Bovbölder

Sv: Bovbölder

???? Jag har, som sagt, haft två hovbölder på min häst förra sommaren. Båda lokaliserades och öppnades. Fick verkligen inte uppfattningen att någon av dessa hovslagare skar "på måfå"...:crazy: De visste precis var bölden satt, och var de skulle skära!

Då satt dom väl ytligt nära sulan då.

Jag tror det kan göra mer skada än nytta. De gången en hovis skar upp en böld på min dåvarande häst var det mera pyssel och "eftervård" än då bölden spricker upp själv efter ett par dygn. Då är det bara på med descinficerande omslag ett dygn och sen är det ok. Hästen är ohalt direkt.

"Pyssel" hade jag inget. Hoven gipsades, och gipset byttes en gång. Sedan var det sko på som vanligt. Min hovslagare skor även på ett stort djursjukhus, så jag är 100% säker på att han vet exakt vad han gör...

Gips som ska bytas samt inte kunna sko som vanligt eller rättare ha skon kvar är "pyssel" för mej.

Fick upp ett föl (6mån) i december månad (fick fel föl...)och det visade sig att han hade haft tre hovbölder runt om och två av dom hade gått ut i kronranden medans den tredje nästan hade förstört hela hoven:cry:; det var en stor hovböld som hade gått ut i kronranden och istället för kanske ett litet hål som på dom andra så hade den nästan skurit upp hela den högra delen av kronranden... Den här hästen fick nyss också en hovböld som satt i trakterna, den lokaliserades och skars upp. När hovslagaren skär upp en hovböld är det nog inte så kul för hästen, men ni ska veta vad glad dom blir sen (alla som jag har hört om)... från att ha varit blockhalt till att kunna gå helt bra dagen efter den skars upp:). Den enda eftervården var att byta sprit omslag en gång dagen efter... Om bölden är lokaliserad så skulle jag nog skära upp den (inte personligen för jag är ingen hovslagere...;)) För om jag inte minns helt fel så tror jag har jag har hört någon gång att hovbölderna kan om man har riktigt otur vandra upp i benen? Rätta mig om jag har fel tack!:)
// embe95

Om de är under skon så undrar man hur de uppkommit för de kan ju knappast ha uppkommit med att hästen trampat på knöggel i hagen då, eller sten heller för den delen

Ja, i detta fallet var det faktiskt en ministen som krupit in i ett gammalt sömhål o sen ätit sig upp, vi hittade den där när hovis tog en söm o grävde.

Nu 2010 är det nog ett tramp på en sten som orsakat blödning verkar det som.

Ja som med allt annat inom hästsporten så finns det alltid 2 sidor som håller på att deras är rätt....:grin:

Jag tror nog att man får bedöma från fall till fall....

Om en fortbildad klinikhovslagare öppnar en hovböld kan det väl ändå inte vara FEL? Är du hovslagare själv?

Så här svarar hovslagare Mikael Westberg (Strömsholm) om hovbölder:

"Om man inte verkar upp dessa bölder och rengör dem så att skadan kan läka, fortsätter skadan att bli värre tills varet sökt sig ut av sig själv. Varet söker sig vanligtvis längs lamellhornet upp mot kronranden eller bakåt till ballarna, men kan även underminera hela sulan och strålen. Risk finns att infektionen sprider sig upp till hovleden och den till en början så oförargliga lilla hovbölden utvecklar sig så att man måste avliva hästen. Man bör därför alltid verka upp hovbölder och inte låta dem ”komma ut av sig själv”."

Ja då finns olika åsikter och hittills har jag inte sett problem av att hovbölder inte skurits upp, däremot komplikationer och långdragna problem efter att en böld skurits upp, (inte på min häst dock).

Så det kan nog bli problem vilket som. Man lär ju se vad som händer, gå från fall till fall vad som behövs och om bölden är möjlig att lokalisera. Det jag främst vänder mej mot är att det alltid skulle vara möjligt för det är det inte.

Cornelius har rätt, rörelse liksom värme ökar cirkulationen och skyndar på att bölden kommer ut.

*lite kl *

Nere i europa där jag jobbat många år i ville man att den kom ut i kronranden, man ville absolut inte göra hål undertill just med tanke på infektionrisk och pyssel och de det gav mig detta: :eek: :eek: :eek: när jag berättade att vi i sverige som praxis alltid skär upp hovbölder från undersidan.

Hästarna stog visserligen halta några extra dagar men var efter det igång på direkten. Hästar är trots allt rustade för att klara sina egna hovbölder.

Men som med allting annat- ibland är det säkert smartare att skära upp dem, ingen regel in i absurdum.

Men nu kanske man ska lita tll expertisens erfarenhet och inte sin privata

KL

Svarar alla
Tillväxten av hov sker i kronvulsten - vid kronranden där vill man inte ha infetktioner för det kan skada hästens möjligthet att skapa hov, dvs skadas den känsliga krobvulsten så kommer hästen för alltid att få en defekt hovtillväxt.

Alla hovbälder är djupa eftersom det är under sulan som infektionen är.

Man lokaloserar - skär bort allt svart guck. lägger i gips som är uppblött i jodopax, lägger på en sula och glömmer alltihop - dvs om man har gjort rätt

Mikael Westerberg har rätt - han bygger det dessuotm på alla fall där veteriärer får operera bort halva hoven för att ngn tagit för lätt på hovbölder.

Sedan undrar jag om en del av er har ett hjärta? Vet ni hur ont det gör att ha en hovböld? Ungefär som att ha infekterade tandrötter vilket sägs vara den värsta smärta som finns - det svullnar men har ingenstans att ta vägen så det känns som hela huvudet hålelr på att sprängas.

Mmm gå på den

Nej hästen är inte utrustad för att klara sina egna hovbölder - går det tokigt blir den rovdjursmat

Nej hästen är inte utrustad för att klara sina egna hovbölder - går det tokigt blir den rovdjursmat

Naturligtvis är de det! Hur länge har hästar fått hjälp med detta på ett systematiskt sätt? De senaste 30åren i något iland med västerlänskt veterinärkultur om de har tur?

Och i valet mellan att bli rovdjursmat eller trampa på sin ömma hov så springer de med sin ömma hov. Hästar i panik är nästan blockerade från smärta

Senast ändrad:

Sedan undrar jag om en del av er har ett hjärta? Vet ni hur ont det gör att ha en hovböld? Ungefär som att ha infekterade tandrötter vilket sägs vara den värsta smärta som finns - det svullnar men har ingenstans att ta vägen så det känns som hela huvudet hålelr på att sprängas.

Min hovslagare liknade smärtan vid att ta en hammare och drämma till över sin tumme så hårt man kan. Så dunkar det i en hov med hovböld...:crazy:

Men nu kanske man ska lita tll expertisens erfarenhet och inte sin privata

Ni var det väl lite mer än så, även andras hästar och främst fullblod. Samt om du missade det, vad hovisar har ansett under mer än 25 år i alla fall som jag har anlitat, och jadå utbildade och allt!

Sen som Leoni skriver så är nog meningarna delade som sagt" och att skära på klinik är ju något annat dessutom än hemma i stallet.

Om man lägger omslag går det i regel ganska fort att få ut en böld. Visst är det tråkigt att det gör ont den tiden. Men det känns ju även efteråt av en uppskuren böld, totalt längre tid skulle jag tro. Om man är inne och rotar i den och skär rent som du beskriver.

Men som sagt meningarna är delade bland yrkesverksamma proffs.

faktum är att det troligare är mindre bakterier i stallet än på en klinik. Garanterat om man står utomhus

och du tänker fel - det är trycket som gör ont - så fort du lättat på trycket är hästen ohalt. Det är en och annan häst som åkt in till klinik och så har bölden spruckit på gången på väg in den går från blockhalt till ren, omdelbart.

jag erkänner villigt att man inte som hovis har körkort på sina egna. Även jag har åkt in till klinik i tron att det var sprick i hovbenet. det var en böld, hästens uppsyn när de där läskiga veterinärerna lättade på trycket är obetalbar

Man skär i hoven - det gör inte ont

Senast ändrad:

Men det känns ju även efteråt av en uppskuren böld, totalt längre tid skulle jag tro. Om man är inne och rotar i den och skär rent som du beskriver.

Jag upplever det inte som att min häst hade speciellt ont efteråt alls faktiskt. Ena gången var hon blockhalt innan bölden öppnades och när bölden var dränerad, och gipset var på, rörde hon sig märkbart bättre med en gång.

Rotar i en böld gör man knappast heller, tycker jag. Man skär väl bort det som är sjukt och infekterat bara?

rotar låter ju värre än att man med sin hovkniv skär rent med kirurgisk precission :D
- likaså låter ju "karvar på måfå" sämre än att lokalisera hovbölder.

Sådana här baskilusker blir i hoven svarta.

När man punkterar så rinner svart var ut från innandömet vilket är ett hålrum en grotta typ,
Sedan så tar man bort taket på grottan och därefter så tar man bort allt svart i botten och ut åt sidorna, det kan vara som tunna streck bara, men allt sådant skall bort annars stänger man in bakterier som får ett jätteparty igen.

Precis samma som när man lagar ett hål i en tand, alla bakterier måste bort, annars fortsätter hålet under lagningen.

Jag har varit med om gropar som varit i bärranden långt bak vid sömhålet och sedan vikt av in under sulan... Man kan känna med en söm hur långt in under det går.
Just det jag nämnde om en femkronas storlek, jag hade en där jag insåg att här måste mycket tas bort - den skickade jag vidare till klinik - hela sömmen gick in under i flera riktningar så det hålet blev stort sedan.

Ska man göra sådant här så får man inte vara blyg dvs pilla lite i ena kanten bara

samma sak om man plastar eller gipsar en vägg, ingen baskilusk under plasten eller gipset :eek:

Död åt baskiluskerna.

Små sår och fattiga vänner ska man inte förakta, det kan bli nåt stort av dem

Senast ändrad:

Jag har aldrig nånsin "träffat" på en människa som kan vräka ur sig ord som du kan...meter efter meter med ordremsor om precis vilket ämne som helst o ofta är du expert.

Jag tror definitivt inte att det hade varit bättre att skära på måfå i min hästs hov varken förra gången eller denna. Han var på klinik för hältan förra gången men inte ens den mycket rutinerade klinikveterinären fattade då att det var en böld.

Däremot på en av mina tidigare uppfödningar var jag på samma klinik med samma veterinär som då skar upp en böld som hästen tydligt visade var den satt vid visitering.

Så jag upprepar: Det måste vara från fall till fall som man väljer att skära hål i hoven. Med 40 års hästägande i bagaget tror jag nog att jag kan göra det uttalandet.

Och bakterierna har inte någon gång ställt till problem vid en hovböld som jag känner till. Nu är det inte så mycket på mina egna som på andra i stallet men jag sett det ett antal gånger (många genom åren) att det inte är minsta problem när bölden spricker upp. Däremot har jag hört av andra där dom skurit om komplikationer, sen får du föreläsa som du vill. Det finns uppenbarligen en anledning att inte alla anser att man alltid ska skära en hovböld eller hur?

Risken är nog inte så stor med bakterierna hos en frisk häst, som har bra läkförmåga.

Så det är olika som sagt, och det finns en orsak att en del inte vill att man skär i onödan.

Bettysmatte: dina två väger rätt lätt tycker jag, som Susan sa, man kan inte bara gå en egen häst eller två. Eller hur det var?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 197
Hästvård Hejsan! Tidigare ídag var jag hos pållan och fixade - var ju tänkt att jag skulle rida iaf köra skrittarbete trotts ett skadat knä...
Svar
3
· Visningar
971
Senast: Grannox
·
J
Hästvård Nu går jag i valet och kvalet.. Funderar på att låta min älskade prinsessa få springa på dom evigt gröna ängarna..:cry: Kan börja...
Svar
17
· Visningar
2 986
Senast: Mithalagos
·
Katthälsa För ungefär två månader sen fick Isola någon form av inflammation i huden. Detta behandlades med kortison och blev bättre men beteendet...
Svar
13
· Visningar
2 173
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka