Börjar tröttna ur... HJÄLP!

E

elineek_89

Heeej, jag har en tjej på 13 år som började rida min ponny för ca 4 månader sen och nu har han börjat testa henne..

Hon kan inte rida själv för han bara vänder och vill gå hemåt, får han inte som han vill så börjar han hoppa och sparka bakut och hon åker av..

Jag har gett som förslag att hon kan ha någon med sig när hon rider så att hon slipper hoppa av och gå med honom så fort han inte vill gå. Då sitter hon ändå kvar på ryggen och '''sällskapet'' kan hålla i tyglarna medan hon skänklar på honom..

Det gick en gång sen hade hon ingen som ville gå med längre.. (pga lathet)

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, det är så stor åldersskillnad mellan henne och mig, vi pratar knappt med varandra i stallet för vi har inget att prata om.. (idag red hon i hagen för att hon inte hade någon som ville gå med, då tänkte jag också rida där för att vara snäll så hon fick sällskap, hon sa inte ens HEJ?) Kan även tillägga att jag är världens socialaste människa, jag kan prata i timmar utan avbrott :P Det känns som begravning när jag kommer ut i stallet.. Det är heeemskt.

Jag börjar tröttna. har inte ens lust att gå ut i mitt eget stall längre, hon rider här gratis varenda dag och kan inte ens säga hej?

Helst av allt skulle jag vilja ha någon i min egen ålder så man kunde ha kul ihop, snacka lite skit och så medan man rider, men nu måste man tänka på vad man säger exakt hela tiden.. Det jobbigaste är ju att det inte finns någon i min egen ålder.. Vad gör jag? :confused:

Vill inte sälja eller lämna bort min ponny!!!

Sv: Börjar tröttna ur... HJÄLP!

Börja med att säga hej själv? Eller det kanske du redan har provat?
Ta problemet hon har som förevändning att prata med henne och föreslå att ni rider ut ihop kanske fungerar? Då kan ju du agera draghjälp så att ponnyn inte vill vända.

Tonåringar är luriga, de har så mycket i huvudet att de inte alltid märker att det blir konstigt runt dem. Om du alla gånger när du träffar henne för en monolog så kanske hon tinar upp till slut? Hon kanske bara är väldigt blyg? Känner sig underlägsen dig som har egna hästar och har ridit längre än henne?

Jag hade aldrig bjudit in någon i mitt stall som jag inte klickar med. Mitt stall är min frizon och där vill jag njuta av att vara. Där vill jag inte ha folk som drar ned stämningen så i mitt fall hade bruden åkt ut om ingen ändring skett omgående. Hellre att ponnyn bara går i hagen tills man hittar någon vettig människa för de finns, det lovar jag.

Ja men precis, så känner jag också.. I stallet vill jag kunna koppla bort omvärlden, men då går jag runt och stör mig på att hon knappt säger ett ord istället..

Hon har ridit hos mig i fyra månader, den första månaden kan jag förstå om hon varit lite blyg och inte sagt så mycket, men när jag försökt starta en konversation så har jag bara fått ja och nej och hmm till svar.. Det är inte så roligt.. Jag kan inte låta bli att störa mig på det, känner ångest över att gå ut i mitt eget stall..

Vi har ridit ihop flera gånger och så, såklart fungerar det när han får ligga efter någon, men jag vill ju att hon ska kunna rida ensam också, därför så vill jag att någon går med henne för jag vet att han är jäkligt envis och testar nya ryttare.. Jag ska ge henne en månad till, börjar hon inte prata så åker hon ut.. :cool: Jobbigaste är att hon slutade på ridskolan för att rida hos mig, så jag känner mig nästan skyldig att låta henne rida.. Men om det inte fungerar och jag vantrivs så kan man väl inte fortsätta för att vara snäll?

Det jag tycker är SJUKT konstigt, när mamma och hon är i stallet samtidigt så kan hon minsann prata, kan de va mig det är fel på??? :eek:

Jag tror att hon känner sig underlägsen. Hon vet inte vad hon ska säga och är rädd att säga fel. Du kanske har blivit något av en idol för henne och då blir det lurigt.

Vad säger hennes mamma om att hon ska rida ensam? Jag hade inte låtit min dotter rida ensam på en häst som inte är 100% snäll och lydig i alla lägen när hon var tretton. En trettonåring är ju fortfarande ett barn och klarar inte att reda ut sådant som en häst som börjar krångla. De ser ju inte riktigt konsekvenserna av sitt eget handlande än i den åldern.

Jag hade i ditt läge krävt att någon var med henne de gånger ni inte rider ihop för tänk om något händer och hon skadar sig allvarligt. Det lär ju kännas jättehemskt för dej.

Att hon har slutat på ridskolan var ju dumt. Hon hade förmodligen behövt den utvecklingen också för jag gissar att hon inte tränar med din ponny för någon tränare eller? Kanske ska du föreslå det om du tycker att det är okej. Då kommer hon ju få verktygen till att klara just din ponny med.

Ja precis det är lite så jag känner också, men hennes föräldrar är inte direkt typen som ställer upp på barnens intressen.. Jag har sagt till henne flera gånger att hon behöver ha någon med sig när hon rider, det hade även den förra som red hos mig för några år sedan..

Det är ju viktigast just nu när han börjat testa henne för jag vill inte stå ansvarig om nånting händer.. Det är inte alltid vi kan rida ihop heller när jag jobbar 7-16 varje dag.

Nej precis jag hade tyckt att ridskolan skulle vara bra för henne, men dom såg det som ett tillfälle att sluta och spara pengar eftersom hon inte behöver betala nånting och hennes mamma inte behöver bry sig för att hon tycker att hon klarar sig själv, hon går till och från stallet varje dag, vi delar på utsläpp på helger, hon får även då gå upp..

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra heller, för jag känner att jag inte vill lägga mig i deras liv och börja påpeka att hennes föräldrar måste göra si och så, men samtidigt så behövs ju det för att hon ska kunna fortsätta rida..

Jag har aldrig varit med om en 13 åring som får klara sig så mycket på egen hand, hästar är inga djur att leka med..

Jag hade tom börjat med att ställa krav på föräldrarna.

1. Det ska vara en vuxen med när flickan hanterar hästarna. Det e ju ändå levaden och kraftfulla djur.

2. Hon ska träna för någon. Om det e privat eller ridskolan för dom bestäma själv.

Sen vad gäller att få igång ett samtal hade jag nog bara snackat på tills det släpper.

Att hon inte pratar med dej säger jag nog inget om. Är inte alla som kan kallprata med andra de inte känner, och kanske ännu mindre om det skiljer på ålder. Mamma är ju mamma liksom :)
Min dotter är 18 år och kan vara tyst och blyg mot andra länge innan hon vågar prata obehindrat.
Sen klart att man kan hälsa för det.
Jag skulle hälsa extra högt och tydligt när jag ser henne, så kanske hon känner sig tvungen att säga hej tillbaka. Sen kan det ge sig automatiskt.

Angående själva ridningen skulle jag nog säga till mamman nästa gång hon är där, att hon behöver sällskap när hon rider ensam både som hjälp och som säkerhet.
Och att hon bör fortsätta på ridskolan eller skaffa tränare, för att kunna fortsätta komma nånstans på din ponny.

Du tror inte att hon kommer tröttna snart ändå iom att hon inte kommer iväg?

Det är ju lite så jag känner också, jag vill inte att hon ska tröttna.. Hon är en tuff tjej som vågar saker.. Visserligen fyller ponnyn 20år i år och jag kräver inte att han ska tränas stenhårt, det finns inga träningsmöjligheter i denna kommun.

En paddock som är igenväxt och inga tränare så långt ögat kan nå, till sommarn har jag tänkt att vi ska ta oss ner till ridvolten och träna lite ensamma någon gång, jag känner ju ponnyn och kan hjälpa henne lite på traven, men det är mestadels uteridningen som är problemet eftersom det är då han testar vad hon går för..

Men så är det ju, träning ger färdighet och självklart ska vi träna så fort snön försvinner och man kan ta sig in till ridvolten (som är totalt igensnöad just nu).

Jag vet vilka hennes föräldrar är sen förut och jag har sagt det ganska klart och tydligt till tjejen flera gånger att hon måste ha någon med sig, främst de dagar vi inte är i stallet samtidigt.. Det är lite svårt att säga till hennes mamma då hon näst intill aldrig är med henne varken i stallet eller kör henne dit. Men jag får helt enkelt försöka ringa eller be dottern säga till sin mamma att följa med någon dag så får jag se till att vara ute och prata med dom, för jag vill verkligen inte ha ansvaret för henne.. Har man ett barn som har hästar som största intresse så tycker jag nog att man kan ställa upp åtminstone någon gång i veckan och följa med, visa lite intresse själv som förälder.. För det är ju inga små leksaker direkt.

Helst när hon rider gratis också och dom såg det som en chans att tjäna lite pengar..

Låter det dumt att komma nu i efterhand och kräva det?
Med tanke på att hon har ridit hos mig i fyra månader.

Absolut, jag håller helt med det du säger, även om det inte går att ta med
min ponny till träningar så skulle det ju ändå vara bra för henne själv och hennes utveckling att vara kvar på ridskolan ett tag till..

Hon hade bara ridit på ridskola i två år och nu slutade hon helt tvärt bara för att rida hos mig..

Det finns tyvärr ingen som kan köra henne, hade det funnits ridhus här så hade jag redan haft det kravet att hon skulle träna honom minst en gång i veckan för att kunna klicka tillsammans.

Nä det tycker jag inte. Specillet inte om du förklara hur ponnyn e och att du inte vill att han ska risker skada deras dotter. Var bara tydligt med att det e hennes säkerhet som du tänker på.

Samma sak med träningen. Att det e bra för dottern om hon trännar/rider för någon regelbundtet så att hon som ryttare kan utveklas. Och att det e svårt att göra det själv.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 905
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar