bekräfta sin egen åsikt och tycka expertis väger fjäderlätt

Micke Berg och Owe Wattle är de som forskat mest på hovar i Sverige. Båda var tidigare ansvariga för vidareutbildningen av hovisar i Svergie

Kanske ska gasta som alla andra;byt hovis :p

Skojar givetvis

Nu gör du bort dig för det finns bara två hovslagare med MW utbildning i hela sverige. VAT skriver om vad Owe Wattle anser. Den andra hovslagarmästaren är OW's parhäst Micke Berg.

Det är märkligt vad man vill bekräfta sin egen åsikt och tycka expertis väger fjäderlätt

Micke Berg och Owe Wattle är de som forskat mest på hovar i Sverige. Båda var tidigare ansvariga för vidareutbildningen av hovisar i Svergie

Kanske ska gasta som alla andra;byt hovis :p

Skojar givetvis

Nej du skojar inte. Du passar på som alltid. Det spelar ingen roll. Jag ändrar inte MIN uppfattning så lätt. Och du mer eller mindre ansåg väl att just denna Micke ställde fel diagnos på din häst eller hur? :angel:

Jag säger inte att det inte kan bli komplikationer. Men jag har inte sett några än så länge och jag tänker aldrig vänta på att det blir det heller. Nåt omdöme får man ha själv och inte hålla på med egna experiment om hästen lider.... Men jag anser inte att det har behövts skäras upp de gånger den här eller andra med lika okomplicerade bölder har haft det.

Och det har inte hovisarna ansett heller och de har inte rått till det heller i onödan. Jag litar på deras omdöme.

Anser du också att man inte skall operera rent allmänt pga av risken för infektion?

KNAPPLÅN
kännetecknande för en hovböld är att den har ett smygande förlopp - jämför en finne.
Inte uppstår den på en dag och är bra dagen efter

precis som jag skrev i mitt första inlägg i ämnet så i början gör ett större område ont, sedan blri det mer lokaliserat precis som fio skrev så gör det ont överallt så får man komma tillbaka ett par dagar senare och då ömmar inte hästen överallt utan mer distinkt och först när man är säker så öppnar man

Förstår inte detta behov att förlöjliga och föringa, genom att använda formuleringar som "karva på måfå"

Säger mer om er

detta kommer ju att urarta, och egentligen kan det ju inte sägas bättre än vad orkan redan har gjort

KL

Många bölder som inte verkas upp öppnar sig själva utan några efterföljande problem.

MEN det är inte heller helt ovanligt att en böld inte tar vägen direkt till kronranden utan underminerar stora delar av hoven vilket kan få till följd att om man har tur kan få operera med lång konvalescens och om man har otur lossnar hela hovkapseln och det går inte att rädda hästen.

Väljer man att inte verka upp tycker jag att man först ska fundera på om man vågar riskera att detta kan hända.

till att ha en hej och hå nonchalant attityd

Jag tycker inte att nån här haft en sån attityd,:confused:

Sen vet du ingenting om någons fall här eftersom du inte har sett någons hästar när det var aktuellt med hovböld. Du kan inte via internet bedöma olika fall och olika alternativ, lika lite som du kan påstå att du alltid kan hitta alla hovbölder, för att du är så mycket bättre på att leta, vilket du antydde:cool:

Är vi överens om det så är det inga problem.

vi är överens i sak, bortsett från att du läser in en massa i mina texter som inte någonstans står där, och gör alla diskussioner högts privata.

Det finns ett inlägg på första sidan av ett par "hej och hå'ar" attityder. Och nej det har inget med dig eller Novali att göra

Mitt första inlägg var för att visa att hovbölder i normalfallet inte är Rocket Science så att man ska skita i dem och låta dem sköta sig själva.

Allt går så mycket bättre om du inte tar mina inlägg så personligt hela tiden.

Tja jag tror att du tolkar in det personliga, faktiskt, kanske känns det bättre vad vet jag:confused:

Jag menade exakt vad jag skrev, om någon hade varit hej och hå, vilket jag inte hade läst, inte att du syftade på mej eller dem som skrivit senast i alla fall. Men du tolkar kanske personligt:o

Om det fanns såna inlägg så hade inte jag reagerat på dem i alla fall, ingen verkade ta hovbölder med en klackspark tycker jag

Så intressant är inte det du skriver för mej personligen som du så gärna vill tro:p

Anser du också att man inte skall operera rent allmänt pga av risken för infektion?

Självklart:angel:

:crazy:

precis som jag skrev i mitt första inlägg i ämnet så i början gör ett större område ont, sedan blri det mer lokaliserat precis som fio skrev så gör det ont överallt så får man komma tillbaka ett par dagar senare och då ömmar inte hästen överallt utan mer distinkt och först när man är säker så öppnar man

Och precis som jag skrev anser jag att några dagar ont är för mycket och det jag hänvisar till som kommit ut själva har gjort det snabbt. Förloppet är också möjligt att påskynda bla genom att öka cirkulationen, (har hovis och vet sagt bäst att tillägga)

Förstår inte detta behov att förlöjliga och föringa, genom att använda formuleringar som "karva på måfå"

Säger mer om er

F y i var det min hovis uttryck;)

Det finns fall där varet har runnit i fistelgångar o hovisen har borrat upp hela sulan i jakten:eek:

Exakt vad min hovis bla har sagt att risken är och att det har förekommit (nej det är inte han själv som gjort det)

Det krävs nog stor skicklighet att hitta var bölden finns för att minimera infektionsrisken som dock ett öppnande innebär.

Precis. Det krävs att man är säker och inte skär upp och ändå inte hittar den:crazy: Syns inte heller alltid på röntgen. Det är också lättare att hålla rent i kronranden än i sulan sen.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 197
Hästvård Hejsan! Tidigare ídag var jag hos pållan och fixade - var ju tänkt att jag skulle rida iaf köra skrittarbete trotts ett skadat knä...
Svar
3
· Visningar
971
Senast: Grannox
·
J
Hästvård Nu går jag i valet och kvalet.. Funderar på att låta min älskade prinsessa få springa på dom evigt gröna ängarna..:cry: Kan börja...
Svar
17
· Visningar
2 986
Senast: Mithalagos
·
Katthälsa För ungefär två månader sen fick Isola någon form av inflammation i huden. Detta behandlades med kortison och blev bättre men beteendet...
Svar
13
· Visningar
2 173
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka