Börja rida privat

EmmaElina95

Trådstartare
Hejhej (:
kanske postat detta i fel tråd?

jag har ett tag nu funderat på att sluta på ridskolan och börja rida privathäst,
men jag är lite tveksam.
Jag är ju inte världens duktigaste ryttare precis, men känner att vi bara gör samma saker om och om igen på ridskolan. Hästarna bara lunkar efter varandra.
Men sen funderade jag också på att om jag skaffar t.ex. medryttarhäst kanske jag förstör den, rider helt fel och så.
Och om jag är redo för det steget :confused:

Så, ni som hoppade av ridskolan och började rida lektioner på privathäst, hur gick det för er? Utvecklar man sin ridning bättre då? Och hur var det förövrigt till skillnad från ridskolan? :)

Sv: Börja rida privat

Jag tycker du är inne på ett bra spår. När man kan grunderna i ridningen tycker jag personligen det bästa är att ge sig ut i vida världen!

Privathästar är mer välutbildade, allerta o mer tryck i. Om du är rädd att förstöra hästen oroar du dig i onödan. Hästen lär dig mycket och snabbt går det! Snart känner du hästen väl o vet hur den fungerar.
Det kan vara bra att fortsättamed lektioner på privathästen, så man inte tappar saker helt och hållet.

Jag utvecklades mer på ett år på medryttar häst än 3 år på ridskola.

Skulle nog fortsätta på ridskolan om jag var du, om du inte har hästvana föräldrar, eftersom du känner dig osäker på din ridning.
Det är även mer än bara ridning om du är medryttare.
Prata med din ridlärare om hur du uppfattar ridningen ochm det skulle vara så att det är olika nivåer på ryttarna i din grupp och om du kanske är en av de duktigare så kan du kanske byta grupp.
Och om du ändå skulle bestämma dig för att sluta rida på ridskolan så rid lektion iallafall!

Jag red på ridskola när jag var yngre och var i stallet varje dag, lärde mig en hel del och har även hästvana föräldrar så när jag skaffade foderhäst som jag fortsatte rida lektion på privat och om det var något jag funderade över kunde min mamma hjälpa mig med det.
Jag var fjorton när jag fick foderponny.

Jag började på medryttarhäst efter 8 års ridskola. Då hoppade jag hinder på 70 cm och red inte hästen i form. Efter att jag började på medryttarpolle (som jag nu ett år senare har på foder) rider jag hästen i form och tävlar LB (100 cm för ponny som jag tävlar) framgångsrikt. Hade aldrig varit på lokal tävling innan och snart blri det LB regional debut. :) Dock tappade vi ett halvår pga gång och luuuugn igångsättning. från maj till dec.

Rådfråga din ridlärare eller annan hästkunnig person och du är mogen att gå vidare.

Folk som är medryttare på mina hästar får lektioner regelbundet av mej. 2 av dom som började låg på 70-80 nivå och på Lc-Lb nivå, efter ca 1 år med dom och regelbundna ridlektioner av mej så kunde båda 2 rida banor på 120-130 med c- och d-ponny och La dressyr=)

Så om jag va du så skulle jag hitta en häst som du får ta lektioner på :laugh:

Tack för alla svaren! :)
Jag har ju inte hästvana föräldrar, så det kan ju vara ett problem.
Men jag är rädd att jag kanske "tröttnar" om jag fortsätter på ridskolan :(
Men jag kan ju försöka fullfölja den här lilla idéen.
Ska prata med mina föräldrar och börja leta medryttarhäst nu då :D

:bow:
och ägaren till hästen borde ju hjälpa dig i början när du rider hästen, och hålla lite "privatlektion".

kanske du kan fortsätta rida på ridskolan (kanske vecka/vecka) och rida privat samtidigt? :) börjja annars i en svårare grupp! :D

Det som jag märkt kan vara lite olika är:

1. Hästen följer inte något mönster såsom ofta är på vissa ridskolor. Det är inte alls säkert att hästen följer spåret helt av sig själv....
2. Är man inte van vid att rida självständigt så kan det vara svårt i början att rida utan instruktioner. Det kan vara svårt att veta hur man ska korrigera saker och ting, hålla reda på om man rider liksidigt osv. Men det är ju sånt som kommer med tiden. Är man orolig kan man ju försöka att rida kortare stunder när man är på ridbanan. 20 minuter räcker i regel för ett normalhårt ridpass.
3. När man rider på egen häst handlar ridningen inte bara om sin egen utveckling längre, utan ffa om att hästen ska röra sig sunt och stärkas och må bra. Ridningens syfte blir ett annat och därmed måste man kanske också ändra sin inställning lite.
4. Man har ett större ansvar för hästen än vad man många gånger får känslan av på en ridskola. Hästens utrustning måste passa och ligga rätt, träningen måste anpassas och man måste lära sig att känna om hästen är ojämn, trött, stel eller liknande, så att man kan anpassa ridningen.
5. Sen tillkommer ju också andra saker med privathäst, såsom mockning, fodring, täcken, sårhantering, och hästhantering i stort.

Jag tror att man utvecklas mycket av att hålla på med privathästar, och beroende på vad man håller på med för hästar så han utvecklingen se olika ut och gå åt olika håll. Man får bli lite ödmjukare mot djuren och sin egen förmåga för man har som sagt plötsligt ett stort ansvar. Men jag tror att det är något som man ofta klarar av om man bara är ödmjuk och får hjälp. Haer du en medryttarhäst kanske du kan prova att rida för hästägarens tränare en gång i månaden, eller för hästägaren själv om det är möjligt. Då vet ni också att ni gör lika i ridningen och det är en trygghet för alla parter.

Prova att leta medryttarhäst och var ärlig mot hästägaren redan i telefonen. Säg att du bara ridit på ridskola och gärna vill lära dig, så kan ni redan då komma fram till om hästägaren kan tänkas lägga ner lite tid på att hjälpa till i början. Personligen hade jag gärna skaffat en sån medryttare, mycket hellre en sån än en som var väldigt duktig på sin sak. Risken är annars att man inte fungerar ihop.

Jag har tyvärr inte råd att rida både på ridskola och på medryttarhäst. Men om jag skaffar medryttarhäst kommer jag nog rida lektion då och då.
Min kompis ska se i hennes stall om det finns någon som behöver hjälp (eller som kan hjälpa mig i detta fallet), så hon kommer ju isåfall vara med varje gång jag rider och då kan hon också hjälpa mig lite.

Tack igen för alla svar! :)

Jag tycker inte att du skall tveka på att skaffa en medryttar häst. Ridskola är bra när man skall lära sig grunderna men man utvecklas mycket snabbare på en privat häst. Man skall inte vara rädd för utmaningar. Jag tycker du skall leta reda på en snäll och lagom stor häst med mycket erfarenhet. Ta det försiktigt i början och rid där du känner dig trygg. Var noga med att hitta en häst som du tycker om och passar ihop med. Att rida en privat häst är otroligt nyttigt och någon gång borde man ju börja. Jag ser ingen anledning till att vänta hur länge som helst. Man skall inte vara rädd för ansvaret som det innebär. Att vara medryttare till en häst någon/några gången i veckan är riktigt slappt i jämförelse med att ha en egen. Det är ett lagom ansvar. Självklart hjälper ägaren dig i början om det behövs. Han/hon är troligen lika mån som du om att allt skall fungera bra mellan dig och hästen. Jag tycker absolut att du skall testa. Går det inte bra eller om du känner dig otrygg är det bara att sluta och återgå till ridskolan.

Många av oss är ju faktiskt "avhoppade ridskoleryttare" eftersom en drös börjar sin karriär just på ridskolorna.

Jag började rida privat parallellt med ridlektionerna när jag fick min första foderhäst. Och visst tusan utvecklas man mycket, mycket mer och mycket, mycket snabbare när man får rida oftare! Leta dig en medryttarhäst som du får rida lektioner på ibland så ska du se att du kommer utveckla din ridning rejält.

Medryttarhäst + privattränare. Om det sedan inte funkar med medryttarhästen och det visar sig att du faktiskt ändå skulle behöva lite mer ridskoletid, är det ju bara att ringa ridskolan och be att få gå med i en ridgrupp igen.

Bara för att du inte tycker att du utvecklas på ridskolan, kan du inte bara skaffa dig en medryttarhäst och tro att den ENSAM ska kunna utveckla dig vidare. Utan du måste ändå fortsätta rida för tränare, för att utvecklas som ryttare.

Jag skaffade mig sköt- medryttarhäst vid sidan om ridskolan, när jag kände att ridutvecklingen stagnerde och fick då ta med mig min sköthäst på ridlektionern. Det är ju också ett alternativ. :idea:

Sen när även det stagnerade, red jag även för privat tränare 2-4 ggr i månaden, förutom ridskolan.

Sen beror det på överenskommelsen med hästens ägare, om det bara är ren avlastning, så man slipper betala för medryttarhästen. För att både betala medryttarhäst, ridskola OCH privattränare kan bli lite mastigt. Och då är det bättre att ha medryttarhäst och privattränare.

På den tiden jag "flaxade runt" i olika stall, hade jag tur. Jag blev oftast uppringd och efterfrågad, tack vare goda referenser från ridskola och tidigare sköthästars ägare. "Har du sköthäst nu?"... "Inte? ÅH, vad bra. Vill du hjälpa mig med min häst?"

Så hör dig för, i stallarna runt om och fråga din ridlärare om det är OK, att du lämnar denne som referens att ringa till om hästägarna är intresserade.

Jag tycker du är inne på ett bra spår. När man kan grunderna i ridningen tycker jag personligen det bästa är att ge sig ut i vida världen!

Privathästar är mer välutbildade, allerta o mer tryck i. Om du är rädd att förstöra hästen oroar du dig i onödan. Hästen lär dig mycket och snabbt går det! Snart känner du hästen väl o vet hur den fungerar.
Det kan vara bra att fortsättamed lektioner på privathästen, så man inte tappar saker helt och hållet.

Jag utvecklades mer på ett år på medryttar häst än 3 år på ridskola.

Det var väl lite väl kategoriskt att alla privathästar skulle vara mer välutbildade, alerta och ha mer tryck än alla ridskolehästar.

Inte alls min erfarenhet, dessutom. Det finns ridskolehästar av alla slag, och privathästar av alla slag.

Ridmässigt tycker jag man lär sig mer av att rida på ridskola än att rida medryttarhäst, eftersom man sällan rider medryttarhästen på bana för instruktör varje gång. Däremot är medryttarhäst ett bra sätt att få hästvana och mängdträning. Men själva ridningen har i alla fall jag lärt mig mycket mer på ridskola än genom mina medryttarhästar.

Jag började rida privat (hade en ponny på foder med grannen 1 år) efter kanske 3-4 år, sen fortsatte jag på ridskola, efter ca 6 år började jag rida privat igen, på ridskolan hoppade vi max 60, nu hoppar jag 90, rider hästen i form osv, det har jag lät mej på en privat, ung "problemhäst". Inga vana föräldrar ingenting, men jag var väldigt angagerad (stavning) i ridning och hästskötsel o läste mkt om de :)

Jag har aldrig ridit speciellt mycket på ridskola i mina dagar.. jag trivdes aldrig riktigt. Förmodligen hade jag kanske varot en duktigare ryttare idag om jag fortsatt, men vem vet. Jag var iaf en lyckligare ryttare på den tiden när jag luffsade i skogen än när jag red på ridskola ;) men jag hade iof hjälp hela tiden av tanten som ägde ponnyn jag red (och senare köpte).

Det är grejen runt om på en ridskola som jag inte riktigt fixade, för min del är det kvalitetstid att vara själv (ja, när jag var yngre fanns det förståss vakanden ögon och hjälp, men man var ju mer ifred än på en ridskola). Konkurrensen om skötponnyer och att alltid vara så många i en grupp var inte för mig. Blir lite stressad av tanken än idag.

En stor nackel jag känner av än idag är att jag har svårt att rida in mig på olika hästar! Tar väldigt lång tid, eftersom att jag var van att bara rida en och samma häst.

Hur som helst förespråkar jag inte privathäst före ridskola just för att lära sig rida bättre, utan för att lära sig det omkring, få möjlighet till att få ett starkare band till en häst, lära sig att bestämma lite själv o fatta lite egna beslut... (det bästa vore förståss om du red på ridskola nån gång ibland samtidigt.)

Det var väl lite väl kategoriskt att alla privathästar skulle vara mer välutbildade, alerta och ha mer tryck än alla ridskolehästar.

Inte alls min erfarenhet, dessutom. Det finns ridskolehästar av alla slag, och privathästar av alla slag.

Nej det är klart. Världenutanför ridskolan är inte alltid lika underbar som man tror. Men ridskolan jag började på var stor och hästarna var mycket slitna, trötta och gamla. Men så fanns det ju pigga hästar där med, men de va inte så de var inte himla roliga att rida.

När jag sedan började på en liten privat ridskola, där hästarna inte var lika slitna och inte hade tiotals ungar klängandes på sig varje minut så fick jag intrycket av det. Men såklart finns det slöa privathästar med. Men ridskolehästar är ofta mer slitna och självgående eftersom de gör nästan samma saker hela tiden.

För mig när jag tog steget och red privat istället för ridskolehästar så upplevde jag att privathästar var generellt lite mer "instabila" än ridskolehästar. De var oftast vana med endast en ryttares vanor och signaler och kunde lätt missförstå och bli knepiga jämfört med de flesta ridskolehästarna som var vana med olika typer av ryttare.
Jag upplevde att privathästar var det mer "go" i och de var allmänt mer känsliga. Men då var jag i TS situation, jag hade ridit ett par år och tillslut kände jag att skolan bara tog mig på samma punkt hela tiden och jag lärde mig ingenting.

Nu känner jag ingen direkt skillnad på hästar egentligen och sätter mig i princip på vilken häst som helst utan problem. Men det är en skillnad mellan privat och ridskolehästar. Det kan nog bero på att flertalet ridskolehästar går runt som lobotomerade robotar.. (eller kastar av ungarna innan man hinner sätta sig tillrätta i sadeln)

Jag red på ridskola i ett år innan jag tröttnade och började rida lektioner på privathästar istället i några år. Lärde mig en hel del om det mesta, men vi lärde oss inte att hästarna bör gå i form eller något avancerat inom dressyr/hoppning.
Fick sedan rida en fd. dressyrponny som jag lärde mig ganska mycket på under en kort tid.

Red även en hopponny ett tag, men lärde mig inte så mycket där förutom hur en spörädd häst beter sig...

Nu har jag äntligen fått en sköt-/medryttarhäst som jag redan har lärt mig mycket av. :) Att rida ut ensam första gången och själv bestämma vad man ska träna på, är verkligen jättekul! :)

Man utvecklas ganska lite om man ska anpassa sig efter de andra ryttarna och bara försöka hänga med, s.a.s.

jag har absolut inte ångrat mig att jag slutade rida på ridskolan, och jag tror inte att du lär ångra dig heller.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 672
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV