Bortskämda kissar

Haukur

Trådstartare
Mina grabbar har börjat rata blötmaten! Dom har alltid fått två mål mjau burkmat/dag och ett mål RC torrfoder... För två veckor sedan gjorde jag iordning två kycklingar till dom (stekte i ugnen) och dom fick 1 mål kyckling/dag istället för ett av målen med blötmat, dock inte varje dag utan varannan-var tredje. Nu är kycklingen slut och jag är för lat för att hålla på å göra nya hela tiden...
Så hur har då dom små missarna tagit detta? Jo, dom hungerstrejkar.. dom ratar blötmaten helt! Dom pillar med glädje i sig torrfodret men när dom fått blötmaten fortsätter dom bara å gapa å skrika "mamma vi är hungriga" :smirk:
Jag ha ignorerat detta och fram på em har jag hällt torrfodret över den ratade blötmaten och då har även blötmaten åkt m ner i maggen...
Men kvällsmaten är ofta kvar på morgonen :crazy:
Dom äter nu alltså ungefär hälften av blötmaten som dom tidigare fick, för jag vill inte krusa utan är dom hungriga får dom äta det som bjuds:devil:...
Men nu börjar jag bli orolig för nu har dom hållt på såhär i snart en vecka! Jag har vägt dom varje dag och dom går inte ner i vikt... Men med tanke på att dom är väldigt slanka av naturen (devon rex) så är jag orolig att dom ska gå ner i vikt!
Hur ska jag göra? Ska jag göra iordning ett par kycklingar till och blanda i blötmaten å riskera att dom blir ännu mer kräsna? Ska jag byta burkmaten mot ett annat märke och i så fall vad? Ska jag fortsätta som jag gör nu och dom helt enkelt får ge sig?
Några andra tips?

Kan juh tilllägga att dom egentligen är värsta matvraken som äter upp på 15 min i vanliga fall, dom är INTE sjuka på något vis utan vill bara inte äta burkmaten.. Är pigga och ser fina ut i övrigt och äter ALLT, utom..ja..BURKMATEN :mad:

Sv: Bortskämda kissar

Vill de ha torrfodret ihop med blötmaten skulle jag låta dem få det. Jag tycker jag märker på mina katter att smaken växlar, de tröttnar på nån smak av blötmaten och då ger jag nåt annat ett tag. Min ene tröttnade på Mjau makrill i går så nu får han rått kött i stället, det älskar han. Men makrillen går nog ner om några dagar igen.

Sen: om du ger kyckling, ge den rå. Det är bara bra för dem.

Är det inte risk för salmonella eller så om man ger den rå då?
Ska testa med annan smak på burkmaten....

Svensk kyckling testas mot salmonella. Mitt tips är att köpa otillagade kycklingvingar och ge katterna.

Risken för nån smitta är ytterst liten. Katter har kort matsmältningssystem, maten går igenom snabbt - vi behöver alltså inte oroa oss för samma saker som vi gör med oss själva.

Förhoppningsvis dyker Sol in i diskussionen, hon är i princip professor på rå kyckling till katter ;)

Jag kan svara så länge... Katter är gjorde för att äta rått kött, och reagerar inte alls som människormagar på de bakterier som kan finnas. Både sarmonella och campolybacter är mycket allvarliga för en människa, men passerar oftast obemärkt eller med lindriga problem för en katt. Köper man svenskt kött är dessutom risken för sarmonella mycket låg. (kanske såg ni nyheterna igår, om riskerna med att äta importerad kyckling, ffa på restaurang)
Kött bör serveras rått, och helst med ben (aldrig tillagade ben, då kan de splittras och ställa till skada). Tillagning förstör mycket i maten, och för katters del är det taurin som är livsnödvändigt och förstörs till stor del av uppvärmning. Orsaken till att man bör ge även ben är balansen i foderstaten. Katter i det vilda äter hela sitt bytesdjur, inkl. ben. Här är det kycklinghalsar som är den stora delikatessen, morras vilt när det serveras.

Åhh! Tack för svaret!! Var min uppfödare som sa att jag inte fick ge rå kycling... Å gröngöling som man är sväljer man sånt med hull å hår;) Bondläpparna hemma hos mor å far har fått leva på burkmat å i bästa fall lite nyfångad abborre så dom har jag aldrig ens funderat på:D
Men nu blir det alltså rå kyckling hädanefter... Mycket lättare för matte oxå;)

Men hörru! Snacka om bortskämda missar! :eek: ;)

Om katterna inte äter burkmaten är det faktiskt ingen katastrof, den består ju till 80% av vatten! Och om du ger RC - som faktiskt är helfoder antar jag - klarar de sig alldeles utmärkt ändå!

Om du avstår från mjukmaten ett tag, kommer de antagligen att kasta sig över den om ett tag, när de insett hur gott det faktist var! :D Till dess tror jag inte lider av enbart torrisar...

Att burkmaten består av 80 procent vatten är rena hälsokuren för katterna. Katters matsmältningssystem är inte gjort för torr mat baserad på kolhydrater. Det är gjort för bytesdjur som består av nästan lika mycket vatten som burkmaten. Därför är det inte naturligt för dem att dricka vatten - så de flesta torrfoderätande katter får i sig alldeles för lite vätska.

Mmm...skulle gärna bara ge dom torrt men som mandalaki skriver... d blöttiga är juh bra för dom +att spottis är lite kännslig för torrisar så jag vill inte ge för mycket...

Hm, det verkar ju vettigt. Varför har inte jag fått höra den versionen? :confused: Jag har bara hört att det är "onödigt"?! (Innehåller inte lika mkt näring osv...)

Där ser man, alltid lär man sig nåt! ;)

Jo, det har jag också alltid hört. Och själv sagt samma sak eftersom det är vad man hör hela tiden.

Har du häst? I så fall är du säkert bekant med begreppet torrsubstans när man kollar näringsvärdet i hö. Om du på motsvarande sätt räknar ut torrsubstansen i kattmat ser du att burkmat innehåller mer protein och fett - det som är naturligt för katten att äta - än torrfoder.

Om du inte har nåt emot att läsa engelska finns en bra artikel av en amerikansk veterinär: Why cats need canned food

Ge enbart torrfoder ett tag , så hinner dom sakna burkmaten. Men som sagt, skulle dom fortsätta dissa burkmaten e det ingen katastrof, det e ju typ 80% vatten ändå..
Men fortsätter du ge kyckling så får du nog räkna med att det är det dom kommer vilja ha i fortsättningen ochså.

Men då måste jag bara fråga, även om blötmat då är bra för katten, betyder det då att man bör/kan ge dem enbart det? Både med tanke på näring och sånt men också med tanke på till exempel missarnas tänder? Jag har fått för mig att torrisar är bra för att förhindra tandsten...? Är det också en "myt" eller?

Jag ger enbart blötmat - numera. Först åt de bara torrfoder, sen hälften/hälften - men när jag såg hur fräscha de blev av blötmaten drog jag in torrfodret helt. En av mina katter hade problem med kräkningar innan, han kräks mycket mer sällan sen jag skippade torrfodret.

Hur det är med tandsten vet jag inte. Det har ju alltid sagts att det är bra mot tandsten - samtidigt finns det, numera, de som säger att fodret inte spelar nån roll för tandsten. Att orsaken ofta är genetisk. Har katten anlag för tandsten så får den det.

Men jag vet alltså inte. Jag har börjat ge mina katter plaque-off, torkade alger som strös över maten och som ska motverka tandsten eftersom det ändrar salivsammansättningen. Men jag lär inte få veta om det har effekt för mina katter hade inte tandsten innan heller ;)

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 324
Senast: Marvin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 225
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och... 2
Svar
23
· Visningar
4 169
Senast: monster1
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 322
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka