Börjes sele

Sv: Börjes sele

Vill du köra med din sele och inte lyssna på goda råd, då gör det då.

Tack!:laugh:

ElCamino

Det är den som börjes har, kan lägga upp en bild om det är så.

vet pollux om att det i princip är förbjudet att använda en sån sele som du påstås använda. Jag har pratat med jordbruksverket/djurskyddsmyndigehetn och de anser att man faktiskt skulle kunna dra någon som använder en sådan till domstol. I lagen står nämligen att inga illasittande utrustning som kan skada hästen får användas. Min häst fick jätteproblem med skav av en sån sele så jag insåg ett och annat..jag hoppas nu att du inser ett och annat.
Får jag fråga varför du kör din ponny?

Förbjudet ?? Lägg ner nu , börjar bli löjligt nu. Varför i hela värden skulle affäret som börjes, hööks som är stor sälja sånt då?
Den sitter inte alls illa på min ponny, har inte fått skav eller något av den.
För jag tycker det är kul och ponnyn älskar de

Du vet inte och vill inte veta hur en häst ska dra för
att det ska vara bekvämt för den och ändå fortsätter du säga att den sitter bra. Jisses. Kanske dags att lägga undan attityden, du vill väl hästens bästa?
Precis som Underbar vill och därför köper hon en bra sele.
Du köper en dålig för mer än vad en bra kostar och vill inte ens tänka tanken
lite att vi kanske har rätt? Vi är inte ute för att slå på dig, vi vill bara att du
tänker outside your box.

Förbjudet ?? Lägg ner nu , börjar bli löjligt nu. Varför i hela värden skulle affäret som börjes, hööks som är stor sälja sånt då?

Okunnighet hos köparna. De ser selen där och köper den.
Affärerna säljer sådeles bra och fortsätter köpa in.

__Elly__

Klart jag vill mina hästars bästa men jag ser om de inte trivs så mycket kan jag om hästar lilla du;) Min lilla sötis älskar körning bästa som finns varför skulle hon tycka det var så roligt om hon hade ont av det?!

Nu är det la dags för dig att lugna ner dig lite. Du börjar med att komma in i tråden och skriver en dum kommentar.
Lyssna på vad alla skriver till dig, det är inte för att vara elaka. Men du kör kör 4-5 dagar i en sån sele du har är inte bra. Det har inget med priset att göra alls. Min sele från Equliex var billigare än din kosta under 2000 har jag för mig. Folk försöker bara hjälpa men du har väldigt tråkig attityd. Snälla lämna tråden om du ska fortsätta med din tråkiga attityd.

Senast ändrad:

Sätt min häst i en sån sele och nog fan drar hon glatt (done it) men det säger ingenting hur bra den är. Hästarna kan gå bra i opassande sadlar etc tills det märks och de går mycket bättre med mer anpassas utrustning.
Hästen vill bli körd. Inte bryr den sig om att den drar med ryggen istället för
bröstan etc.

Du kunde lätt ha hållt dig utanför tråden men var tvungen att komma
in bara för att säga någon riktigt onödig kommentar så...

fast jag tycker det är bra att sådana som pollux syns i de här trådarna, vi har blivit lite bortskämda med att alla numera vet hur en bra sele ser ut, när det egentligen är så att merparten av alla som kör tyvärr använder en sån sele, och det i god tro. Nu tror jag ju att pollux är någon sorts mullvad, för såååå trångsynt och okunnig som pollux verkar vara kan inte finnas. Hon har fått både beska och trevliga tips och råd, och tar inte dem till sig, då kan man bara vara en mullvad. Det kanske är någon anställd på börjes :)

Pollux: Tyvärr var det väl eg. så att djurskyddsmyndigheten han lägga ner innan den blev förbjuden. Selen i fråga var under utredning men som sagt var...
Om du kommer till en tävling med en sådan sele som du använder så utesluter jag som domare dig direkt . En sån sele får inte användas på tävling. / Gunilla

Har sett flera enbets-ekipage som använt selar med fast brösta på tävlingar i både lätt och medelsvår klass. De har varit rätt anpassade och fungerat bra. Par-ekipage har ju alltid fast brösta.

då har de givetvis även använt draglinor, baksele och oftast byggt om skakelhållaren med, sen blir det ju varken höga presentationspoäng eller ändamålsenligt, oftast dyrare med :) Däckeln är under all kritik, och jag hoppas att domarna kan utrsluta, även om jag inte tro det.

Par ekipage har inte fast brösta, de har parselar. (snälla, häll inte vatten på hennes kvarn)

Nu ger jag upp jag gör som ni vill lämnar tråden .
Alla hoppar bara på en.
Har inte tanke på att tävla i körning.

Alla bara hoppar på en?
Jaha, och vem började?

Det är inte ens påhopp. Du kom in i tråden med råd som var åt helvete
och vi säger varför.

man behöver inte tävla körning för att vilja anväda rätt grejer när man väl kör. Var rädd om dig och din häst, välkommen tillbaka om du vill ha hjälp att hitta en bra sele.

Jag fick, tack och lov, lärt mig om selar och vilka som är bäst för hästen, innan jag köpte min första. Det var en shettis jag körde då. Han fick en sele med lös brösta och allt redan från början, en "standardsele" från Dr*** OUT. Den var jättebra och satt hur bra som helst på honom. det enda jag inte fattade i början var hur jag skulle fästa bakselen i min vagn, så den funkade inte i början, men fick rätt på det också så småningom så att han kunde bromsa ordentligt. Vill aldrig prova en s.k. skitsele heller!!Bara prova på dig själv, får du se.Lägg bröstan över bröstet och lite ner över axlarna så känner du en enorm skillnad på dina möjligheter att röra dig och bekvämligheten mellan en fast och en lös brösta. Du ska ju naturligtvis använda armarna ordentligt då.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska köpa en ny sele till min aprikosröda dvärgpudel som när solen lyser ser gyllene ut i pälsen. Jag har nästan bestämt mig för...
Svar
11
· Visningar
1 013
Senast: Sel
·
Utrustning Vet någon hur hööks fairfield sele är i storlek ska ha den till en shettis men undrar lite om shetland blir tillräckligt stor och hur...
Svar
9
· Visningar
886
Senast: LadySara
·
Tjatter Hur sparar ni era bilder som är viktiga för er? Brukar ni framkalla bilder? Gör ni fotoböcker eller beställer ni andra fotoprodukter? I...
Svar
3
· Visningar
488
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 149
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar