Botulism vaccsinerar ni mot det???

Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Tror faktiskt att det tar ännu längre tid innan de får fullgott skydd. Typ 6-8 veckor efter sista sprutan lr (beror såklart på vad man vaccinerar mot, men generelt sett)?? Kommer inte riktigt ihåg hur det va nu igen... Min käkade hösilage innan han var vaccinerad klart iallafall. Han har ätit det förut i livet o har aldrig vaccinerats mot botulism innan jag fick honom...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Doneloge skrev:
Tror faktiskt att det tar ännu längre tid innan de får fullgott skydd. Typ 6-8 veckor efter sista sprutan lr (beror såklart på vad man vaccinerar mot, men generelt sett)?? Kommer inte riktigt ihåg hur det va nu igen... Min käkade hösilage innan han var vaccinerad klart iallafall. Han har ätit det förut i livet o har aldrig vaccinerats mot botulism innan jag fick honom...

2-4 veckor efter sista grundsprutan har de fullgott skydd.

Så innan de får fullgott skydd får man räkna med 16 veckor, dvs FYRA månader.

Och därför är chansen att vaccinera för den här stallsäsongen i princip körd.

Sen, även om de inte ska äta hösilage till hösten nu, så kan det ju vara ide att vaccinera dem ändå om man vill ha skyddet, så behöver man bara tänka på den årliga sprutan sen och så spelar det ingen roll om man plötsligt flyttar dit de ger hösilage eller så..
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Stod det inte något i Ridsport angående botulism...var det inte om en häst som varit vaccinerad mot botulism och som ändå fått det att bryta ut??

När det väl brytit ut så var de tvungna att skaffa fram ett speciellt vaccin som tillverkas i Tyskland som köpes i 3 doser och kostar flera tusen för att stoppa sjukdomsförloppet.

Det stod något om att vaccinet skulle också ges inom ett visst antal timmar och att fraktiden för vaccinet från Tyskland ändå tog för lång tid för att få hit det inom rimlig tid??Någon som minns detta??Blev bara lite nyfiken...
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Jag minns artikeln och har för mig att hästen inte var färdigvaccinerad.Förresten kan botulismbakterier bildas i stillastående vatten bla. så det är inte bara i hösilage det kan uppstå.Sen undrar jag VILKA är dom biverkningar som vaccinet skulle ge?Det finns väl alltid individer som är överkänsliga men det stora flertalet klarar det.Tror inte man skulle använda ett vaccin där biverkningar var så stora och vanliga så att det skulle utgöra en STÖRRE risk än själva sjukdomen.Läste i ridsport också om ett helt stuteri som drabbades av botulism 20 års arbete spoilerades på några timmar....Är oturen framme så är den!!
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Sen är det väl så att man går inte ut och rekommenderar vaccinering mot botulism pga. att det inte är en smittsam sjukdom,(skulle jag tro).Ang. vacciner så har jag vaccinerat mitt föl mot varianter av abortvirus(smittsam hästhosta) han var vaccinerad mot det när jag tog hem honom från Tyskland så därför fortsatte jag med det.En gång halvåret ska dom ha den.I Sverige förekommer det sällan men galoppen brukar ge den. Unghästar är speciellt mottagliga och i värsta fall kan denna smitta lägga grunden för att hästen för all framtid får ett utslaget immunförsvar i luftvägarna (dammallergi,överkänslighet,hosta osv.)veterinären sa till mig att hon skulle gärna se att folk började använda vaccinet mer här i Sverige.Själv kände jag inte ens till det förrän jag tog hem fölet.
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Leroy skrev:
Jag minns artikeln och har för mig att hästen inte var färdigvaccinerad.Förresten kan botulismbakterier bildas i stillastående vatten bla. så det är inte bara i hösilage det kan uppstå.Sen undrar jag VILKA är dom biverkningar som vaccinet skulle ge?Det finns väl alltid individer som är överkänsliga men det stora flertalet klarar det.Tror inte man skulle använda ett vaccin där biverkningar var så stora och vanliga så att det skulle utgöra en STÖRRE risk än själva sjukdomen.Läste i ridsport också om ett helt stuteri som drabbades av botulism 20 års arbete spoilerades på några timmar....Är oturen framme så är den!!


Nu har du missuppfattat det. Biverkningarna av vaccinet är INGENTING jämfört med om hästen drabbas av botulism. Soms agt,d e dör INTE av vaccinationsbiverkningarna, men däremot av botulism.

Det som sas var att dte är större risk att få en biverkningsreaktion av vaccinet än att få botulism. Därmed INTE sagt att det är värre med biverkningarna än botulism.

Biverkningarna är olika hårt förekommande beroende på vem du frågar (se annats var) men de är ÖVERGÅENDE. Det är alltså inga hemska biverkningar utan som med alla vaccinationsbiverkningar (som inte handlar om ren allergi mot vaccinet i sig) går över inom loppet av ett par veckor.

Så rädsla för biverkningar och därför inte vaccinera ska man INTE ha.



Sen är det väl så att man går inte ut och rekommenderar vaccinering mot botulism pga. att det inte är en smittsam sjukdom,(skulle jag tro).

Stelkramp är inte heller smittsam, och synnerligen dödlig, men där finns det en STARK vaccinationsrekommendation (och ett KRAV på vaccination från försäkringsbolagen).

Så det är nog snarare det att vaccinet inte ger fullgott skydd (dvs de kan dö ändå om de får botulism) och att risken är så liten att de får botulism som gör att de inte generellt rekommenderar utan det är upp till enskild djurägare. Tror jag =)
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Leroy skrev:
Jag minns artikeln och har för mig att hästen inte var färdigvaccinerad.Förresten kan botulismbakterier bildas i stillastående vatten bla. så det är inte bara i hösilage det kan uppstå.

Botulinumtoxin finns naturligt i jord, naturligt i HÄSTENS TARM osv. De kan få botulism av att äta hö nedtrampat i lera/jord, av stillastående vatten och faktiskt också vid vissa specifika förutsättningar i tarmen.

grejen är att bakterien kräver en SYREFRI miljö för att 'aktiveras' (hittar inte rätt ord). Så länge den inte får rätt förutsättningar så ligger den harmlöst och vilar, soms agt både i jord och i hästens tarm. Men ger man den rätt miljö så blir den väldigt otrevlig.

Och det är ju där risken kommer med hösilage, plastningen ger just en syrefri miljö.

DOCK, en lilla rackaren kräver tillräckligt med vatten också (bland annat) och det är därför risken är minimal med ett hösilage med bra TS (samt såklart utan döda kadaver och jord och grejer i sig)
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Läste just det här inlägget i en annan tråd apropå det som ofta kallas bra TS:
"Ja, det finns många nackdelar med för hög TS halt. Så höga ts-halter innebär problem. Först och främst kommer grönmassan inte att ensileras, eftersom det finns för lite vatten för att mjölksyrabakterierna ska kunna producera mjölksyra. Konserveringen kommer då inte att bestå av en ensilering och ph sänkning utan bara av den lufttäta lagringen. Ett stickhål på en sådan bal med så hög ts halt ökar risken för mögel/bakterier eftersom det inte finns något konserveringsskydd...dvs mjölksyra. I och med att ensilagbalen är så torr så gynnas även microsvampar eftersom det finns gott om näring i denna....dvs lättillgängligt socker...dessutom så är konkuransen med andra microorgansimer mycket liten eftersom balen är så torr...En bra ts halt ska ligga mellan 45-60...många hästägare strävar efter så torrt ensilage som möjligt vilket onekligen leder till ovanstående problem jag redan skrivit."

Intressant tyckte jag som var väldigt nöjd med "mitt" TS på 84% ända tills jag läste det...
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Elektron skrev:
Läste just det här inlägget i en annan tråd apropå det som ofta kallas bra TS:
"Ja, det finns många nackdelar med för hög TS halt. Så höga ts-halter innebär problem. Först och främst kommer grönmassan inte att ensileras, eftersom det finns för lite vatten för att mjölksyrabakterierna ska kunna producera mjölksyra. Konserveringen kommer då inte att bestå av en ensilering och ph sänkning utan bara av den lufttäta lagringen. Ett stickhål på en sådan bal med så hög ts halt ökar risken för mögel/bakterier eftersom det inte finns något konserveringsskydd...dvs mjölksyra. I och med att ensilagbalen är så torr så gynnas även microsvampar eftersom det finns gott om näring i denna....dvs lättillgängligt socker...dessutom så är konkuransen med andra microorgansimer mycket liten eftersom balen är så torr...En bra ts halt ska ligga mellan 45-60...många hästägare strävar efter så torrt ensilage som möjligt vilket onekligen leder till ovanstående problem jag redan skrivit."

Intressant tyckte jag som var väldigt nöjd med "mitt" TS på 84% ända tills jag läste det...

Där har du anledningen att jag slrev 'ett hösilage med bra TS' och inte ett med högt TS.

Det ideala påstås ligga kring 50 - 55 (ur botulismsynpunkt alltså), för lågt och du får en massa vatten de vill ha, för högt och du får problemen du beskrev...

För torrt (som 84%, det är plastat HÖ det) ger också ökad risk för stickhål INIFRÅN balen, själva höstråna blir ju mycket vassare ju torrare de är
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Det är ofta ett högt TS som kallas ett bra TS - så länge du inte skriver vad d u menar med ett bra TS lämnar du fritt för tolkning.

Är 50-55 ideala för botulismbakteriens tillväxt eller lägre? Ett högre TS borde rimligen minska risken för botulism (även om det kan leda till andra problem)?
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Elektron skrev:
Det är ofta ett högt TS som kallas ett bra TS - så länge du inte skriver vad d u menar med ett bra TS lämnar du fritt för tolkning.

Är 50-55 ideala för botulismbakteriens tillväxt eller lägre? Ett högre TS borde rimligen minska risken för botulism (även om det kan leda till andra problem)?

50-55 (eller 55 - 60 beroend epå vem man frågar) är INTE ideliskt för borulismtillväxten. Det är alltså det man VILL ha för att MINSKA risken för botulism.

Sen, jag bord eju tänkt på folk som tolkar fel när jag skrev, men jag skrev alltså medvetet bra TS och inte högt TS för att folk inte skulle det. Men jag lovar att förtydliga extra nästa gång!

För lågt TS gynnar botulism, för HÖGT TS gynnar annat elände.

JAG vill ha 55 - 60 i TS. Förr föredrog jag 60 - 65, men sen läste jag på lite mer och nu vill jag ha 55 - 60, hellre 55 än 60 dessutom.
 
Senast ändrad:
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Lite TS-info:

Ensilage
Utveckling av tekniken att plastinpacka vallfoder har inneburit en markant ökning av ensilageutfodringen i Sverige. Plastinpackat ensilage är i de flesta fall ett utmärkt foder för hästar. Under ensileringen bildas organiska syror som mjölksyra och ättikssyra, pH-värdet sänks beroende på torrsubstanshalt (ts) till mellan 4 och 5 och syret förbrukas så att en näst intill syrefri miljö uppstår. Detta ger ett välkonserverat foder. Vissa bakterier kan dock växa även under syrefria förhållanden.

Exempelvis kan Clostridiebakterier finnas närvarande och föröka sig om det under skörden sker en inblandning av gödsel eller jord i grönmassan, eller om något dött däggdjur, som exempelvis mus eller hare, följer med fodret vid pressningen. Hästar är extremt känsliga för toxiner (gifter) som produceras av vissa Clostridiearter, och kan till exempel drabbas av botulism.

Även vissa mögelsvampar förmår utvecklas under relativt låg tillgång av syre. Ett sådant exempel är Penicillium roqueforti som kan producera ett flertal mykotoxiner (svampgifter), vilka i vissa fall även hittats i ensilage.

Det finns indikationer på att förekomsten av P. roqueforti i ensilage negativt kan påverka hälsan på nötkreatur. Någon sådan indikation beträffande hästar finns för närvarande inte.

Till skillnad från traditionellt ensilage från torn- eller plansilo, som har en ts-halt på under 40 % har plastinpackat ensilage större variation i torrsubstanshalten (30-70 %). Ju högre ts-halt desto svagare blir syrabildningen i ensilaget och desto högre blir pH-värdet. Vid ts-halter över 60% sker praktiskt taget ingen produktion av syror. Sådant foder kallas ibland, hösilage och kan liknas vid ett ofullständigt torkat hö som förvaras under relativt gastäta förhållanden.

Den största risken för försämring uppstår när balen öppnas och ensilaget kommer i kontakt med luftens syre. Ensilaget blir då en god tillväxtmiljö för ett stort antal mikroorganismer. Generellt gäller för plastinpackat ensilage att innehållet i en öppnad bal skall förbrukas inom 2-3 dagar. Om balen får ligga öppen under längre tid kan en snabb försämring ske på grund av tillväxt av bakterier och svampar. Det är därför viktigt att ett tillräckligt antal hästar utfordras samtidigt. Det krävs minst tio hästar för att konsumera en bal som innehåller cirka 400 kg vallfoder på 2-3 dagar. Om grovfoderstaten dessutom innehåller hö bör antalet hästar per bal vara ännu fler.


Under senare år har användningen av ensilage med hög torrsubstanshalt (TS) ökat. En anledning är att risken för klostridietillväxt och därmed risken för botulism minskar. Ensileringsprocessen hämmas dock kraftigt av höga TS-halter. Risken för spridning av andra bakterier, svampar och virus vid användning av bioavfall inom vallodling behöver därför undersökas.
Ett första försök har genomförts där hackad grönmassa ympades med patogena bakterier och svampar för att studera hur dessa överlevde under olika betingelser. Undersökta patogener var i detta sammanhang E coli, Campylobacter, Salmonella, Listeria, Clostridium, och termotoleranta mögelsvampar. Två olika torrsubstanshalter (40 och 60%) användes. Risken för överföring av resistensgener mellan mikroorganismer samt överlevnad av porcint parvovirus (smittar grisar) undersöktes också. Ensilering i 60 dagars var tillräckligt för att inaktivera de flesta patogena mikroorganismer oberoende av torrsubstans i det ingående materialet. Parvovirus, Clostridium, samt en av de termotoleranta svamparna överlevde även efter 60 dagar. Parvovirus överlevde i större utsträckning i det torrare ensilaget, men det var en kraftig reduktion i båda fallen. Den kemiska kvaliteten skiljde sig mellan de två ensilagen där det blötare ensilaget hade bättre kvalitet. Projektet fortsätter under 2002 med ett fältförsök där karakteriserad handelsgödsel, stallgödsel och rötrest från biogasprocess jämförs avseende ensilagets hygieniska kvalitet.
(KÄLLA: SVA)


Man rekommenderar ett ensilage med lägst 40 % ts därför att risken för att ensilaget fryser samt risken för botulism är mycket liten.

(Källa: Slu, Christina Planck)

Sammanfattningsvis ligger alltså enlämplig ts-halt för balensilage till häs-tar någonstans i intervallet 45 till 60procent.
(Källa: SLU.. Hela länken är läsvärd, dock ett .pdf dokument som kräver Acrobat Reader http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktajordbruk/pdf01/Jo01-15.pdf)
 
Senast ändrad:
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Mmm, jag kopplade resonemanget i samma stund jag frågade.

Jag har bara 3 hästar i stallet och min erfarenhet av ensilage med lägre TS (runt det ideala) är att det inte skulle funka att ha storbal på bara 3 hästar. Det vi har nu, och har haft ett par år, med TS på 84% fungerar utmärkt och jag har inte märkt någon bakterietillväxt öht - peppar peppar.
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

*lånar knapp*

är det nån som vet om det finns några risker med vaccinering om man är tvungen att börja fodra med hösilage samtidigt?? eller ska man vänta med vaccinering, börja fodra hösilage och vaccinera till sommaren?? :confused:
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

LillaMy84 skrev:
*lånar knapp*

är det nån som vet om det finns några risker med vaccinering om man är tvungen att börja fodra med hösilage samtidigt?? eller ska man vänta med vaccinering, börja fodra hösilage och vaccinera till sommaren?? :confused:

Nej, själva vaccineringen innebär ingen extra risk. Däremot har du ju risken att hästen får botulism innan grundvaccinationen är klar, men det har du ju oavsett i ditt exempel. Så det är ingen fara alls att vaccinera samtidigt som han börjar äta hösilage.

Ska du ha bort ALL risk ska du vaccinera klart först (12 veckor får du räkna med) och SEN börja fodra. Men måste du oavsett fodra nu så kan du vaccinera nu med, ingen ökad risk.
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Elektron skrev:
Mmm, jag kopplade resonemanget i samma stund jag frågade.

Jag har bara 3 hästar i stallet och min erfarenhet av ensilage med lägre TS (runt det ideala) är att det inte skulle funka att ha storbal på bara 3 hästar. Det vi har nu, och har haft ett par år, med TS på 84% fungerar utmärkt och jag har inte märkt någon bakterietillväxt öht - peppar peppar.

Hur menar du då, att den blötare balen blir dålig fortare och hästana inte hinner äta upp den, eller vad?
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Precis, det ensilaget vi har nu blir inte dåligt, det som möjligen händer är att det torkar.
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

När jag frågade SLU ang hur många hästar som drabbas av botulism varje år så sa dom att det är mindre än 1 häst/år.
Och det fanns ingen statestik över hur många som verkligen fått det genom hösilage.
Utifrån detta svar tog jag beslutet att inte vaccinera mot botulism.
Kontakta SLU eller prata med en veterinär så får du svar på alla dina frågor.
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

I och med att användningen ökar dramatiskt av hösilage tror jag det inte ligger allt för långt borta att försäkringsbolagen kommer att ställa krav på vaccination mot botulism!(För att försäkringen ska gälla just i det hänseendet).I dagsläget är det ju svårt att kräva detta då inte alla fodrar med hösilage för där ligger ju ändå största risken att hästen drabbas.Stelkramp däremot kan drabba ALLA hästar oavsett foder etc.Samt att det är en mkt. vanlig "sjukdom" enligt statistiken (en av de vanligare dödsorsakerna hos häst, har jag läst).Vidare hävdar jag att skyddet är lika högt som stelkrampsvaccinet och därmed kan det motivet aldrig vara en ursäkt för att inte vaccinera.Stelkramp och botoxvaccinet är i särklass det bästa vaccinet!Sen kan man ju säga som så; ett fåtal dör i trafiken men jag använder bilbälte ändå...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 706
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
699
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp