Börja rida igen?

siimone

Trådstartare
Tja!
Jag har funderat ett tag på att ta upp ridningen igen. Jag älskade att rida när jag var yngre, runt 8-11 år. Nu är jag snart 16 och har bara ridit lite smått ibland från att jag slutade på ridskola när jag var elva.

Jag slutade rida för att jag tröttnade, men jag saknar det väldigt mycket. Jag vill inte börja på en ridskola och sedan tröttna igen, är det någon annan som vart i samma sits? eller har något tips att ge?

Plus att jag kan känna mig ganska osäker när jag sitter på en häst som jag inte känner så bra, är fortfarande ganska rädd från att jag ramlat av några gånger under de tidigare åren.. :o

Sv: Börja rida igen?

Jag sitter lite i samma sits som du :) Har inte ridit på 5 år nu, och den sista hästen jag red var mest skritt och lite trav planlöst i skogen ;)

Mitt största problem är precis som för dig, mina tidigare erfarenheter på ridskolan... Jag red på ridskola från 8-18 års ålder, började med medryttarhästar när jag var 15-16, men kände hela tiden att något "fattades".

På ridskolan fick jag förvisso träna mer ordentligt, men alltid detta "tävlingstänk". Hela tiden fick man höra "om du hade ridit så på tävling" eller "det där hade du fått poäng för" osv. Jag harvade runt ganska oinspirerat med samma övningar, samma sits - och inverkanproblem, och tröttnade tillslut eftersom jag inte visste hur jag skulle ta mig upp från platån och vidare till nästa. Så här i efterhand tror jag faktiskt att min motivation började tryta. Jag var tonåring/ung vuxen och mycket annat drog i mig.

De sista åren började jag också bli nervös och harig i närheten av ridskolehästarna :o Vågade knappt kratsa bakhovar, var hela tiden rädd för att bli biten eller sparkad - ridskolehästar kan ju vara som de är ;)

Jag försökte allt. Jag provade western, akademiskt doppade jag tårna i, red en del islandshästar och fastnade ganska mycket. Jag ville egentligen mest "börja om från början" med någon häst jag litade på. Jag upplevde ridskoleatmosfären som hård, mycket "tygelridning", mycket "visa vem som bestämmer". Jag längtade efter att hitta kommunikationen på riktigt, att verkligen förstå varför hästen behöver den och den hjälpen, vad min roll för hästen var, hur jag kunde komma runt och identifiera mina ridproblem - och det är förstås svårt på hästar som rids och hanteras av så många olika människor varje dag.

Jag kom inte vidare, jag fastnade på en tröskel. Hade svårt att hitta min plats i hästvärlden. Vad var det jag ville egentligen? Jag ville bli en duktig ryttare och framförallt hästmänniska, men det hela föll helt enkelt på att jag saknade tydligt mål och riktning.

Så - ridskola eller medryttare?

Jag kan tyvärr inte ge dig ett klart svar. Mina egna tankar går kring att rida någon termin på ridskola för att komma igång igen, och därefter försöka hitta en ny medryttarhäst. Rädslan för ilskna ridskolehästar och dålig "stallmaffian"-stämning och att bli bedömd av "läktarryttare" avskräcker mig dock.
Medryttare då? Utan att ha suttit i sadeln på fem år? Ptja, kanske, om man hittar en stabil och cool häst som man kan få lära känna i egen takt, kanske inte rida precis i början mer än skritturer. Men förr eller senare kommer jag ju vilja rida för instruktör igen..

Det är inte lätt. Vi får hoppas att fler svarar :bump:

Senast ändrad:

Jag hade också uppehåll under flera år, och när jag ville ta upp ridningen igen började jag med ett par terminer på ridskola. Sedan letade jag medryttarhäst, red den parallellt med ridskolan ett tag innan jag slutade på ridskolan helt. Med medryttarhästen har jag periodvis ridit privatlektioner. Nu har inte riktigt jag samma negativa erfarenheter av ridskolor, jag tyckte mest det i längden inte gav så mycket att dela ridläraren med så många andra under min timma, samt att man inte får samma kontakt med hästen om man ska byta efter ett par lektioner.

Jag har för en vecka sedan ridit för första gången på 1 1/2 år! Jag har haft egen häst men efter problem med kroppen och en otäck avvåkning har jag blivit rädd.. Men som sagt tagit modet till mig ridit igen. Det gick väldigt bra men jag kände att det var för stora hästar där så nu har jag anmält mig till en ridskola med isalandshästar där man rider max 6 personer samtidigt. Hade inte den möjligheten funnits så hade jag försökt rida privatlektioner medan jag letade medryttarhäst. För min del tycker jag att det är läskigt när det blir för många hästar. Dessutom har jag ridit på en del ridskolor och inte tyckt om det.
Jag skulle alltså leta efter någonstans där ridgrupperna är ganska små och om det inte finns leta medryttarhäst efter att ha tagit privatlektioner ett tag.

Lycka till och hoppas att du hittar din väg tillbaka till hästeriet. Livet är ju väldigt tomt utan ;)

Tack för bra svar :)
Jag har bestämt mig, har ställt mig i kö till Storås ridklubb. Och ett plus är ju att min mamma också ska börja rida där, de känns ganska tryggt då. Vi frågade om jag fick börja i vuxen gruppen med henne, vet inte vad dom kommer svara eftersom jag bara är 16. Men vi får se!
Någon som vet hur lång kö det brukar vara för att få komma in på ridskolorna? Orkar inte sitta här i flera år och vänta på att dom ska ringa 8(

Vad roligt!
Du är ju nästan vuxen ;) så det vore väl kul om du och din mamma kunde rida ihop!
Jag tror att du kommer känna dig jättenöjd efter att ha ridit en lektion...

Berätta gärna hur det går så gör jag detsamma :)

Ha det gott!

Jag och mamma har kommit in på ridskolan nu! Vi har våran första lektion imorgon :)
Jag är lite nervös faktiskt.. Haha, men de går nog bra!

Vad roligt! Det kommer att gå jättebra!

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 061
Senast: Emro
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama