Börja träna unghäst

EmmaHultman

Trådstartare
Jag skulle vilja veta när jag kan börja träna min unghingst som snart blir 1,5 år gammal. När kan jag börja longera, tömköra, betträna mm? Så att jag vet att jag gör rätt och allt :bump:

Tacksam för svar! :D

Sv: Börja träna unghäst

Det du skriver kan du säkert börja med redan nu. Men alla hästar är olika min nordsvensk tex. var inte redo för mer "seriöst" arbete förrän hon var 2,5 medan mitt russ som jag har nu utveklas så mycket snabbare och är redo för så mkt mer nu jämfört med nordsvensken

Det finns bra boker att läsa.
Vissa tum reglar:
Tålamod
Uppmarksom för överänsträning av båda kropp och mental.
Kom ihåg att den är bara en baby.
Viktigist...du måste vet mer än hästen om den ska kunna lära sig nåt.

Tycker absolut du kan börja lite smått. Vår 17 månaders tömkörs lätt och är van vid bett och alldaglig hantering. Men som någon sa, ta det lugnt och stressa inte hästen. Det ska vara roligt att lära sig saker. Vår lille älskar att få komma ut på stallgången och när selen kommer fram sträcker han på sig. Han älskar att utforska världen med oss. Men han är tidigt och orädd, hans syster fick vi börja senare med för hon va inte alls lika nyfiken. Har du tillgång så ta hjälp av någon erfaren och pressa inte hästen. Då får du bara merarbete.

Senast ändrad:

Jag tömkör min fjordvalack på 1,5 år sedan i somras. Men bara på rakt spår i skritt just nu. förberedande för inkörning. Han har haft bett och sele på sig, men tömkör bara i grimma. Vi är ute och promenerar en del också.

Har som mål att göra något varannan dag med honom, men absolut inget hårt såklart. 10-15 minuters tömkörning eller 30-45 minuters skogsproenad (medtillhörande borstning och pyssel) är lagom just nu. Och såklart daglig hantering på det.

Nu låter jag otrevlig men gud vad mycket du gör. Varannan dag brukar man väl arbeta med en 3åring?

Men skogspromenad och borst är väl inte direkt "arbete" utan mer stimulans. Tycker det låter helt ok

Men skogspromenad och borst är väl inte direkt "arbete" utan mer stimulans. Tycker det låter helt ok

Det är just det som unghästar brukar tycka är jobbigt :grin:
Att springa runt lite är inte så jobbigt egentligen..
men det här med allt runt omkring! Det är DET som får den unga hästen att bli trött. Det är massor med intryck! Bara att gå själv utan kompis i skogen är nog så jobbigt för huvudet..
och sen att bara vara i stallet med andra runt omkring är också mentalt krävande för en unghäst.

Det är inte den fysiska biten som är det jobbiga -utan den mentala

En gammal tumregel säger att du jobbar en ettåring en dag i veckan, en tvååring två dagar o s v.

Min egen 1,5-åring har löshoppat och haft träns på sig, under hösten är det tänkt att hon ska lära sig hur bettet fungerar och sen köras in.

Jag börjar när hästen är 3½ år. Innan dess får hästen vara unghäst i en storflock med andra jämnåriga.
Visst kan man börja tidigt, men det finns studier som visar att hästar som tränats sen tidig ålder och hästar som börjat tränas vid 3års ålder ligger ändå på samma nivå som 4åringar. :)

Jag förstår om man måste börja hantera större hästar tidigt just pga. storleken. Inte så kul med en otam 170cm häst...
Men träna behöver man inte börja med först vid 3år :)

Jag kanske gör alldeles för lite, kanske därför jag reagerar. Sen reagerade jag nog att det är en fjording med och de är (vad jag lärt mig) väldigt sena i utvecklingen.

En gammal tumregel säger att du jobbar en ettåring en dag i veckan, en tvååring två dagar o s v./.../

:bow:

Varför stressa med en unghäst, man har ju den hela livet sen, förhoppningsvis. Ge den tid att växa, och mogna. Vänja vid saker är en sak, men inte hålla på och hantera mycket var och varannan dag.

Vill man ha en ridhäst, så skaffar man en vuxen. Eller har en på foder medan bäbis växer upp.

En gammal tumregel säger att du jobbar en ettåring en dag i veckan, en tvååring två dagar o s v.

Min egen 1,5-åring har löshoppat och haft träns på sig, under hösten är det tänkt att hon ska lära sig hur bettet fungerar och sen köras in.

?jobba på vilket sätt?

:bow:

Varför stressa med en unghäst, man har ju den hela livet sen, förhoppningsvis. Ge den tid att växa, och mogna. Vänja vid saker är en sak, men inte hålla på och hantera mycket var och varannan dag.

Vill man ha en ridhäst, så skaffar man en vuxen. Eller har en på foder medan bäbis växer upp.

Om man kunde få fler på det tänke sätt.

Aldrig haft en häst som reagerat negativt på att få följa med ut på promenader eller tömköras några ggr i veckan. Snarare att de är roligt att få komma ut och få uppmärksamhet. Det är ju inte direkt så att man har samma krav som med en äldre häst eller att den pressas på något sätt. Intryck och att det är jobbigt mentalt, finns det någon källa på det? Och isf vad får hästen för men?

Jag börjar när hästen är 3½ år. Innan dess får hästen vara unghäst i en storflock med andra jämnåriga.
Visst kan man börja tidigt, men det finns studier som visar att hästar som tränats sen tidig ålder och hästar som börjat tränas vid 3års ålder ligger ändå på samma nivå som 4åringar. :)

Jag förstår om man måste börja hantera större hästar tidigt just pga. storleken. Inte så kul med en otam 170cm häst...
Men träna behöver man inte börja med först vid 3år :)

De studierna skulle jag vilja ha länk till. Och sen skulle jag vilja ha nån studie på hållbarhet också.

Aldrig haft en häst som reagerat negativt på att få följa med ut på promenader eller tömköras några ggr i veckan. Snarare att de är roligt att få komma ut och få uppmärksamhet. Det är ju inte direkt så att man har samma krav som med en äldre häst eller att den pressas på något sätt. Intryck och att det är jobbigt mentalt, finns det någon källa på det? Och isf vad får hästen för men?

Att det är jobbigt mentalt har jag ingen direkt källa på där det står svart på vitt. Utan det har jag hört ifrån andra tränare(som jobbar med unghästar dagligen) och har själv erfarenheter utav det. -Det är bara "allmänt vetande" och det är ganska logiskt. Föl springer redan första dagarna .. så att springa runt är inte det som är det jobbiga. Visst kan man förbättra kondis osv. på en väldigt ung häst.. men varför? Ha den på lösdrift tillsammans med jämngamla (kan hänvisa till Margareta Rundgren) .. så leker den av sig och "tränar" sin fysisk där och lär sig även "hästspråket". -det har man mycket nytta av när man ska börja rida in hästen!

Angående intrycken. Det vet man väl själv! Sätt dig i en skolbänk och börja gå igenom något som du aldrig tidigare varit med om -det är jobbigt.
Springer man dagligen i hagen så gör 10min i longerlina inte så stor skillnad på fysiken egentligen.. utan det som är jobbigt är att förstå vad man ska göra ?? och sen komma till ett ställe där man inte varit förut och dessutom bli helt utlämnad till ett "rovdjur" -ensam.

De studierna skulle jag vilja ha länk till. Och sen skulle jag vilja ha nån studie på hållbarhet också.

Har tyvärr ingen länk just nu, var länge sen jag läste... och det finns flera och inte bara en. Har man gått på någon föreläsning någongång om hästens beteende är det ungefär det man får höra.

Studie på hållbarhet? Jag har aldrig tagit upp något om hästens hållbarhet.. så det kan jag inte riktigt svara på. Faktiskt pågår det en studie på Wången där de ska testa om unga travhästar kan prestera lika el. tom. bättre med mindre träning och enbart grovfoder. (Unga travhästar tränas i regel ganska hårt och många får mycket kraftfoder).. Ska bli spännande och följa den studien!

Min 2-åriga shettishingst började jag tränsvänja i somras och därefter så smått tömköra. Nu tömkörs han 1-2 ggr i veckan, oftast bara 1 och borstas och pysslas med kanske 2-3 ggr i veckan. Övrig tid går han med en annan hingst.

Planen är att fortsätta att tömköra såhär ett par veckor till och sen ska han få "vintervila", till våren tar jag upp tömkörningen igen och börjar köra in honom.

Jag hade inte jobbat så intensivt med en såpass ung häst, mest bara gjort olika små moment "i farten".

Går hästen på lösdrift blir den ju hanteringsvan vid den dagliga visiteringen, och då kanske det är lämpligt att gå ut på en promenad någon dag i veckan. Under den promenaden tar man upp det som är nödvändigt och kommer sig naturligt på vägen. Saker som att stanna, små röstkommandon, gå fint vid sidan etc, utan att göra en stor affär av det.

Under en period kan det vara bra att ta på ett huvudlag med bett på promenaden, men led hästen i grimman till en början. När hästen sedan börjar acceptera bettet och tar bettet villigt kan man hoppa över det om man vill, för de glömmer inte.

Huvudsaken är att man är lugn och metodisk, allt som går snett första gången kan riskera att förbli problem även i framtiden. Det allra viktigaste är att inte trötta ut huvudet på bebisen, allt ska göras i korta med tydliga moment.

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 930
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 502
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 192
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
Svar
15
· Visningar
678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar