Bostonterrier?

Mia_R

Trådstartare
En kompis är intresserad av att köpa bostonterrier, en ras jag aldrig varit intresserad av så jag vet egentligen väldigt lite om den, men eftersom hon inte har tillgång till dator sedan hon pensionerade sig så tänkte jag kolla lite på uppfödare i Sthlmsområdet åt henne då hon helst vill ha nära till uppfödaren.

Vad jag förstår så är det inte ovanligt med katarakt, patella och andningssvårigheter. Jag har kollat lite på hunddata med nedslående resultat, var och varannan hund verkar ha något av bekymren och katarakt verkar vara otroligt vanlig. Hur är det med hälsan hos rasen egentligen? Någon uppfödare skrev om självvalpande linjer och visst förstår jag att med det huvudet är inte snitt ovanligt, men hur vanligt är det? Hur är det med allergier och hudsjukdomar? Något annat man bör se upp med?

Jag har träffat ett par stycken och jag kanske har fel, men jag tycker de var "rejälare" förr.
Sen tror jag det är ett misstag att enbart rikta in sig på Stockholmsområdet. Det viktigaste är en sund och trevlig individ. Den senaste jag stötte på hade problem med båda hjärta, andning och ögon.
Om din bekant måste ha nära till uppfödaren kanske hon skall kolla på en annan ras med större utbud.
Bara några funderingar från min sida alltså. Lycka till vad det än blir.

Jag har träffat ett par stycken och jag kanske har fel, men jag tycker de var "rejälare" förr.
Sen tror jag det är ett misstag att enbart rikta in sig på Stockholmsområdet. Det viktigaste är en sund och trevlig individ. Den senaste jag stötte på hade problem med båda hjärta, andning och ögon.
Om din bekant måste ha nära till uppfödaren kanske hon skall kolla på en annan ras med större utbud.
Bara några funderingar från min sida alltså. Lycka till vad det än blir.
Det ser ändå ut att finnas ett hyfsat utbud av uppfödare i Sthlmsområdet och hon vill ha bostonterrier men naturligtvis en så frisk och sund som möjligt så det är just därför jag frågar vilka rasrelaterade problem det finns utöver de jag räknade upp.

Jag har pratat med uppfödare som själv är bekymrad över hur rasen utvecklas. Hen upplever det är svårare att hitta sunda hundar.

Jag har en vän i Ungern som föder upp dom sen många år tillbaka,hälsoproblemen verkar vara färre där, hon har flera här i Sverige, varav @Diabetikern här inne har en av dom.
*gilla*

Aha, jag tänkte på er två faktiskt. @Diabetikern vet jag ju har en sån men jag var osäker på om du hade några sånna anknytningar. Vet du om någon avlar på dem?

@Diabetikern Din hund är ganska ung har jag för mig, har hon några veterinära anmärkningar än så länge?

Är inte särskilt insatt i rasen men en av mina bästa vänner har en hanne. Hälsomässigt måste han äta specialfoder pga av magproblem och trots det pruttar han av och till något hemskt. Tänderna är även såsom så med, han har fått dra en del tänder och jag tror han får något munmeddel regelbundet. Hans andning låter när han är uppe i varv samt han snarkar av och till när han sover. Sen mentalt, eller vad man ska kalla det, är han hum lite knäpp/speedad kanske man kan kalla det men skulle tro att han skulle vara enklare om han fick mer aktivering (får i princip endast promenader och även om dessa är långa så skulle han behöva någon mental aktivering). Nu är han kastrerad men han är som ett ånglok med rätt dåligt hundspråk. Umgås bäst med andra av samma ras då dessa verkar "prata samma språk".

Baserat endast på denna individ så är rasen betydligt mer aktiv än vad jag visste innan. Promenader är som sagt egentligen inte tillräckligt för min kompis hanne, eller han hade nog varit mer avslappnad om han fick någon mental aktivering regelbundet.

*gilla*

Aha, jag tänkte på er två faktiskt. @Diabetikern vet jag ju har en sån men jag var osäker på om du hade några sånna anknytningar. Vet du om någon avlar på dem?Diabetikern har köpt som boston

@Diabetikern Din hund är ganska ung har jag för mig, har hon några veterinära anmärkningar än så länge?
Diabetikern har köpt sin boston av mig,då jag köpte 2 av min uppfödarvän och valde vilken jag ville ha.
Min är felfri på alla hälsotester och så vitt jag vet är även Effie det. Dom är nu ca 2 år +-, ingen av dom har gått i avel än.

Diabetikern har köpt sin boston av mig,då jag köpte 2 av min uppfödarvän och valde vilken jag ville ha.
Min är felfri på alla hälsotester och så vitt jag vet är även Effie det. Dom är nu ca 2 år +-, ingen av dom har gått i avel än.
Har ni planer på att ta valpar på dem?

Blir inte sötare än så här
boston.webp

En bekant hade en hund med mag- och andningsproblem. Väldigt stressad hund. Den har nu gått i avel. Spontant känns det som om Boston terriern riskerar att gå samma väg som mopsen och frallan. Men har träffat trevliga exemplar också, som Effie (fast då var hon bara valp).

En bekant hade en hund med mag- och andningsproblem. Väldigt stressad hund. Den har nu gått i avel. Spontant känns det som om Boston terriern riskerar att gå samma väg som mopsen och frallan. Men har träffat trevliga exemplar också, som Effie (fast då var hon bara valp).
Jag har fått uppfattningen att Boston uppfödarna har varit lite mera uppmärksamma än framför allt fralla folket, mops uppfödarna har ff huvudet i hålet i marken.
Sen är den rasen ingen poppisras så som tex fralla.
Dom jag träffar i Ungern (3 olika uppfödare) har mycket bra boston utan andningsproblem,jag skulle vilja ha mina frallor som deras boston.

Jag har fått uppfattningen att Boston uppfödarna har varit lite mera uppmärksamma än framför allt fralla folket, mops uppfödarna har ff huvudet i hålet i marken.
Sen är den rasen ingen poppisras så som tex fralla.
Dom jag träffar i Ungern (3 olika uppfödare) har mycket bra boston utan andningsproblem,jag skulle vilja ha mina frallor som deras boston.
Jag har haft känslan att Boston inte alls haft samma problem med andningen som de andra men också att det dyker upp mer och mer. Jag kan såklart ha fel och bara träffat "dåliga" hundar men när de sedan går i avel börjar man ju undra.

Blir inte sötare än så här
Visa bifogad fil 43215
Hm, eh, jo ... i mina ögon så finns det ju det men det är inte jag som ska ha någon. Nu vet jag ju att hon gärna hade gått på valpträffar osv och det är många år sedan jag själv tog in en hund, men om det hade varit aktuellt med en import hur mycket trassel är det innan man får hem den med vaccinationer, papper, tull mm?

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 537
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på... 2 3
Svar
57
· Visningar
6 067
Senast: Praefatio
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 350
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
24 228
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka