Börja träna unghäst

Sv: Börja träna unghäst

Men det blir ju alla oavsett ålder. Lära sig nya saker är alltid jobbig, men mycket beror på individen. Jag tränar varken kondition eller uthållighet med mina unghästar. Jag tar med dem ut på promenader och vänjer dem vid hantering. Det kan hända att vissa unghästar inte tål det men än så länge har jag aldrig varit med om detta. Däremot har jag sett hur otroligt stressade unghästarna blir när de efter 2 år i en hage ska börja hanteras. De har inte varken stått uppbundna, blivit borstade eller blivit ledda. DE hästarna kan jag nog med all säkerhet säga mår sämre psykiskt än våra unghästar som går promenader och bli tömkörda (rakt fram i 5-10min) några gånger i veckan.

Senast ändrad:

Jag håller på med min 1,5 åring varje dag men det är inte att jag tömkör och sånt varje dag utan det är bara att ta in och borsta, ge honom foder inne i sin box och sånt mest för att han skall bli hanterad och han är jätteduktig! Men då borde jag kunna börja träna med bett någon gång då och då nu om jag känner att han är redo?

Varför börja med bett? Jag vande nyss en 2,5 åring vid bett. Tog två gånger och nu bryr den sig inte om bettet, även om
det är lite trixigt att tränsa ibland. Men den här har gått ifrån att vara ohanterad till att man hänger på den på en månad,
utan att jag gjort speciellt mycket alls med den. Innan den kom så hade den gått på lösdrift och kunde knappt ledas i grimma.

Min 1,5åring har just nu fullt upp med att lära sig hur det går till i ett lite större stall. Bara att stå uppställd i gången är stort för henne. Hon visiteras varje dag men pysslas med (borstas och blir gosad med) kanske varannan. Just nu räcker det gott. Men till årskiftet planerar jag på att börja vänja henne vid tömkörning och därmed att ha bett. Men allt i lugn takt och under kort tid. Någon promenad lär det också bli, och kanske ett löshoppningspass eller två, men inte mycket mer än så förrän hon är 2,5.

Jag anser att det är själva hanteringen jag vill åt, att ha diskussioner med en treåring på över 170 är jag inte så sugen på...
Men jag märker hur trött hon blir bara av att bli uppställd i stallgången, så någon "träning" skulle jag inte utsätta henne för, utan bara korta pass då hon får göra något mer än att stå i box och hänga med kompisarna i hagen...

Varför inte börja med bett? Jag vet att man med de flesta hästar kan få en tidigare ohanterad 2,5-åring ridbar på en månad, men det innebär väl inte per automatik att det är det optimala?

KL

Min filosofi är att när unghästen tycker att föregående moment är enkelt/tråkigt/alldagligt så kan man lungt gå vidare. Sen när det blir, rent åldersmässigt, och hur många repetitioner som krävs, är väldigt olika från häst till häst. Tex har vi för tillfället två åringar, bägge födda på gården och lika mycket hanterade, och går vi en kort promenad med dem så märker man att den ena fortfarande tycker "oj, vad spännande, tur jag slipper gå först" medan den andra snarare tycker att "den där gamla tråkiga rundan, kan vi inte hitta på något nytt". Alltså är den ena redo för nya utmaningar, medan den andra får stanna på den här "svårighetsgraden" tills hon är helt trygg med den. (Den mer snabblärda började jag faktiskt bettvänja när hon var sådär tre månader; eftersom hon ville provsmaka precis allt så la jag ett gummibett på marken när jag borstade henne, och fick då ha borsten ifred medan hon tuggade på bettet :D)

Min är sådär som nummer 2, hon lär sig efter 2 gånger. Det är därför jag inte gör något mer, det är ju lätt att gå fram för fort för man "får inget motstånd". Men i den lilla hjärnan kan det ju myllra av tankar.

Sen kanske hon tycker jag är dödstråkig, det vet jag ju inte :p Men även om man går samma sträcka är den aldrig lika från gång till gång. Andra lukter, väder, andra ljud (som vi kanske inte hör) osv.

KL
Apropå studier så finns det en, jag tror den finns i boken djurens beteende (den är nämnd där iaf) där man har tittat på "tränade föl" samt "otränade föl" och när de sedan reds in osv så fanns det ingen skillnad mellan de två grupperna.

Men det blir ju alla oavsett ålder. Lära sig nya saker är alltid jobbig, men mycket beror på individen. Jag tränar varken kondition eller uthållighet med mina unghästar. Jag tar med dem ut på promenader och vänjer dem vid hantering. Det kan hända att vissa unghästar inte tål det men än så länge har jag aldrig varit med om detta. Däremot har jag sett hur otroligt stressade unghästarna blir när de efter 2 år i en hage ska börja hanteras. De har inte varken stått uppbundna, blivit borstade eller blivit ledda. DE hästarna kan jag nog med all säkerhet säga mår sämre psykiskt än våra unghästar som går promenader och bli tömkörda (rakt fram i 5-10min) några gånger i veckan.

Jag håller på och rider in en häst just nu som hela sitt liv gått på lösdrift. Idag är han 4år. Han har inte alls varit speciellt stressad..
Jag tror nog det är mer stressande för ett föl att gå iväg ifrån mamma och bli hanterad än stund än vad det är för en mer mogen "äldre" unghäst.
Nu tycker jag att 4år kanske är lite sent... och brukar börja vid 3½års ålder. Då är dem fortfarande väldigt påverkbara och har hunnit landa lite mer.
Jag tar alltid hästarna direkt ifrån ohanterade men de flesta är faktiskt väldigt medgörliga eftersom man har ju ändå hanterat dem under hela livet vid avmaskning, verkning-speciellt!, vaccinationer och byte från & till sommarhagen.
Så när de är 3½år så kan man ha de uppbundna, lyfta hovar, leda osv. utan att man direkt tränat på det.. utan bara gjort sånt när man måste.

Ångrade mig, vi tycker olika helt enkelt! Önskar ts lycka till i varje fall. Tycker gott du kan börja förbereda din unghäst inför livet :)

Senast ändrad:

KL
Jag tror man måste se på vilken typ av häst man har. När min 1,5 åring bara blev hanterad (mer än ut in från hagen) 1 dag i veckan så var hon totalt vidrig att ha att göra med. Jag gör något med henne 3-4 dagar i veckan och hon vill allt göra något. En gång när vi varit ute och jobbat rejält (mentalt) så släppte jag ut henne och gick in för att byta grimma och hämta min andra häst. När jag då kom ut i hagen kom hon springandes och visade tydligt att "kan vi göra något". Givetvis hämtade jag inte unghästen utan tant Nova.
Kanske gör jag fel men så länge hästen verkar så nöjd så kommer jag fortsätta aktivera henne på det sätt jag gör nu. Jag är dock nogrann att inte göra så mycket som hästen vill utan ligger på en avsevärt mycket lägre nivå just för att inte pressa henne för hårt.

Har tyvärr ingen länk just nu, var länge sen jag läste... och det finns flera och inte bara en. Har man gått på någon föreläsning någongång om hästens beteende är det ungefär det man får höra.

Studie på hållbarhet? Jag har aldrig tagit upp något om hästens hållbarhet.. så det kan jag inte riktigt svara på. Faktiskt pågår det en studie på Wången där de ska testa om unga travhästar kan prestera lika el. tom. bättre med mindre träning och enbart grovfoder. (Unga travhästar tränas i regel ganska hårt och många får mycket kraftfoder).. Ska bli spännande och följa den studien!

Har jobbat med travhästar och vi körde in dem när de var 1,5 år. Började såklart innan med borstning, sitta fast i kedjorna, lyfta fötter osv.
Först vänja vid huvudlag och sele o sen ut o tömköra =)
Det har inte varit några problem mer än ysterhet på unghästars vis.
Vill också följa den studien från Wången! Väldigt intressant!

Min åsikt är att det är inte fel att lära unghästarna principen med hanteringen o inkörningen, men att man är uppmärksam på hur hästen reagerar o orkar. Att låta den gå i vagnen under lätta former tycker jag är bra. Varannan dag kan va en bra variant. Eller iaf 3 dar/vecka så det blir lite kontinuitet.
Långsam o noga avvägd "träning" bygger upp. Och utan att komma ifrån sakfrågan så har jag åsikter om travlopp för så unga hästar men det är en annan tråd o diskussion!
Ska du sen rida in den vid 3-4 årsåldern (tänker främst på ridhäst nu då) så har man så oerhört mycket gratis, än om man ska börja rida in den samma som "gått i en hage" fram till dess (missförstå mig rätt nu)

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 930
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 502
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 192
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
Svar
15
· Visningar
678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka