börja rida ny häst

Sv: börja rida ny häst

Jag har haft min nya häst i ca tre veckor nu. Första dagen fick hon bara komma ut i hagen och promenera en stund då hon var lite stressad.
Men sen red jag henne nästa dag, köper man en häst som är riden och i bra kondition är det ju bättre att börjar rida och hålla igång den. Annars blir de ju superpigga första gången man rider. Också klagar folk på att nya hästen inte är som på provridningen, konstigt när den har vilat i en vecka :angel:

Jag red min häst efter en vecka tror jag det var. Efter 5 eller 6 dagar longerades hon. Anledningen till att jag väntade så länge var att hästen blivit importerad från Holland 15 dgr innan hon kom till oss.

*KL*

Men min häst var jättelugn hela tiden, stressade inte upp sig alls. Jag hade naturligtvis tagit det lite lugnare om hon var jätteuppstressad...

Jag red min dagen efter, en uteritt med sällskap för att visa henne omgivningarna.
Andra ridturen var ett dressyrpass på ett fält.

Förstår inte vitsen med att låta dem stå flera dagar, de är ju antagligen lite uppspelta och spända ändå över nya stället, ska man lägga en massa överskottsenergi på det blir det ingen rolig första ridtur...

Hej, hej. När jag fick min polle för två år sedan. Så fick hon först stå första dagen för att bli "hemma stadd":angel: Sedan gick jag mycket långa promenader. Där jag sedan började rida. Gå lungt å sannsat fram. Sen beror det ju på hur jusst din häst är. Och hur mycket ni känner att ni litar på varandra. Lycka till med din nya häst :) kramar

Hur lång tid brukar ni vänta innan ni börjar rida er nya häst, fick hem min i torsdags kväll, än så länge har jag bara borstat och myst inne i stallet, hon har gått ute i hagen och fått lära känna de andra hästarna.

Grattis till nya hästen!!!

Ta det lugnt och låt hästen bestämma takten är nog det enda råd jag kan ge. Verkar hästen bekväm och lugn och trygg så kan man ju ta ett steg till. Ta promenader och mys, se er omkring till fots och vänj er vid varandra. När allt känns ok så börjar du rida.

Tävlingshästar reagerar ju olika från individ till individ. Vissa klarar resor jättebra och vissa behöver tid att anpassa sig...

Tror dock att de flesta mår bäst av att få röra på sig ganska omgående efter ett miljöombyte - både med tanke på tarmar och "skalle"

Brukar själv motionera nykomlingar på något sätt helst samma dag. Kanske bara en halvtimme i skritt..

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 680
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 534
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar