Botulism vaccination

Shaggy

Trådstartare
I vinter ska Novan få silage efter att ha ätit hö i drygt ett år. Det jag funderar på är hur jag ska vaccinera? Hon har fått grund vaccination årskiftet 01-02 var den klar sedan har hon fått en spruta till i mitten av december -02. Nu har det alltså gått 19 månader sedan dess. Måste man börja om på nytt eller räcker det med en spruta? Har för mig att jag någon gång läst att man ska ge sprutorna med 1-1,5 års mellanrum men minns inte var eller om det var nåt annat jag läste om.

Jag tror att det inte får gå mer än 12 månader från senaste sprutan om du har fullt grundskydd. I så fall är det bara att börja om, tyvärr. Tre sprutor med 4 v mellanrum o därefter en gång om året, sen ska du ha ett bra skydd!

Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 048
Senast: NotlikeI
·
Tävling Jag har en fundering kring TR och vaccination. På grund av krockad dragbil har jag blivit tvungen att avboka den inbokade vaccinationen...
Svar
5
· Visningar
1 727
Senast: stjarnfrugt
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 760
Senast: Karminnie
·
L
Hästvård Hej! Kollade i min foderhästs vaccinationspapper när jag skulle vaccinera honom i mitten av februari. Han har fått 3 sprutor innan jag... 2
Svar
20
· Visningar
2 226
Senast: Vilya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • tämja halvvuxna katter
  • För lika namn?