Börjar lillen bli självständig?

Singoalla

Trådstartare
Min lilla klängapa har visat ett nytt beteende senaste veckorna. Han är 3,5 år nu och har alltid varit väldigt klängig och närgången. Om jag sitter i soffan så vill han ligga under tröjan eller på benen. Sitter jag vid köksbordet sitter han i knät, och sover jag så ligger han under täcket intill benen. Han är väldigt fysisk med alla människor, men framför allt med mig. Ibland har jag blivit orolig för att han inte kan slappna av om han inte har fysisk kontakt med mig hemma, och ibland har han liksom slagit knut på sig själv (bokstavligt talat) för att kunna ligga bekvämt intill mig i stället för att bara gå och lägga sig i sin bur eller i sängen.

Men senaste veckorna har han sökt sig bort från mig oftare. När han tycker att det blir trångt i soffan så går han självmant och lägger sig i sängen. Inatt när han tyckte att jag bökade runt för mycket i sängen så gick han och sov i buren några timmar. Det är första gången i hela hans liv som han sovit utanför sängen :eek: Han verkar må fint annars, men har fått ett plötsligt behov av eget space. Nu har han legat under täcket i sängen senaste timmen. Han kikade just upp för att se om jag satt kvar i soffan, och kröp sedan ner igen :p

Jag är lite glad som slipper att ha ett plåster på mig hela tiden, men hur ska jag tolka hans beteende? Är det något positivt som händer här? Varför detta plötsliga nya behov av eget utrymme tro?

Skulle kolla för säkerhets skull att han inte har ont, många djur drar sig undan vid smärta. Det behöver såklart inte vara det men jag skulle kolla upp det bara för att vara på säkra sidan.

Skulle kolla för säkerhets skull att han inte har ont, många djur drar sig undan vid smärta. Det behöver såklart inte vara det men jag skulle kolla upp det bara för att vara på säkra sidan.

Har du något tips på hur jag kan kolla upp det? Ska jag klämma och känna runt lite på honom, eller borde en vet kolla? Han har inte visat några tecken på smärta hittills, men sånt är ju svårt att veta.

En tanke är också att vi varit mycket aktivare senaste veckorna. Vi är ute mer och tar fler långpromenader. Tänker att han kanske är tröttare än vanligt och därför vill vara ifred.

Smärta är lurigt då många hundar inte alls visar att de har ont även vid rejäl smärta och för att det behöver inte vara palperbar smärta heller. Tandvärk är ju tex svårt att se eller värk i höftleder/armbågar om det sitter på bägge sidor. Finns det sånt i rasen så skulle jag kolla det särskilt om det kommit nu när du trappat upp aktiviteten och promenaderna. Sen så kan det ju vara så att han blir "vuxen" som nån sa.

Nu när jag läser texten igen så verkar det ju inte vara supermarkant förändring så det onödigt att dra för stora växlar men kanske ha det lite i bakhuvudet om han börjar dra sig undan mer och mer. Är lite skadad av att ha haft en kroniskt smärtpåverkad hund och en bekant som fick avliva sin jätte jätte trevliga hund som hade som enda symptom att han blev rabiat i hundmöten ibland (visade sig att han hade horribla höfter när de gjorde hd koll och veterinären sa att det inte ens var nån idé utan bara att ta bort hundstackaren på en gång för han måste ha fruktansvärt ont).

Nu när jag läser texten igen så verkar det ju inte vara supermarkant förändring så det onödigt att dra för stora växlar men kanske ha det lite i bakhuvudet om han börjar dra sig undan mer och mer. Är lite skadad av att ha haft en kroniskt smärtpåverkad hund och en bekant som fick avliva sin jätte jätte trevliga hund som hade som enda symptom att han blev rabiat i hundmöten ibland (visade sig att han hade horribla höfter när de gjorde hd koll och veterinären sa att det inte ens var nån idé utan bara att ta bort hundstackaren på en gång för han måste ha fruktansvärt ont).

Usch vad hemskt! Ska hålla ett öga på min och klämma och känna lite extra på honom, och se om det dyker upp några andra märkligheter.

Det skulle ju inte skada om det blir hund av lillräkan också :love: :banana:

Jag tror inte riktigt att det är rimligt att Bruce skulle ha ont. Han sportar inte särskilt hårt, han är av en liten frisk ras och från friska linjer och han har ett gött bekymmersfritt liv ;) Du hade märkt om han varit öm i kroppen, pinnar kan ju ha en fallenhet för dramatik. Ta en titt på tänderna och tandköttet, det skadar inte.

pinnar kan ju ha en fallenhet för dramatik.

Va?! Jag förstår inte aaaaaalls vad du menar :eek: :angel: :D

Ta en titt på tänderna och tandköttet, det skadar inte.

Jag var hos tandis i mars och då såg allt fint ut :up: Han äter sitt torrfoder och tuggben som han ska utan problem. Ska ta mig en titt ändå!

Rent spontant tänker jag att det kan vara en kombination av att han börjar bli vuxen och inte lika "mammig" som han varit fram tills nu, och att han faktiskt är trött. Vi har tagit två långisar om dagen senaste tre veckorna (matte kör Beach 2017 och då får Bruce hänga med :angel:) plus att vi varit ute och bara hängt mycket i solen när det väl varit fint väder. För en lat cityvovve som är van att åka tunnelbana och chilla i soffan är det mycket, och han snarkar högt så fort han lagt sig ner när vi kommit hem :p Så det kan ju också vara så att han lägger sig på annan plats för att han faktiskt vill sova, och inte bli avbruten av att jag rör på mig/ställer mig upp.

Va?! Jag förstår inte aaaaaalls vad du menar :eek: :angel: :D

Jag var hos tandis i mars och då såg allt fint ut :up: Han äter sitt torrfoder och tuggben som han ska utan problem. Ska ta mig en titt ändå!

Rent spontant tänker jag att det kan vara en kombination av att han börjar bli vuxen och inte lika "mammig" som han varit fram tills nu, och att han faktiskt är trött. Vi har tagit två långisar om dagen senaste tre veckorna (matte kör Beach 2017 och då får Bruce hänga med :angel:) plus att vi varit ute och bara hängt mycket i solen när det väl varit fint väder. För en lat cityvovve som är van att åka tunnelbana och chilla i soffan är det mycket, och han snarkar högt så fort han lagt sig ner när vi kommit hem :p Så det kan ju också vara så att han lägger sig på annan plats för att han faktiskt vill sova, och inte bli avbruten av att jag rör på mig/ställer mig upp.

Lita på magkänslan, du känner honom :)

Din pinne är ju typ gjord av stål och gillar att vara ute i regn - Billy och Ivan muttrar något om rasförräderi och att hon sabbar rasens image :angel: :rofl:
Min förra var likadan,men det var också en tik. Och ja hon är en tuffing,igår gick hon rakt in i ett elstaket med nosen först,det small så både jag o hon hoppade :crazy: men inte hindrade det henne från att gå tillbaka in i hagen (dumma hund)

Om jag ser hur mina har fungerat då de haft ont så har de valt att gå undan hela tiden. De har gått och lagt sig för sig själv direkt när vi kommit hem och inte gått och myst först och sen gått iväg. Så på det du beskriver tror jag inte han har ont.

Jag tycker mina går i perioder, ibland vill de vara själva mer och ibland är de mer klistriga. Vips är alltid klistrig men Milla vill vara ifred när hon är trött, hon sover alltid någon timme själv i sovrummet när vi kommer hem från tävling tex. Uppfödaren säger att hennes mamma var likadan.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 230
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 473
Senast: Halona
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka