Börjar känna mig "tom"

Sv: Börjar känna mig "tom"

inflikar att mitt svar mest handlade om det här med mediciner och depression, inte om hur man ska tänka kring skola, jobb och pengar :)
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Sett ditt svar i tråden :)
Jag har också haft depressionssvårigheter under ett längre tag, många långa år, förmodligen även under graviditeten men jag tror jag varit så "van" att må halvkasst jämt och ständigt så det var liksom inget jag riktigt reflekterade över :meh:
Men förra året tog jag tag i det ordentligt eftersom jag kände att jag inte var den mamma jag ville vara, mitt dåliga mående gick ut över dotterns vardag :(
..och det är första gången jag tror att det här bättre måendet kommer hålla i sig längre. För nu känner jag mig själv bättre, jag förstår bättre varför jag reagerar som jag gör på vissa saker och sen även hur jag ska hantera sånt som gör att jag mår dåligt. Tack vara min kära lilla KBT-terapeut-tant :love:

Förlåt om mina inlägg är snurriga, den här hjärnan vet du :p

Försök att vara rädd om dig!
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Ingen fara, är minst lika snurrig jag:p
Jag ska ringa och prata med vårdcentralen imorgon, tyvärr vet jag vad mycket av mitt dåliga mående bottnar i och är inget jag vill gräva i egentligen då det kommer bryta ner mig väldigt.
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Härligt, jag är inte ensam om att vara hopplöst snurrig !

Hoppas du kan börja må bättre utan att må alltför dåligt först .

Styrka till dig!
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Du vet väl om att csn inte bryr sig om varifrån poängen kommer? Dvs du kanske kan söka ett par superlätta distans-kurser och få ihop de 12,5 hp snabbare än genom de kurser du håller på med just nu?

Annars finns ju risken att man inte klarar tentorna nästa sväng heller...
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Du är helt rätt inne! Jag kommer läsa roligare kurser till våren så överväger att bara köra dem här, satsa på biokemin och ena omtentan+ labbarna och ta de andra två tentorna efter hand (organisk kemi och kemiska beräkningar)
Då borde jag få csn sen.
Hoppas på att sambon ska få riktigt jobb med, men då kommer han ligga ute på veckorna istället.

Tenta av kurserna i vår skulle fungerat bra om tentorna var oftare än typ en gång i halvåret:meh:
Nästa tentor är i januari.

Vad jag menade var att helt släppa skolan och fokusera på att ta igen dig. I alla fall för mig så är skolan en enorm källa till ångest när det börjar gå utför, jobb är för mig inte alls lika jobbigt psykiskt även om det också tär. Då behöver jag mest gå dit, göra det jag kan och inte mer med det. Skolan blir hela tiden "borde" "kunde" "ska" "måste" osv.

Kan du inte göra tentorna gången efter januari då? Jag menar livet går vidare ändå och det kommer bli augusti snabbt som rackarn och så slipper du pressen helt just nu.

Du vet väl om att csn inte bryr sig om varifrån poängen kommer? Dvs du kanske kan söka ett par superlätta distans-kurser och få ihop de 12,5 hp snabbare än genom de kurser du håller på med just nu?

Annars finns ju risken att man inte klarar tentorna nästa sväng heller...

Bra tips annars!
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Räknar med att få de 12,5 poängen i senast januari, har dessutom labbar att tillgodoräkna mig.
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Koncentrationssvårigheter och trötthet är typiska depressionssymptom.
Allt som innebär att man har svårt att få saker gjorda är inte ADHD/ADD (spyr lite på ADHD-hysterin, ursäkta TS).

Man behöver inte gräva i gamla grejer när man går i terapi. För depression så är beteendeaktivering en av de mest effektiva behandlingarna och det handlar inte överhuvudtaget om ens bakgrund utan har allt fokus här och nu.

Man måste inte heller ta mediciner om man inte vill :)

Jag tycker det låter som om ett besök på vårdcentralen vore bra för dig. Och då med fokus på att du behöver terapi och inte mediciner.
Om inte din vårdcentral kan erbjuda terapi (inte alla som har den kompetensen) kanske det finns möjlighet att byta till annan?
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

ADD funderingarna har kommit och gått sedan jag var 15, så är inget nytt:) Dessutom skulle det förklara saker från min barndom.
Själv spyr jag lite på all diagnoshets så det är lungt:p

Jag sitter och väntar på att läkaren ska ringa, men helt ärligt tror jag inte att hen kommer göra det då det skulle vara gjort redan i fredags.
De har kurator men frågan är hur lång väntetiden är.
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Som jag trodde, ingen läkare ringde.
Ringde upp idag igen och kollade så de hade rätt nummer (jovisst). Sköterskan är iallafall vettig och skulle jaga läkaren efter telefontid.
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Idag ringde de:)
Ska få en tid (fattade inte helt men men) och en en första remiss skickad till psykterapin. Läkaren sa att det skulle ta två år att få en tid där, men förklarade att jag ska leva bra mycket längre än två år så jag tyckte det var värt det.
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

2 år? :crazy:
Vart är det egentligen han ska skicka remissen?

Det finns något som heter vårdgaranti i sverige..
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Ja, tror det egentligen är får att se så man verkligen vill det. Hen skickade remiss till de som gör utredningarna, kan inte komma ihåg helt vad det hette
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Ja, tror det egentligen är får att se så man verkligen vill det. Hen skickade remiss till de som gör utredningarna, kan inte komma ihåg helt vad det hette

Jag förstår inte riktigt första meningen. Vet inte om det råkade bli felskrivet eller om det är jag som är korkad :p

Jag uppfattade det som att du skulle söka behandling för din depression men nu verkar det som om det är någon utredning du ville ha?

Oavsett vart remissen skickas så gäller vårdgarantin. Man får inte ha patienter som står på kö i flera år.
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Jag har sökt hjälp för det (kommer få tid skickad till mig) men bad läkaren skriva en remiss till utredning med så jag inte igen kommer in i "det går bra" tänk som jag haft ganska många år nu.

Alltså, just nu är jag så trög att det vore konstigt om jag gjorde något rätt. Livet går i dimma typ.
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Okej då förstår jag. Blev lite orolig att läkaren tyckte att din depression kunde vänta i flera år ;)

Hoppas du kan få en givande terapeutisk kontakt för ditt nuvarande mående :)
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

Haha, nej då hade jag blivit galen:p Är en utredning om jag har problem inom adhd spektrumet de två åren gällde:)
 
Sv: Börjar känna mig "tom"

ADHD är inget spektrum, bara en helt vanlig diagnos. Men jag förstår vad du menar :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 062
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 188
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 443
Senast: Stereo
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 292
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp