Börjat boxvandra, tips på att bryta mönstret sökes

Alexandra_W

Trådstartare
Tvååringen har fått NOG med besked nu och myrorna på uppåttjack har tydligen tagit över helt.

Kort bakgrund så jag tränar unghästar när de 'ber' om det, dvs när de börjar få myror i kroppen av att 'bara vara häst'. I mitten på december började Kele uppvisa det och vi började med ett nytt träningssjok. Som hastigt och inte så lustigt avbröts strax innan jul pga skada. Sen har damen hagvilat sig igenom december och januari, in på klinik i januari och inte var hon fräsch inte så mer hagvila men nu även promenader vid hand (30 - 60 minuter/dag), det stillade myrorna en aning. Återbesök i februari men inte fräsch,d ock bättre. Sprutades då i bägge knälederna bak och hem för hagvila, med korta, försiktiga promenader vid hand 'om det krävdes'. Hon har fått gå i hagen som vanligt trots sprutningen men ska ju helst hålla sig lugn. Det gick bra i en vecka, sen tyckte damen att hon var jättebra i sina knän och började röja i hagen. Ungefär samtidigt vaknade myrorna igen.

Så senaste 1½ veckorna har hon rent ut sagt varit PEST att ha att göra med. Inte av elakhet men det kryyyper i henne och hon är SÅ restlös och uttråkad. Samtidigt som hon inte ska 'göra' något. Det är lika mycket huvudet som kroppen som det är myror i, och lite har jag stillat dem genom 'tänkövningar' men inte direkt mycket.

Nåväl, senaste dagarna har hennes bädd varit omkringrörd och jag har funderat på varför men inte hittat något bra svar. Imorse stod det skrivet svart på vitt dock, ett mycket fint upptrampat spår runt, runt i boxen. Det lilla eländet har börjat boxvandra.

Och jag förstår henne fullständigt, men jag är inte intresserad av att det blir en ovana hon fortsätter med (det har aldrig tidigare varit problem ens när hon stått inne dagar i sträck).

Nu har vi återbesök imorgon och jag HOPPAS att hon blir hältfriskförklarad då så vi kan börja med sjukgymnastik. Men jag är inte övertygad om att hon blir det, hon har sett tvärfräsch ut tills för några dagar sen då hon trampade snett under bus i hagen och sen sett sämre ut igen :crazy: Om det bara är något tillfälligt eller ej får jag ju svar på imorgon.

Men oavsett hur det går imorgon så vill jag ju BRYTA det här mönstret med boxvandring innan hon lär sig det som en olat. Men jag kommer inte på några bra sätt och behöver tips på vad man ev kan göra?

Hon går ute 12 - 14 h/dygn. Jag har from nu ökat det uppåt till 16 h, mer är tyvärr inte riktigt görligt. Och lösdrift är inte en aktuell lösning just nu tyvärr. Hon har fri tillgång på mat (hösilage).

Så - någon med tips (om det nu finns något mer att göra under rådande omständigheter, men jag hopaps jag missat något)

Sv: Börjat boxvandra, tips på att bryta mönstret sökes

usch..vad tradigt..min häst hade det likadant innan men han utv. krubbitning istället.. det är jättesvårt vad man ska göra för att stimulera dem lite mer när man inte kan / får rida dem..jag har tagit en coca-cola flaska, hällt i lite singel och hängt upp med ett balaband..han tycker att det är jättekul...det bästa tipset du kan få av mig.. =/ lycka till

du kan inte ge hö istället för hösilage, många hästar tröttnar ju på hösilage och vill helst inte äta det.
Häng upp en jollyboll, det brukar göra susen hos unga hästar :)

Bison skrev:
du kan inte ge hö istället för hösilage, många hästar tröttnar ju på hösilage och vill helst inte äta det.
Häng upp en jollyboll, det brukar göra susen hos unga hästar :)

Hon äter i runda slängar 10 kg hösilage per natt så jag tror inte hon ledsnat :D Jag kan inte ge hö tyvärr, hon är dammkänsligt och 'tål' inte hö. Men som sagt, hon äter som en..ehh.. häst ;)

Tror du en Jollyboll är roligare än en vanlig boll? *tveksam* Vanliga bollar är helt ointressanta tycker hon, om de inte innehåller godis, Men vill inte lägga in godisbollar då jag inte vill hon ska gräva upp bädden i sin jakt på förlupna pelletsar.

Ska dock prova hänga upp morötter i snöre, men fler tips mottages tacksamt.

Lägg in massor med halm av god kvalitet i boxen. Då får hästen favoritsysselsättning - tugga/äta. Massor av oönskade beteenden beror på ett understimulerat tugga/äta behov.

kålrötter tror jag var uppe som tips i en annan tråd :) inte helt hundra på att det va just kålrötter dock så bör kollas... men det klingar rätt i mina öron... man skulle göra hål och hänga upp...
jag har inne aspgrenar hos min pålle och det har varit mycket uppskattat :)
under hans tid på boxvila hade han en petflaska fylld med vatten och lite betfor (luktar gott) som han fick underhålla sig med...
ja det var några små tips iaf ;) hoppas det löser sig!

ja justeja... kom på en till... nu vet jag iof inte hur du ger vatten, om det är ur hink eller kopp... men ger du i hink kan du lägga morötter och äpplen i vattnet, brukar hålla dom ganska sysselsatta eftersom dom är rätt svåra att få tag på :devil: :p har du vattenkopp kan du ju alltid hälla vatten i krubban å lägga gottiset där istället :idea:

Bill skrev:
Lägg in massor med halm av god kvalitet i boxen. Då får hästen favoritsysselsättning - tugga/äta. Massor av oönskade beteenden beror på ett understimulerat tugga/äta behov.

Du missade att hästen har fri tillgång på hösilage va? Så hon har att äta varenda minut på dygnet.

Sen står honf örvisso på spån, men hon kan inte stå på halm - hon är dammkänslig. Men har som sagt fri tillgång på hösilage och äter i runda slängar tio kilo under den tid hon står i boxen.

Det var nog jag som kom med kålrotstipset, jag brukar nämligen göra hål i kålrötter med en "äppelkärnor-urkärnare" och hänga upp! ;) Man kan göra alla möjliga roliga kombinationer med äpplen, morötter och andra rotfrukter/grönsaker! Allt som man kan få fast på ett snöre! :) ;)

Huntress skrev:
Det var nog jag som kom med kålrotstipset, jag brukar nämligen göra hål i kålrötter med en "äppelkärnor-urkärnare" och hänga upp! ;) Man kan göra alla möjliga roliga kombinationer med äpplen, morötter och andra rotfrukter/grönsaker! Allt som man kan få fast på ett snöre! :) ;)

Är det meningen de ska äta upp kålroten eller bara leka med den? :confused:

Ska inhandla en sådan i helgen då, får vi väl se. Fast ÄTA den vetefasiken om hon tänker, men jag får prova.

/Alexandra - med en häst som INTE äter äpplen ;)

(Fast väl morötter och knäckebröd tack och lov. Så morötter och sådana där stora, runda knäckebröddskivor med hål i mitten ska införskaffas. Valacken kommer bli jätteglad för hans blödiga, mesiga matte kommer ju hänga upp godisleksaker åt honom med ;))

LillaMy84 skrev:
ja justeja... kom på en till... nu vet jag iof inte hur du ger vatten, om det är ur hink eller kopp... men ger du i hink kan du lägga morötter och äpplen i vattnet, brukar hålla dom ganska sysselsatta eftersom dom är rätt svåra att få tag på :devil: :p har du vattenkopp kan du ju alltid hälla vatten i krubban å lägga gottiset där istället :idea:

Hinkvattning här, fast det fryser en del på nätterna (inte bottenfryser, men) och en fastfrusen morot där skulle säkert uppehålla henne men frågan är om hinken håller för det. Kanske om jag kan ställa in en extra 'lekhink' och prova först..

Men ska prova kålrot =)

Alexandra_W skrev:
Är det meningen de ska äta upp kålroten eller bara leka med den? :confused:

Det gör hon väl som hon vill själv, men vanligtvis så brukar de gnaga på den först (knuffa den, få den i huvudet, knuffa den igen, få den i huvudet, knuffa den... :D ) och sedan kommer de på att den smakar rätt gott! Sätter man den tillräckligt långt ifrån väggen så att de inte kan mosa upp den där och ta stöd (fusk med andra ord ;) ) så räcker dom länge! :)

Huntress skrev:
Det gör hon väl som hon vill själv, men vanligtvis så brukar de gnaga på den först (knuffa den, få den i huvudet, knuffa den igen, få den i huvudet, knuffa den... :D ) och sedan kommer de på att den smakar rätt gott! Sätter man den tillräckligt långt ifrån väggen så att de inte kan mosa upp den där och ta stöd (fusk med andra ord ;) ) så räcker dom länge! :)

Oki, tänkte bara så attd et var så att de INTE skulle äta den och min dam börjar knapra kålrötter liksom ;) (man vet aldrig med den damen, hon är kräääsen men de där kräsna brukar hitta något riktigt udda de formligen älskar så varför inte kålrötter ;))

Hos min morfar (som e halvblodsuppfödare) så använder dom halm till de hästar som har en tendens att boxvandra eller överhuvudtaget blir rastlösa i boxen.. Funkar bra eftersom dom då har något att plocka med.. Nu har han haft tur som inte har hästar som inte har lätt för att lägga på sig dårå så än har det inte skymtats någon halmmage! Men det är ju risken!

Capable Case skrev:
Hos min morfar (som e halvblodsuppfödare) så använder dom halm till de hästar som har en tendens att boxvandra eller överhuvudtaget blir rastlösa i boxen.. Funkar bra eftersom dom då har något att plocka med.. Nu har han haft tur som inte har hästar som inte har lätt för att lägga på sig dårå så än har det inte skymtats någon halmmage! Men det är ju risken!

Som sagt:

Hästen står på fri tillgång på hösilage både ute och inne och har alltså alltid något att äta/plocka i.

Har en kompis där hennes häst oxå boxvandrar.
Den står på halm, får massa hö på natten, ute jätte mycket,
men hinner ändå vandra någongång under natten.
Men eftersom din precis har börjat så får vi hoppas att det försvinner.

Hur är det med kontakt med andra hästar när hon står i stallet? Finns hästar i angränsande boxar?

Som du säger, det gäller att bryta det snabbt innan det blir ett permanent beteende. Med mycket utevistelse och fri tillgång till grovfoder "borde" hon inte boxvandra. Social kontakt är den kvarvarande frågan som ploppar upp i mitt huvud.

Hej! du har inte möjlighet att t. ex låta henne byta box?
hon kanske skulle gilla att få se stallet ur en annan synvinkel och få nån ny spännande boxgranne?
annars kan du ju prova med granruskor eller unga aspar, hästar älskar barken. eller sätta upp en höhäck att lägga grovfodret i så får hon lite mer pyssel innan hon får tag i maten. förutom detta kan jag nog bara komma på mer utevistelse
vilket nog egentligen är lösningen, men det kanske inte fungerar om hon varit skadad.

alpha skrev:
Hur är det med kontakt med andra hästar när hon står i stallet? Finns hästar i angränsande boxar?

Som du säger, det gäller att bryta det snabbt innan det blir ett permanent beteende. Med mycket utevistelse och fri tillgång till grovfoder "borde" hon inte boxvandra. Social kontakt är den kvarvarande frågan som ploppar upp i mitt huvud.

burton skrev:
Hej! du har inte möjlighet att t. ex låta henne byta box?
hon kanske skulle gilla att få se stallet ur en annan synvinkel och få nån ny spännande boxgranne?
annars kan du ju prova med granruskor eller unga aspar, hästar älskar barken. eller sätta upp en höhäck att lägga grovfodret i så får hon lite mer pyssel innan hon får tag i maten. förutom detta kan jag nog bara komma på mer utevistelse
vilket nog egentligen är lösningen, men det kanske inte fungerar om hon varit skadad.QUOTE]

Svarar båda i samma inlägg.

Hon har bara en kompis, men det är henne sälskade mentor i livet/plastpappa/lekkompis. Han står i boxen bredvid och inget galler så de kan ha närkontakt om de vill (men inte terra varandra, det är hög vägg)

Så byta box hjälper inte, hon kan få flytta till ponnyboxen som är på andra sidan valackens box, men den boxen blir längre in i stallet och alltså tråkigare.

ANg utevistelsen så får hon ju gå ute hur mycket hon vill ur medicinskt perspektiv, men det blir inte riktigt görligt med mer än 15 h per dygn.

Vi har dock klarat av återbesöket nu och damen var bättre men inte bra. Men dock fått klartecken av vet att tömköra rakt fram i skritt två första veckorna och sen lite trav rakt fram vecka tre. Sen är det ÅB igen. Så jag HOPPAS att det ska kunna stilla damens myror lite.

OK. Då har vi avklarat fri tillgång till grovfoder och kontakt med andra hästar. Då återstår bara lobotomi, alltså.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 474
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 262
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 643
Senast: Josofinito
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar