Botulism vaccsinerar ni mot det???

Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Leroy skrev:
I och med att användningen ökar dramatiskt av hösilage tror jag det inte ligger allt för långt borta att försäkringsbolagen kommer att ställa krav på vaccination mot botulism!(För att försäkringen ska gälla just i det hänseendet).I dagsläget är det ju svårt att kräva detta då inte alla fodrar med hösilage för där ligger ju ändå största risken att hästen drabbas.Stelkramp däremot kan drabba ALLA hästar oavsett foder etc.Samt att det är en mkt. vanlig "sjukdom" enligt statistiken (en av de vanligare dödsorsakerna hos häst, har jag läst).Vidare hävdar jag att skyddet är lika högt som stelkrampsvaccinet och därmed kan det motivet aldrig vara en ursäkt för att inte vaccinera.Stelkramp och botoxvaccinet är i särklass det bästa vaccinet!Sen kan man ju säga som så; ett fåtal dör i trafiken men jag använder bilbälte ändå...

Alltså, TILLVERKAREN och VETERINÄRERNA är öppna med att man INTE har ett fullgott skydd på botulismvaccinerad häst, varför har DU svårt att acceptera det?
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Försäkringsbolagen har mkt. statistik, ligger ju i deras intresse...Men uppgifterna på att mindre än en häst per år faller offer för botulism torde vara rena spekulationer eftersom ingen statistik förs.Eftersom obduktion bara görs på begäran av försäkringsbolagen.Det finns en hel del oförsäkrade hästar, hästar som är lågt livförsäkrade:inte intressanta att utreda vidare av försäkringsbolagen,rätt dödsorsak ej fastställd,fel diagnos ställd osv.Många av dessa kan ha dött av botulism vilket aldrig framkommit.Men att det inte ger ett fullgott skydd ?Det finns ALLTID en liten risk att en häst kan drabbas ändå men som jag säger det är bland det bästa vaccinet samt ingen URSÄKT för att inte vaccinera. Veterinärer jag pratat med säger att det ger ett mkt. gott skydd NÄST INTILL 100% samt de artiklar jag läst säger samma sak.Tillverkare vill aldrig lova för mkt. av naturliga skäl det är ju alltid bättre att gardera upp sig naturligtvis och lika för veterinärer så länge det finns en MIKRORISK KAN MAN INTE GARANTERA.Det vågar man inte.
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Och förresten..inte fullgott skydd men hur stort är skyddet då enligt dina uppgifter,vore intressant att veta.Tycker det vore bättre att tala om ,hur stor SANNOLIKHETEN är att en vaccinerad häst drabbas!?
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

vad jag hört så finns det tre typer av botulismbakterier och vaccinet skyddar bara mot en :confused:
nån som vet nåt om detta?
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Hur ska du ha det? Förs det statistik eller inte?

Du säger också: "en av de vanligare dödsorsakerna hos häst, har jag läst" <---- VAR har du läst det?
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Ser att det i tråden förekommer sedvanliga missuppfattningar och felaktigheter i ämnet, vilket dyker upp varje år. Följ gärna FTW:s tanke om att titta i tidigare trådar.

Så här var det förra året, om minnet inte sviktar för mycket:

Tror det finns minst 4 olika varianter, varav vaccinet bara funkar mot en av dom. MEN!!! Det är just den variant som är farlig för hästar, varför man i stort sett kan bortse från övriga.
Hästen kan få B via andra vägar än fodret.
Så sent som förra året, hade ingen vaccinerad häst insjuknat i B. Samtidigt hade betydligt fler ovaccinerade än 1/år insjuknat.

Ja, vi vaccinerar mot Botulism. Orsaken är uppenbar.

LIA
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Leroy skrev:
Och förresten..inte fullgott skydd men hur stort är skyddet då enligt dina uppgifter,vore intressant att veta.Tycker det vore bättre att tala om ,hur stor SANNOLIKHETEN är att en vaccinerad häst drabbas!?

Det anges tyvärr inte i procent, det talas bara om att skyddet inte är fullgott, men att vaccinerad häst som ändock insjuknar i botulism får en lindrigare variant och har större chanser att överleva (vad oddsen för en vaccinerad häst som insjuknar är att överleva statueras inte heller).

MIG veterligen har dock ingen korrekt vaccinerad häst insjuknat i botulism i Sverige iaf, men jag har ingen koll på USA (som man borde titta på eftersom de använt vaccinet längre än oss)

Men tyvärr, ingen aning om procentsats hur mkt skydd man får, det framgår inte, bara att det inte ger fullständigt skydd, men ändock (vilket jag skrivit tidigare) så precis som med influensavaccin så en vaccinerad häst som insjukar drabbas lindrigare (och har således större odds att klara sig).

Observera att jag aldrig ansett att pga att det inte är fullgott skydd så är det ingen ide att vaccinera!
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

oj? heter inte abortvirus så för att det oftast drabbar ston som är dräktiga till att de kastar? det hände ju tydligen på flyinge för nåt år sen. alla fölen dog utom ett lr nåt sånt så nu vaccsinerar de mot det där.

jo det är såhär med min häst att den INTE har fått influensa sprutan! tror ni att det är stor risk att flytta hästen(ca 1mil) där bedrivs en turridning. hur ska jag i så fall få influensa sprutan så att den kommer i typ nov-dec??? måste man spruta fler gånger?

och är det någon ide att ge botulism sprutan nu? om den endå inte kommer att börja verka förrån framme i mars typ. min häst står i östergötland och jag vet inte dirket när betesperioden börjar men de e väl i maj-juni antar jag.

till hösten äter han troligen ensilage/hö men antagligen ensilage!
hur många dar/månader är det värt att vaccsinera för då? asså som du säger så blir de kanske bara en månad eller två med skyddet sen så kommer jag väl att få års botulism sprutan på våren o de vill jag inte.
tacksam för svar
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Elektron skrev:
Hur ska du ha det? Förs det statistik eller inte?

Du säger också: "en av de vanligare dödsorsakerna hos häst, har jag läst" <---- VAR har du läst det?
Statistik ang. botulism:finns ej i dagsläget.Statistik ang. stelkramp: finns i dagsläget.Utgår ifrån det eftersom jag läst artiklar om ämnet.En av orsakerna att försäkringsbolagen kräver dettta skydd.Kan faktiskt inte nämna ngn. spec. artikel just nu har läst många,dels ridsport(som vanligt)anser att det är en bland de bättre tidskrifterna med väl underbyggda repotage MEN kan bara referera till det jag läst och frågat om.Blev mkt. snack om detta och låååång tråd m.a.o. ett ämne som berör många med olika åsikter.Kul!
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Gullan86 skrev:
oj? heter inte abortvirus så för att det oftast drabbar ston som är dräktiga till att de kastar? det hände ju tydligen på flyinge för nåt år sen. alla fölen dog utom ett lr nåt sånt så nu vaccsinerar de mot det där.

jo det är såhär med min häst att den INTE har fått influensa sprutan! tror ni att det är stor risk att flytta hästen(ca 1mil) där bedrivs en turridning. hur ska jag i så fall få influensa sprutan så att den kommer i typ nov-dec??? måste man spruta fler gånger?

och är det någon ide att ge botulism sprutan nu? om den endå inte kommer att börja verka förrån framme i mars typ. min häst står i östergötland och jag vet inte dirket när betesperioden börjar men de e väl i maj-juni antar jag.

till hösten äter han troligen ensilage/hö men antagligen ensilage!
hur många dar/månader är det värt att vaccsinera för då? asså som du säger så blir de kanske bara en månad eller två med skyddet sen så kommer jag väl att få års botulism sprutan på våren o de vill jag inte.
tacksam för svar
Mig veterligen finns det olika former av abortvirus,heter så på dräktiga ston sen talar man om smittsam hästhosta men ngn. annan kanske vet mer?Smittsam hästhosta är en variant av abortvirus.
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

jo det är såhär med min häst att den INTE har fått influensa sprutan! tror ni att det är stor risk att flytta hästen(ca 1mil) där bedrivs en turridning. hur ska jag i så fall få influensa sprutan så att den kommer i typ nov-dec??? måste man spruta fler gånger?

Har hästen aldrig fått influensa eller vad?

Om den aldrig fått så ska du grundvaccinera. Du ger 2 sprutor med 4-6 veckors mellanrum. Sen vill tillverkaren att man ger en spruta 6 månader efter den andra med, men TR kräver inte detta, så välj själv.
För att få revaccineringen (den årliga sprutan) i nov-dec gör du så här:

Grundvaccinera i januari. Ge första sprutan. Ge andra sprutan 4-6 veckor efter. Sen tar du nästa spruta i november eller december 2005. Färdigt, sen har du din årsspruta i nov eller dec beroende på vad du valde.



och är det någon ide att ge botulism sprutan nu? om den endå inte kommer att börja verka förrån framme i mars typ. min häst står i östergötland och jag vet inte dirket när betesperioden börjar men de e väl i maj-juni antar jag.

Det beror på om du vill ha skydd mot botulism till hösten och nästa år?

till hösten äter han troligen ensilage/hö men antagligen ensilage!
hur många dar/månader är det värt att vaccsinera för då? asså som du säger så blir de kanske bara en månad eller två med skyddet sen så kommer jag väl att få års botulism sprutan på våren o de vill jag inte.

Ska han äta botulism i höst så är det lämpligt att vaccinera nu eller börja vacc senast i vår.

Sen, vill du ha årsvaccinationssprutan på hösten så får du helt enkelt flytta den med en månad eller två per år tills du är där.
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

"Ska han äta botulism i höst..."Lutar det så lutar det...Alla varianter är tillåtna!!!!SKÄMT!!!!
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Leroy skrev:
"Ska han äta botulism i höst..."Lutar det så lutar det...Alla varianter är tillåtna!!!!SKÄMT!!!!

Haha, jag borde nog sova snart. Fast SKA han äta botulism i höst ska han ju ABSOLUT vaccineras nu ;)

Fast det skulle såklart stå 'ska han äta hösilage' :angel:
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Alexandra_W skrev:
Haha, jag borde nog sova snart. Fast SKA han äta botulism i höst ska han ju ABSOLUT vaccineras nu ;)

Fast det skulle såklart stå 'ska han äta hösilage' :angel:
Där är vi HELT överens!Go´nattis,nattis!!!!
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Vi fick börja med ensilage för att det inte fanns ngt ordentligt hö att köpa. Detta var ju som ni kanske förstår inte planerat. Fick därför gå över tvärt på ensilage invänjningen och vaccinerade då i samma veva mot botulism. Jag älskar mina hästar, så om jag så får avstå från något till så vet jag ju att mina hästar iallafall har lite skydd, även om det inte är mot allting.
 
Sv: Botulism vaccsinerar ni mot det???

Jag vaccinerar hästarna, inte för att de alltid går på hösilage å har inte gjort det på några år men för säkerhets skull.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 706
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
699
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp