Borstning av tänder

jemeni

Trådstartare
Har jag hopplöst dåliga tänder eller är det jag som sköter mina tänder dåligt?

Redan som liten minns jag att tandläkarna alltid skällde på mig att jag inte skulle slarva med tandborstningen.
Som vuxen fortsätter detta - du använder väl tandtråd och borstar 2 gånger om dagen.
Jag blir ju inte trodd

Här är mina tandrutiner:
Borstar med eltandborste
Borstar 2gånger/dag
Använder tandtråd 2 gånger/dag
Mellanrum tandborste åtminstone 2-3 gånger i veckan (där den får plats)
Munskölj varje morgon
Flour tuggummi alla vardagar efter lunch

Vilken tandkräm är bäst
Vilken munskölj är bäst

1731656541791.webp

Redan som liten minns jag att tandläkarna alltid skällde på mig att jag inte skulle slarva med tandborstningen.
Som vuxen fortsätter detta - du använder väl tandtråd och borstar 2 gånger om dagen.
Jag blir ju inte trodd

Här är mina tandrutiner:
Borstar med eltandborste
Borstar 2gånger/dag
Munskölj varje morgon

Vilken tandkräm är bäst
Vilken munskölj är bäst

Visa bifogad fil 156807
Det skiljer väl från person till person. Jag har jättebra tänder och munhälsa, har aldrig någonsin behövt besöka tandhygienist till exempel för att ta bort tandsten eller behandla någon inflammation. Medan min fru måste gå dit minst 2 gånger per år eller oftare. Hon får även hål i tänderna medan jag aldrig haft ett hål som vuxen.
Vi har annars samma rutiner med samma typ av eltandborste, samma tandkräm och tandtråd.
Jag tycker att det låter som att du har en bra rutin, men du kanske behöver gå regelbundet till tandhygienist också.

Oj, det låter märkligt! Jag gör ungefär som du och får alltid kommentarer om hur rena mina tänder är. Använder Sensodyne och Plackers. Har en emaljsjukdom, så har inte bra tänder i grunden.

Jag har suttit i din sits och blivit utskälld av tandläkaren med att ”du måste faktiskt borsta tänderna varje dag”. Blev så ledsen när jag borstade 2-3 gånger varje dag och inte blev trodd. Bytte tandläkare och jag blir inte längre utskälld. Jag har tydligen hög salivproduktion eller något sånt som gör att jag har lätt att få tandsten, men har svårare att få hål. Det behöver inte vara din tandhygien som fallerar. Vet andra som har fått dåliga tänder pga nattliga reflux bland annat så det kan bero på mer än hur ofta man borstar tänderna. Jag skulle byta tandläkare eller be dem pedagogiskt förklara hur du ska göra för att de inte ska skälla och säga att ”borsta två gånger om dagen” uppenbarligen inte är tillräckligt.

Jag blir ju inte trodd

Här är mina tandrutiner:
Borstar med eltandborste
Borstar 2gånger/dag
Munskölj varje morgon

Vilken tandkräm är bäst
Vilken munskölj är bäst

Visa bifogad fil 156807
Vad dricker du på dagarna och hur äter du? Känns som att du inte kan göra mer på borstningsfronten.

Du kanske inte kommer åt överallt när du borstar? Det är iaf mitt problem.
Men låter ju som att du har en omfattande och bra tandvårdsrutin. Själv lyckas jag aldrig få till tandtråden/plackers..

Min tandhygienist är väldigt förtjust i att pensla på något som gör att man blir helt lila i munnen där det är mörkare nyans på ställen där man inte kommit åt ordentligt när man borstar😅🙈

Min eltandborste har blivit dålig så nu tycker jag inte det känns lite rent i munnen efter borstning. Måste byta..

Förövrigt är jag en sådan person vars saliv gör att jag får mycket tandsten. Har blivit betydligt bättre sen jag bytte till eltandborste. Innan fick jag gå på en massa extrabesök för att ta bort tandsten..

Det var en "sant" eller "falsk" frågesport på radion här om veckan där frågan om karies är mestadels genetiskt eller inte, och det var sant.

Jag har alltid haft en del karies trots att jag borstar två gånger om dagen och tandtrådar. Under mina graviditeter gick det rakt utför för mina tänder och jag träffade också en tandläkare som tjatade om rutinerna, trots att jag sköter mig. Det är vad det är helt enkelt. Vi med keff tand-genetik kanske helt enkelt får gå till tandhygienist oftare, samt småäta mindre. Tuggummi kanske?

Jag har hört av min tandhygienist att det är bättre att använda mellanrumsborstar än tandtråd.

Du kan ju kanske be tandläkaren visa hur du ska borsta och använda mellanrumsborstar ifall det är så att det är tekniken det hänger på?

Sen är det väl mycket fråga om matvanor: undvika sånt som fräter på tänderna (juice, kolsyrade drycker med mera), socker, många mellanmål etc.
Be tandläkaren om råd om du är osäker.

Helt ärligt jag gav upp redan som barn. Varje gång jag kom till tandläkaren så fick jag skäll. Det var inget pedagogiskt med "det här är bra" utan vad jag än gjorde så var allt skit. Till det så kom det "pedagogiska" instruktioner om hur jag skulle göra med deras fuskmun utan tunga och kinder. Givetvis gjorde de då saker som var fysiskt omöjliga att genomföra.
Idag stänger jag av. Så fort jag får det minsta lilla kritik om saken, även om det är befogat, så klassar jag det som ointressant och slutar bry mig. Orka liksom när det ändå inte är någon idé och jag helt uppenbart är värdelös inom området.

Jag har suttit i din sits och blivit utskälld av tandläkaren med att ”du måste faktiskt borsta tänderna varje dag”. Blev så ledsen när jag borstade 2-3 gånger varje dag och inte blev trodd. Bytte tandläkare och jag blir inte längre utskälld. Jag har tydligen hög salivproduktion eller något sånt som gör att jag har lätt att få tandsten, men har svårare att få hål. Det behöver inte vara din tandhygien som fallerar. Vet andra som har fått dåliga tänder pga nattliga reflux bland annat så det kan bero på mer än hur ofta man borstar tänderna. Jag skulle byta tandläkare eller be dem pedagogiskt förklara hur du ska göra för att de inte ska skälla och säga att ”borsta två gånger om dagen” uppenbarligen inte är tillräckligt.
Jag gillar alltså inte att du blev utskälld - utan att du lyckades lära dig något i den situationen :bow: och att du generöst delar med dig av din kunskap

Jag bytte tandläkare när de vägrade tro på att jag inte åt godis och drack läsk varje vecka. Hade jättemycket karies i mjölktänderna, sen jag var 13 har jag haft tur och bara haft ett hål. Min tandläkare som jag haft sen dess är jättetrevlig och pratar också om att det finns de som har tendens till tandsten och de som har tendens till karies, vad de än gör.

Så jag skulle också säga att byt tandläkare till en som inte skäller.

Jag råkar ha turen att ha tänder som förvisso kommer med en del emaljdefekter från början men i övrigt tål en del med tanke på att jag har flera mediciner som "borde" ge en klart sämre tandhälsa och i tillägg till det har viss tandläkarskräck så jag lyckas väl pallra mig dit var 7:e år i snitt.

Min tandläkare är väldigt tydlig med att det är väldigt olika förutsättningar, vissa har bra tandhälsa trots "mycket fel" oavsett om det är pga slarv med tandvård eller matvanor eller om det är för saker man inte kan undvika som mediciner eller andra hälsoproblem. Jag hade bytt till en tandläkare med bättre attityd! Om du blir trodd kanske du istället kan få något bra tips om det finns något du kan göra annorlunda.

Jag blir ju inte trodd

Här är mina tandrutiner:
Borstar med eltandborste
Borstar 2gånger/dag
Munskölj varje morgon

Vilken tandkräm är bäst
Vilken munskölj är bäst

Visa bifogad fil 156807
Som många andra skriver; Byt tandläkare. Varför ska du betala för att någon skäller på dig? Finns så många andra tandläkare som faktiskt är trevliga.

Det enda fel jag ser med din tandvårdsrutin är morgonsköljningen. När du har borstat tänderna, sila igenom tandkrämsskummet mellan tänderna och spotta ut. Skölj inte munnen efteråt, varken med vatten eller munskölj (gäller morgon som kväll). När du har tandkrämen i munnen har du en superbra nivå med fluor.
Vill du skölja så är det vilken fluorskölj (0,2%) som helst men hellre efter lunch så att du får en ny dos med fluor då.

Bästa tandkrämen/munsköljen: Den du tycker smakar bäst och som innehåller fluor.

Sedan bara som allmän information; Tandtråd och mellanrumsborstar kompletterar varandra och ersätter oftast inte den andra. Tandtråd gör rent i kontaktpunkten mellan tänderna (där man oftast får hål) och mellanrumsborsten gör rent under kontaktpunkten i aproximalrummet (där det oftast sitter tandsten).

Har också fått lära mig nu att det är genetiskt. Både karies och hur lätt man har att få tandsten.
Det kan alltså vara ett jätteproblem även om man verkligen sköter sina tänder.
Jag har löst det genom att gå till tandhygenist lite oftare än många andra, så får hen ta bort min tandsten.

Byt tandläkare.

Jag gick förut hos en som tyckte jag borde borsta bättre. (Får lätt tandsten)

Nu går jag hos en annan, och får bara beröm och förståelse.

Det är betydligt mindre ångestladdat att gå till tandläkaren nu efter bytet.

Svarar alla

Har bytt tandläkare

Äter inte onormalt och dricker mest vatten

Jag har ju själv förstått att mina tänder är sämre än normalt och behöver mer omvårdnad än normalt.
Men hade ju varit lättare om tandläkaren förklarade detta redan för mina föräldrar och tex förslog skölja med flor och att det finns en tandkräm med extra flor.
Nu förtiden är de flesta gamla synder som lagas, massa små hål och plomber som trillar ut.
Mitt hopp med denna tråden är väl egentligen att ge andra i samma situation lite hopp men vill väl även gärna ha lite tips på munskölj och tandkräm

Munskölj : Väljer de med 0,2% - Dental -Icas
Tandkräm: Hur vet man vad som är bra eller inte svårt att hitta exakt innehåll mer än på tuben.
Duraphat - tandkräm med hög fluorhalt

När jag var liten sa tandläkarna att mina "gropar" i tänderna naturligt är väldigt djupa och att det troligtvis kommer leda till hål även om jag borstar ordentligt. Kan inte minnas att jag varit hos tandläkaren en enda gång utan att behövt laga hål faktiskt så ja.

I övrigt verkar min munhälsa vara bra, emaljen är bra. Jag får lättare tandsten nu när jag är äldre om jag slarvar med tandtråden men det är inget extremt ändå.

Om man småäter ofta kan det vara bra att skölja munnen med lite vatten efter om man typ ätit ett äpple. Det är heller inget bra för tänderna att dricka för mycket kolsyrat för ofta, även om det bara är vatten. Också viktigt att man använder en tandkräm med tillräckligt mycket fluor, har för mig 1550 ppm eller hur man nu mäter det. Det finns ju rätt många "modernare" tandkrämer nu med olika smaker osv, även om de inte uttalat är fluorfria (idioti) så innehåller de ofta för lite fluor.

Jag dricker alltid lite vatten och sedan tar ett tuggummi efter jag ätit frukost/lunch/fika på jobbet efter rekommendation av tandläkare.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 852
Senast: enough
·
Hundhälsa Jag har aldrig sett något liknande. Vad är det han har på framtänderna?! Det är endast på framtänderna och på de två nedre...
2
Svar
29
· Visningar
8 926
Senast: Lona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
768
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Nu har vi bråkat med detta över ett halvår! Tandborstningen! Gick hyfsat ett tag,men nu är det fullkomligt panikskrik igen, och jag...
2
Svar
35
· Visningar
5 214
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar