Sv: bort skämd tonåring
TE=FriidaB;10171405]Hej!
Jag är dock bara 19 år, ingen tonårsmamma med andra ord
Men har själv haft lite liknande problem. Jag hade häst och hästen lockade mer än skolan. Dock var det inte allt.. Jag skolkade en del i högstadiet, dock var jag aldrig hemma under dagarna och skolan tog inte heller tag i något.
Hur som helst så tror jag absolut inte att du ska hota med hästeriet. Det gjorde mina föräldrar, under en lång period, (dock var det bråk hemma då, som inte hade med skolan att göra). Men hotet om hästeriet gjorde det bara värre för mig. Då hade jag ingen tillflyktsort alls och jag tappade orken att vara i stallet - pga rädsla att mista det. Hästarna var ju det stället jag hade kunnat må bra på. Att ge din dotter konsekvenser kan vara bra, om du utför konsekvenserna direkt! - men innan du gör det, tycker jag att du ska försöka ta reda på vad problemet härstammar till. Att försöka förstå varför det är som det är osv.
Försök få henne att gå till kuratorn, eller liknande. Kanske hon har någon vuxen, som bara hon pratar med och inte du, i stallet eller nånannanstans, som hon verkar litar på? Om det finns någon sådan, kan det vara bra om du ber den personen försöka komma i kontakt med din dotter. Utan att du sedan "lägger dig i", utan lämpa över lite ansvar till den personen. Det var så det började för mig, jag hade en i stallet jag kunde lita på till 100% och jag visste att min mamma el. pappa inte var där och snokade. Det är alltid lättare att prata med någon utan en roll som tex kurator, först. Ordet kurator kan låta hemskt, innan man vant sig att det faktiskt är bra att prata med någon. Be folk hålla ögona öppna och be dem att våga fråga henne om hur hon mår! Dem kan behöva fråga det flera gånger om - men varken du el. dem får ge upp! Det kommer säkert ta tid innan hon vågar lita på någon..
Försök även du prata med henne, låt det inte omvandlas till bråk. Utan sitt ner, berätta lite om ditt liv (ifall du har liknande tidigare problem). Tillåt henne känna att du ger henne ditt förtroende - då kommer hon troligen kunna ge hennes förtroende till dig fortare!
Kanske inte så mycket råd egentligen. Men ge inte upp och gör inte något förhastat. Låt det krypa fram, ge henne tid och förståelse! Visa att du bryr dig, krama henne, säg att du älskar henne. Visa att du älskar henne med saker som inte kostar! För hur det än är så är kärlek mycket viktigare än saker och pengar.
Lycka till
/Frida[/QUOTE]
hej hej
det första du säger är att man ej sak hota med hästen har ej gort det
jag ska nog fråga henne om hjälp av en annan tjej nogra dagar i veckan om det är det som behövs???
jag tror att det är killen som problemet ligger i ( kan ju ej vara säker idet)
tack alla ni som har svarat
mvh kärn