Sv: Bovbölder
rotar låter ju värre än att man med sin hovkniv skär rent med kirurgisk precission
- likaså låter ju "karvar på måfå" sämre än att lokalisera hovbölder.
Sådana här baskilusker blir i hoven svarta.
När man punkterar så rinner svart var ut från innandömet vilket är ett hålrum en grotta typ,
Sedan så tar man bort taket på grottan och därefter så tar man bort allt svart i botten och ut åt sidorna, det kan vara som tunna streck bara, men allt sådant skall bort annars stänger man in bakterier som får ett jätteparty igen.
Precis samma som när man lagar ett hål i en tand, alla bakterier måste bort, annars fortsätter hålet under lagningen.
Jag har varit med om gropar som varit i bärranden långt bak vid sömhålet och sedan vikt av in under sulan... Man kan känna med en söm hur långt in under det går.
Just det jag nämnde om en femkronas storlek, jag hade en där jag insåg att här måste mycket tas bort - den skickade jag vidare till klinik - hela sömmen gick in under i flera riktningar så det hålet blev stort sedan.
Ska man göra sådant här så får man inte vara blyg dvs pilla lite i ena kanten bara
samma sak om man plastar eller gipsar en vägg, ingen baskilusk under plasten eller gipset
Död åt baskiluskerna.
Små sår och fattiga vänner ska man inte förakta, det kan bli nåt stort av dem