Borttappat vacc. intyg

Tramzas

Trådstartare
Nu är det så att jag har en häst på foder. Har haft honom i lite över ett halvår och jag ska snart byta stallplats till ett ställe som kräver vacc.intyg. Ägaren vill inte lämna ut pass, och jag kan inte tvinga henne, men hon har även ingen aning om vart hon har intygen. Det ända jag vet är att han vart vaccinerad i dec -14, men jag vet ej exakt datum.

Jag skulle ju kunna göra om vaccinationen (A+B) men det är kort om tid och helst vill vi ha honom flyttad innan 28 aug. Jag sökte runt lite på detta och såg att på hundar kan man ringa veterinären som vaccinerade sist så kunde de bekräfta (som jag förstod det) eftersom de antecknar det. Men funkar detta även för häst? Eller måste vi göra om hela vaccinationen?
Tacksam för snabbt svar då detta är väldigt brådskande!

Nu är det så att jag har en häst på foder. Har haft honom i lite över ett halvår och jag ska snart byta stallplats till ett ställe som kräver vacc.intyg. Ägaren vill inte lämna ut pass, och jag kan inte tvinga henne, men hon har även ingen aning om vart hon har intygen. Det ända jag vet är att han vart vaccinerad i dec -14, men jag vet ej exakt datum.

Jag skulle ju kunna göra om vaccinationen (A+B) men det är kort om tid och helst vill vi ha honom flyttad innan 28 aug. Jag sökte runt lite på detta och såg att på hundar kan man ringa veterinären som vaccinerade sist så kunde de bekräfta (som jag förstod det) eftersom de antecknar det. Men funkar detta även för häst? Eller måste vi göra om hela vaccinationen?
Med tanke på att passet ska följa hästen om inte ägaren bort väldigt nära då så kan du faktiskt kräva att få passet. Dock spelar ju inte passet någon större roll om inte vaccinationerna står i passet. Jag hade inga vaccinationer i min hästs pass. Om trots allt vaccinationerna står i passet och ägaren trots det inte vill ge ut passet trots att lagen säger så, så kanske ägaren iallafall är villig att ta en kopia på passet där intygen är och ge till dig?

Jag tror knappast någon veterinär har antecknat att dom vaccinerat min pålle iallafall, har ju gjorts lite i förbifarten när distriktaren åkt förbi ungefär. Möjligtvis om dom har kvittona kvar kanske eller så som dom kan ge intyg på. Eller så har dom en liten journal om varje häst distriktarna också precis som klinikerna.

Veterinärer är skyldiga att föra journal så vet du vilken veterinär som vaccinerade hästen så kan du be om en kopia. Dock ska du ha passet. Blir det en kontroll så blir det väldigt dumt om du inte kan få tag på passet inom rimlig tid. Passet ska alltid finnas där hästen finns. Att ägaren inte vet var hen har intyget är så slarvigt att jag blir helt matt. Vaccinationsintyg/hästens pass är värdepapper och ska förvaras som sådana.

Veterinärerna måste rimligen journalföra vaccinationen, så därigenom bör du kunna få en dublett på vaccinationsintyget. Be dem göra det, om det inte löser sig. Dock brukar det kosta en slant, för det blir en del jobb. Men troligen billigare än göra om grundvaccinationen och mycket smidigare.

Veterinärerna måste rimligen journalföra vaccinationen, så därigenom bör du kunna få en dublett på vaccinationsintyget. Be dem göra det, om det inte löser sig. Dock brukar det kosta en slant, för det blir en del jobb. Men troligen billigare än göra om grundvaccinationen och mycket smidigare.

Om hästen vaccinerats av samma veterinär/station ja. Mina vaccineras av lite olika beroende på när det sker.

Jag vaccinerade min häst nyligen och veterinären tog något nummer som står på klisteretiketten på flaskan, för det ska sparas så man vet vilken flaska vaccin hästen fått. De har tydligen olika nummer, för att kunna spåras. Så någon form av dokumentation borde finnas.

Veterinärer är skyldiga att föra journal så vet du vilken veterinär som vaccinerade hästen så kan du be om en kopia. Dock ska du ha passet. Blir det en kontroll så blir det väldigt dumt om du inte kan få tag på passet inom rimlig tid. Passet ska alltid finnas där hästen finns. Att ägaren inte vet var hen har intyget är så slarvigt att jag blir helt matt. Vaccinationsintyg/hästens pass är värdepapper och ska förvaras som sådana.

Jag vågar säga rätt säkert att journalen om det endast handlar om vaccination antagligen är väldigt sparsam.
Här tar man med sig häst i transport till hästsjukhus, traskar in till receptionen med ett hästpass, man kollar vad som ska ges, veterinär skriver under, vet eller ass går ut och sprutar hästen i transporten, ägaren åker hem med hästen.
Fast man anmäler ju vilken häst man har med sig när man går till receptionen så visst finns det antagligen någon automatrad om vaccination.

Väldigt bra service, förresten, att inte ens behöva boka tid.

Jag kan med säkerhet säga att flera av mina veterinärer inte bokfört vaccinationerna , men de är inskrivna i passet

Troligtvis är det enklaste att göra om vaccinationerna. För även om du skulle få tag i de gamla så är det ju inte säkert att de inte gått ut.
Men tänk på att om du stallar upp hästen hos en seriös stallägare som följer reglerna, så ska passet förvaras hos dom i stallet. Så det faktum att du inte ens har pass på hästen kan ställa till det ordentligt. Som skrivet tidigare i tråden säger reglerna att passet skall följa hästen, förvaras där hästen är och vara med vid transport av hästen. Enda undantaget är när man är ute och rider eller kör med hästen. Men det ska fortfarande kunna visas upp inom en viss tid om Länsstyrelsen kommer och gör kontroll.

Jag vågar säga rätt säkert att journalen om det endast handlar om vaccination antagligen är väldigt sparsam.
Här tar man med sig häst i transport till hästsjukhus, traskar in till receptionen med ett hästpass, man kollar vad som ska ges, veterinär skriver under, vet eller ass går ut och sprutar hästen i transporten, ägaren åker hem med hästen.
Fast man anmäler ju vilken häst man har med sig när man går till receptionen så visst finns det antagligen någon automatrad om vaccination.

Väldigt bra service, förresten, att inte ens behöva boka tid.

Så har jag det också. Jag ringer bara kliniken och frågar om dom har tid för en flygande vaccinering som dom kallar det här (så dom inte är alldeles upptagna eller ute på uppdrag just då).
Åker bara dit med hästen som får sprutan i transporten, fyller i papperna, betalar och åker hem igen. Supersmidigt :)

Jag har haft två foderhästar där jag inte har fått ha hästens pass. I det ena fallet var ägaren också stallägare, och då var ju hen i ärlighetens namn närmare hästen oftare än vad jag själv var, hen bodde ju på gården medan jag bara var där när jag var i stallet. I det andra fallet fick jag låna passet över dagen när hästen skulle vaccineras, jag och hästens ägare bodde i samma (lilla) kommun. Om du och hästägaren bor nära kanske ni kan göra något liknande? Alternativt att hästägaren åker med för att titta på stallet, och har passet med sig, om hen absolut inte vill lämna det ifrån sig? Lite märkligt kan ju kännas att hen litar på dig så pass att du får ha hästen, men inte att du får ha passet ens för att visa upp att hästen verkligen är vaccinerad om det är vad som krävs för att få ställa upp hästen i det stall du vill.

Liknande trådar

K
Tävling Har ett litet problem. :angel: Funderar på att ställa upp i en lokaltävling på klubben med låneponnyn. Och då behöver man ju vacc.intyg...
Svar
8
· Visningar
1 163
Senast: kladdkakor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve