börja rida ny häst

Sv: börja rida ny häst

Jag har haft min nya häst i ca tre veckor nu. Första dagen fick hon bara komma ut i hagen och promenera en stund då hon var lite stressad.
Men sen red jag henne nästa dag, köper man en häst som är riden och i bra kondition är det ju bättre att börjar rida och hålla igång den. Annars blir de ju superpigga första gången man rider. Också klagar folk på att nya hästen inte är som på provridningen, konstigt när den har vilat i en vecka :angel:

Jag red min häst efter en vecka tror jag det var. Efter 5 eller 6 dagar longerades hon. Anledningen till att jag väntade så länge var att hästen blivit importerad från Holland 15 dgr innan hon kom till oss.

*KL*

Men min häst var jättelugn hela tiden, stressade inte upp sig alls. Jag hade naturligtvis tagit det lite lugnare om hon var jätteuppstressad...

Jag red min dagen efter, en uteritt med sällskap för att visa henne omgivningarna.
Andra ridturen var ett dressyrpass på ett fält.

Förstår inte vitsen med att låta dem stå flera dagar, de är ju antagligen lite uppspelta och spända ändå över nya stället, ska man lägga en massa överskottsenergi på det blir det ingen rolig första ridtur...

Hej, hej. När jag fick min polle för två år sedan. Så fick hon först stå första dagen för att bli "hemma stadd":angel: Sedan gick jag mycket långa promenader. Där jag sedan började rida. Gå lungt å sannsat fram. Sen beror det ju på hur jusst din häst är. Och hur mycket ni känner att ni litar på varandra. Lycka till med din nya häst :) kramar

Hur lång tid brukar ni vänta innan ni börjar rida er nya häst, fick hem min i torsdags kväll, än så länge har jag bara borstat och myst inne i stallet, hon har gått ute i hagen och fått lära känna de andra hästarna.

Grattis till nya hästen!!!

Ta det lugnt och låt hästen bestämma takten är nog det enda råd jag kan ge. Verkar hästen bekväm och lugn och trygg så kan man ju ta ett steg till. Ta promenader och mys, se er omkring till fots och vänj er vid varandra. När allt känns ok så börjar du rida.

Tävlingshästar reagerar ju olika från individ till individ. Vissa klarar resor jättebra och vissa behöver tid att anpassa sig...

Tror dock att de flesta mår bäst av att få röra på sig ganska omgående efter ett miljöombyte - både med tanke på tarmar och "skalle"

Brukar själv motionera nykomlingar på något sätt helst samma dag. Kanske bara en halvtimme i skritt..

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama