Bovbölder

Grannox

Trådstartare
Hejsan hoppsan!

Hade lite frågetecken ang. hur man behandlar en hovböld ( om det ens går) när den inte har kommit ut.
Kan man göra ett värmeomslag/galoppbandage och dränka bomull i jodopaxlösning? ( det fick jag som råd av vet att göra) men jag undrar finns det något sätt jag och hästen kan slippa att behöva karva upp hoven för att hovbölden ska gå bort.
:cry:

Tacksam för alla svar!
mvh Liv & Harmonie

Sv: Bovbölder

Vet att man kan göra ett omslag av kål har jag för mig... Vitkål eller nått sånt,som ska hjälpa till att dra ut bölden.. Rätta mig om jag har fel!

Du kan även prova enkokt potatis läste jag nu! :D Lägg den under hoven,och sen på med en linda över natten!

Även dränka bomull i saltvatten,linda hoven,låt vara på över natten.

Jag ska pröva det! *håller tummarna att det funkar*:)
jag ska bara få på henne detta galoppbandage också;)

ett skonsamt sätt att dra ut hovbölder: (kanonfin karled får man på köpet!)
häll kokvarmt vatten över linfrökross, lägg massan i en plaskasse, tryck ut så att det blir en rund "kaka" tillräckligt stor för att täcka hela undersidan av hoven och ända upp till kronranden.
trä plastpåsen med linfrömassan över hoven, linda fast och tejpa massor så går det inte sönder på en gång. låt sitta över natten.
upprepa tills bölden kommer ut.

Jag brukar linda in hoven i bomull, över det självhäftande linda och sedan en platspåse över och sedan lite silvertejp för att inte all vätska ska sippra ut och sist av allt hälla i "sprit" (brukar ha M-sprit utblandat med vatten, men även alsolsprit fungerar oxå) och låta hästen ha den över natten (om den står på box). Sedan upprepa detta ngr nätter om det inte blir bättre.

jag undrar varför ni inte ringer hovslagaren - det är vårat jobb.
Den ska öppnas, annars kan den börja vandra uppåt kronranden - det vill man inte, inte heller att ett stort område skall undermineras det vill man inte heller.

Om en hovböld är väldigt färsk kan det vara svårt att lokalisera den - annars är det inga problem för en erfaren hovis

Den ska öppnas, annars kan den börja vandra uppåt kronranden - det vill man inte, inte heller att ett stort område skall undermineras det vill man inte heller.

Om en hovböld är väldigt färsk kan det vara svårt att lokalisera den - annars är det inga problem för en erfaren hovis

Fast det är ju en sanning med modifikation.

På min häst har varken, hemma veterinären, vanliga hovslagaren, klinik hovslagaren eller klinik veterinärerna hittat hovbölderna..... Trots att dom suttit en stund. Det är inte en gång vi letat utan några fler. en gång har vet hittat en hovböld som inte åtgärdades(när vi var inne för fång så hittade vi en öm punkt, där vi sedan hittade spår av böld).

(på min häst brukar jag ta bommul och jodopax och linda fast med vetrap och sedan har bölden snabbt kommit ut. Veterinär är nästan alltid första steget för mig, men när symptomen stämmer väl med tidigare så ger jag numera just den hästen en natt innan jag gör något annat. Vi har fått några andra diagnoser på vägen, mjukdelsskada i bogen, fraktur osv så nu avvaktar jag faktiskt.... dock skulle jag inte göra det på någon annan häst )

Hästar är ju olika, men jag har hittills aldrig misslykats att hitta bölden så jag tror din snarare är det undantag som bekräftar regeln

Rent generellt är det viktigt att öppna upp fickbildningar och hålrum eftersom bakterierna som äter hov föredrar syrefattig miljö

Vilken fantastisk hovslagare du måste vara! Jag har tyvärr varit med lika många ggr att ingen, varken vet eller hovis, hittar bölden förrän den kommer ut. Tror nog faktiskt att det är tämligen vanligt förekommande.

Har för tillfället en häst som 2 hovisar o 2 klinikveterinärer allihop konstaterat att hans mycket lindriga hälta sitter i hoven (bedövad på kliniken förstås) och trolig hovböld men ingen har kunnat säga exakt var den sitter.

Ja eller hur :laugh: Kanske är det min visitertångsteknik? Eller så har jag haft tur och inga krångliga fall.

Ingen vet. Poängen är att man normalt ger det en chans för man vill inte att de ska komma ut i kornranden, eller underminera hela sulan. står i varenda veterinärbok

Senast ändrad:

Min häst har haft två hovbölder, i samband med kronisk fång, förra sommaren. De hittades båda, och av två olika hovslagare, så jag har nog bra erfarenheter...

Det där stämmer inte alls. Till att börja har inte de två hovisar jag har haft sista 25 åren alls varit intresserade av att öppna, just för att det är så svårt att lokalisera en böld och för att de anser att man ofta gör det värre genom att öppna dem. Man kan inte skära på måfå i en hov:cool:

Hästar är ju olika, men jag har hittills aldrig misslykats att hitta bölden så jag tror din snarare är det undantag som bekräftar regeln

Ja då måste jag säga att nova har rätt då är du nog en hovis som inte är som andra hovisar utan har mediala gåvor kanske:confused: För det är faktiskt det vanliga att hovis inte kan lokalisera den tillräckligt bra för att skära upp:cool:. De kan ligga djupt och det är väldigt svårt att veta för välutbildade och mycket erfarna hovisar.
Vilket även svaren i tråden vittnar om. Inte heller veterinär ska jag kanske tillägga.

Hur länge var du hovis? När var det? Kanske skar man mer hej vilt på den tiden? Den enda gången jag varit med om att en hovis öppnade en böld var på 80-talet nån gång:o Och det var efter viss tvekan då med

De kommer så gott som alltid ut nånstans i kronranden och jag har aldrig hört om en häst som fått hela sulan underminerad av hovbölder heller men det finns säkert exempel.

Ang omslag så är kamfersalva, bomull och wetrap bra.

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju just det man kan absolut inte skära på måfå, det är livsfaligt. Jag har fått lära mig att större hål än en 5 krona är veterinärjobb, så man får definitivt inte börja karva innan man lokaliserat den.

Men man måste vara smart när man använder visitertången och se till att man INTE trycker där det gör ont första gången. Så jag brukade börja på helt fel ben :idea:
Gör man illa hästen på första klämmet så kommer ju allt göra ont sedan. det gäller inte bara att vara skicklig man får vara smart också... :idea:

Så nästa steg var att använda den där jag inte trodde det var i tex i trakten, eller varför inte testa hovbensbrott först
- de flesta av mina har varit i tådelen av sulan. Sedan igen, är den färsk så kan man inte lokalisera, däremot 3 dagar senare så är det en annan sak.

jämför en finne... Först allmän svullnad sedan mer lokal

Varför så provocerande att jag var bra på nåt - jag var ju så kass på fullblod, så det jämnar ut sig i slutändan i alla fall.
Jag tog andra hovisars hovbölder, jag tyckte det var kul. Skulle aldrig karva om jag inte var säker på var den var. Tror du jag är dum :p Ibland kan man undra :confused:

Öppna hovbölder ingår i hovslagarutbildningen tom på min tid, sedan finns alltid svårare fall, men att framställa det som att det inte går och är jättesvårt rent generellt, nej.

Senast ändrad:

Aha....du är inte praktiserande hovis alltså? Jag tyckte det var konstigt att jag inte hört förut att du var hovslagare...

Och ang bölder i tårna så är det nog helt klart lättare att lokalisera än i resten av hoven. Den min häst hade 2008 satt under skon o gick upp i trakten men kom aldrig ut. Det är samma häst som har böld nu o den har inte kommit ut heller utan lär hittas om nån skoning eller så...

De flesta har suttit mitt för tåkappan - någon i höjd med 4:e sömhållet

Sitter de under skon kommer man ju inte åt med tången så inte konstigt att de inte hittas med skon på.
Man kan banka på ett söm, men det blir ju inget lokalt tryck så givetvis är det svårare, inget konstigt med det.

Sedan beror det ju på hur nära en söm det är. Steg två med tången är ju att kolla att ingen sömtryckt hästen.

Om de är under skon så undrar man hur de uppkommit för de kan ju knappast ha uppkommit med att hästen trampat på knöggel i hagen då, eller sten heller för den delen

Senast ändrad:

Det där stämmer inte alls. Till att börja har inte de två hovisar jag har haft sista 25 åren alls varit intresserade av att öppna, just för att det är så svårt att lokalisera en böld och för att de anser att man ofta gör det värre genom att öppna dem. Man kan inte skära på måfå i en hov:cool:

???? Jag har, som sagt, haft två hovbölder på min häst förra sommaren. Båda lokaliserades och öppnades. Fick verkligen inte uppfattningen att någon av dessa hovslagare skar "på måfå"...:crazy: De visste precis var bölden satt, och var de skulle skära!

Jo men många sitter ju högre upp i hoven, inte i tån, då är det ju lättare förstås, om de sitter så "bra" till. Men många är ju mer diffusa i var de sitter, hästen reagerar inte mera någonstans, det är ingen söm och inte direkt en stengalla heller.

Det kan ju vara en blödning som uppkommit men som inte ligger kvar ytligt utan högre upp, och det enda man kan ana är att den sitter mera på in eller utsidan beroende på var pulsen känns mest och ev värme i hoven.

jag förstår att det är lättare att lokalisera om den sitter ner i sulan eller i tån.

Jag menade inte att vara provocerande utan att det låter märkligt bara att säga att man kunnat lokalisera alla. Då undrar jag hur många det rör sig om självklart. För det säger inte min hovis och inte den jag hade tidigare under alla år heller. Tvärtom vill de inte skära i regel.

Det där att alla ska skäras lät också märkligt så jag undrade bara om det var länge sen eftersom inställningen kan ha ändrats, sånt händer ju. Förr opererade man bort alla krångliga halsmandlar pga det skulle vara skadligt annars (för att ta ett exempel som ligger långt ifrån visserligen). Men idag gör man inte det. Saker ändras ju.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 197
Hästvård Hejsan! Tidigare ídag var jag hos pållan och fixade - var ju tänkt att jag skulle rida iaf köra skrittarbete trotts ett skadat knä...
Svar
3
· Visningar
971
Senast: Grannox
·
J
Hästvård Nu går jag i valet och kvalet.. Funderar på att låta min älskade prinsessa få springa på dom evigt gröna ängarna..:cry: Kan börja...
Svar
17
· Visningar
2 986
Senast: Mithalagos
·
Katthälsa För ungefär två månader sen fick Isola någon form av inflammation i huden. Detta behandlades med kortison och blev bättre men beteendet...
Svar
13
· Visningar
2 173
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka