Bostadsbidrag

Zolimita

Trådstartare
Är inne i en separation just nu och det är ju en hel massa att ta tag i.Har kollat och vi har rätt till bostadsbidrag.Jobbar 75% men i och med att jag kommer att ha sonen varannan vecka så kommer jag kanske vilja jobba extra om det finns möjlighet.Eftersom det då blir svårt att i förväg veta hur mycket mer jag kommer att tjäna undrar jag hur man lättast löser det.Ska man meddela försäkringskassan varje månad då eller? Jag vill ju inte att jag i slutändan ska bli återbetalningsskyldig.

Sv: Bostadsbidrag

Problemet som jag ser det är ju att FK beräknar din årsinkomst, så det är superklurigt att få till det.

Även om du tar emot BB den månad du har det knapert och säger ifrån till nästkommande månad för att du tjänar riktigt bra så kan du iaf bli återbetalningsskyldig.

Det är lika om du är arbetslös första delen av året och tar emot BB och sedan så får du jobb andra halvan och arbetar heltid, då är det stor risk att du blir återbetalningsskyldig för första halvan av året.

Sytemet är riktigt riktigt korkat!

Mitt ex:
Tog emot BB när jag studerade, halva tiden in på terminen var jag med i en stor olycka och hamnade på sjukhus.
Låg på sjukhus och blev sjukskriven = fick sjukpenning.

När året var slut hade jag tjänat för mycket under året egentligen för att få BB, så jag blev återbetalningsskyldig :/

Nu skrev jag ett brev och förklarade situationen och FK valde att avskriva återbetalningen, men det visar ju på hur knasigt system det egentligen är.

Senast ändrad:

Men underhållstöd får man väl bara om man har hela vårdnaden? I vårat fall kommer vi ha delad vårdnad,dvs en vecka hos mig och en vecka med sambon.

Men underhållstöd får man väl bara om man har hela vårdnaden? I vårat fall kommer vi ha delad vårdnad,dvs en vecka hos mig och en vecka med sambon.

I vårat fall med min sambos dotter så betalad han underhåll till mamman då vi hade dotterna när hon jobbade för hon vägrade att gå med på varannan vecka det första året.
Så stackars då tre åriga E skickades fram och tillbaka.
Ett exempel är en vecka:
Hämta måndag
Lämna onsdag
Hämta fredag
Lämna lördag
Hämta söndag
Lämna måndag

Du kan tänka dig hur dåligt denna flicka mådde bara för att hennes mamma vägrade att ha varannan vecka bara för underhållsstödet.

Jag tror inte att man får underhållsstöd om man har varannan vecka, vi betalar inget till E:s mamma längre, eftersom vi har henne varannan vecka och nu får vi även halva bb.

Har ni inte skrivit papper om delad vårdnad när barnet var nyfött?
Det gör man i min kommun redan när barnet är 2 veckor samtidigt som man fyller i faderskapspapprena?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
25
· Visningar
2 323
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar