Bouppteckning bli av med sakerna från gården?

MidnightSoul

Trådstartare
Skriver åt en kompis. Hennes sambo dog i börjanav januari i år. Bouppteckningen drogs ut på tiden utav hans barn blandannat pågrund av många utlandsresor, sega med att skriva under papperna etc.
Bouppteckningen vart tillslut klar nu i september.

Nu har det gått ett par månader och barnen hämtar inte sina saker som dom prångt skulle ta med i bouppteckningen blandanat en bil värd under 5000 kr. Så nu är frågan hur blir hon av med dessa grejer? Hon känner det tar mycke energi att ha sakerna ståendes, speciellt bilen som tar mycke plats.
 
Skriver åt en kompis. Hennes sambo dog i börjanav januari i år. Bouppteckningen drogs ut på tiden utav hans barn blandannat pågrund av många utlandsresor, sega med att skriva under papperna etc.
Bouppteckningen vart tillslut klar nu i september.

Nu har det gått ett par månader och barnen hämtar inte sina saker som dom prångt skulle ta med i bouppteckningen blandanat en bil värd under 5000 kr. Så nu är frågan hur blir hon av med dessa grejer? Hon känner det tar mycke energi att ha sakerna ståendes, speciellt bilen som tar mycke plats.

Det kan vara bra med en uppmaning att hämta grejorna, gärna med ett sistadatum. Är relationen med barnen helt körd för kompisens del?
 
Det kan vara bra med en uppmaning att hämta grejorna, gärna med ett sistadatum. Är relationen med barnen helt körd för kompisens del?
Innan hade dom bra kontakt vet jag, nu vet jag inte riktigt hur det ligger till mer än att dom inte pratar lika ofta längre.
Ska hon skicka rekommenderat brev eller något sådant eller räcker set med Mail/sms så det finns skriftligt?
 
Om allt hopp att de ska hämta själv är ute kan man som sista utväg be Kronofogden att ta bort sakerna. https://www.kronofogden.se/Vanlighandrackning.html
Med lite tur kan hotet om KFM få något att hända.
Tack för länken. Hoppas det inte ska behöva gå så långt låter som det kan bli dyrare än vad bilen ens är värd. Viker är tråkigt, å eftersom den ör med i bouppteckningen så är det ganska uppenbart vem den tillhör.

Antar det skulle bli dyrt för henne om hon gjorde sig av med den :(
 
Tack för länken. Hoppas det inte ska behöva gå så långt låter som det kan bli dyrare än vad bilen ens är värd. Viker är tråkigt, å eftersom den ör med i bouppteckningen så är det ganska uppenbart vem den tillhör.

Antar det skulle bli dyrt för henne om hon gjorde sig av med den :(
Vill de behålla bilen själva, eller är det bara att de inte orkar med omaket att fixa bort den? Kan de tänkas registrera ett ägarbyte eller skriva fullmakt så att din vän kan ordna med det istället, mot att de slipper problemet?
 
Vill de behålla bilen själva, eller är det bara att de inte orkar med omaket att fixa bort den? Kan de tänkas registrera ett ägarbyte eller skriva fullmakt så att din vän kan ordna med det istället, mot att de slipper problemet?
Kan lägga upp det som förslag till henne, men frågan ör om dom får med på det det var dom som peppade på att den skulle vara med i bouppteckningen. Han hade fler bilar å så med värde förut men det var innan han vart sjuk.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 874
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 364
Senast: Imna
·
Äldre I januari är det dags att formellt flytta in till killen (egentligen har jag mer eller mindre "bott" där sedan en tid tillbaka och...
12 13 14
Svar
264
· Visningar
38 886
Senast: Nethril
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp