Börja om?

M

Midi

Jag har kommit till en punkt nu där jag måster börja om, från noll. Det har jag kännt ett tag men nu måste jag göra så. Jag har ingen egen häst men hoppas skaffa mig en läromästare innan sommaren. Så då är frågan, hur ska man börja?
Jag har väl aldrig varit en klippa på att rida men nu jag har så mycket olater så det är helt sjukt. Ridit på ridskola under 2 år (fast ridit totalt kanske 6 år inkl ridskola och privat) och jag vet inte var alla olater kommer från. Jag tror de helt enkelt växt fast i mig, jag är medveten om det men så fort jag kommer upp på en häst ramlar jag tillbaka igen. Dessutom har jag lagt på mig fler. Nu rider jag på ridskola ngngång då o då.

I julas fick jag rida min kompis häst en gång och då enbart skritt o lite trav för att börja om (hon longerade oss). Mina stora problem:

- rider mer med innerhand/skänkel än ytter = ej rakriktad häst
- tappar alltid bogarna på volter
- hela grundsitsen är fel med för nedtryckta hälar, lutar mig lite framåt, jag kan inte rulla tillbaka axlarna.
- lutar mig framåt i galoppfattningen
- jag stänger inte mina händer, det känns så konstigt
- jag tror tom jag blivit hårdare i handen

Innan red jag mycket fullblod och andra smånerviga hästar för att jag var så mjuk, men nu känner jag att jag tappat mjukheten i hela min ridning.

Så hur ska jag börja om? Jag måste ju radera ut allt egentligen. Är det bäst att börja i skritt och med sitsen?
Läser mycket böcker, tittar på när andra rider och jag fattar men jag kan inte omsätta det i praktiken.
 
Sv: Börja om?

jag kör med ett standardsvar :P ta hjälp av en duktig tränare!! Om du vill "börja om" så är det ju jätteviktigt att du automatiserar om dina rörelser, sits osv. så kroppen inte bara "gör" utan att du KONTROLLERAR vad den gör.

Jag började själv om för ett par år sedan när jag bytte tränare. Jag hade placeringar och vinster upp till LA då. Att få bygga upp sin ridning igen med hjälp av henne var och är fortfarande rent otroligt!! När jag nu väl kännt på rätt känsla vill jag aldrig någonsin ha ngt annat igen!!

Hoppas det går bra för dig!! Lycka till!
//Jenny
 
Sv: Börja om?

Förstår det :D O det ska jag göra såklart! Men liksom rent allmänt tänkte jag mest..jag skrittar gärna i 1 år för att få en bra grund om det krävs.
När jag rider så kan jag inte kontrollera vad kroppen gör. Visst jag känner ju om jag driver o förhåller samtidigt o andra större fel. Men just att rulla tillbaka axlarna fattar jag inte hur man gör.

Vill så gärna lära mig ju!
 
Sv: Börja om?

För att få tillbaka grundsitsen är longering (sitsträning) superbra!
Då utan stigbyglar och tyglar hela tiden, och en person i mitten som hela tiden säger vad du gör för fel.

Sen när du börjar känna att du får mer kontroll så kan du börja med att rida lite under longeringen, dvs med tyglar och ev stigbyglarna.
Samtidigt som personen i mitten står och tjatar på dig.. ;)

Vi gjorde så flera gånger på gymnasiet och alla i min klass kände att sitsen förbättrades väldigt mycket.
Tänk bara på att ha en vän i mitten som vågar säga till dig ordentligt om du gör något stort fel.
 
Sv: Börja om?

Förstår det :D O det ska jag göra såklart! Men liksom rent allmänt tänkte jag mest..jag skrittar gärna i 1 år för att få en bra grund om det krävs.
När jag rider så kan jag inte kontrollera vad kroppen gör. Visst jag känner ju om jag driver o förhåller samtidigt o andra större fel. Men just att rulla tillbaka axlarna fattar jag inte hur man gör.

Vill så gärna lära mig ju!

Lade själv hästar och ridning på hyllan under ett par år och blev mycket obehagligt överraskad jag med när jag satte igång igen. Man tror på något vis att det bara ska vara att ta vid där man slutade, men oj så fel det visade sig vara... :smirk: (Kan t.ex. nämna att jag hade, efter många års träning för några av landets bästa tränare, en mycket snygg och bra sits. Den är nu puts väck i.o.m att alla muskler man använde förslappats och balansen försvunnit i brist på träning. Behöver jag nämna hur nöjd jag är med det...? :angel: )

Men tänkte iaf ge ett litet tips ang. axlarna. Jag brukar tänka (och säga) att man ska känna hur nyckelbenen glider så långt ifrån varandra som de kan. Om du sitter med lite kutiga, framåtrullade axlar och sedan rätar lite på dig, lyfter bröstkorgen och känner hur nyckelbenen bara får glida isär (inte pressas av muskelkraft), ut mot resp. axel bör du kunna känna var dina axlar har sin naturliga position. Så fort man börjar tänka att man ska "dra tillbaka axlarna" eller "rulla dem bakåt" blir effekten att man använder muskelstyrka för att försöka tvinga in axlarna i en onaturlig position och det skapar spänning som fortplantar sig ut i hela kroppen och även till hästens mun eftersom man förlorar i känslighet och förmåga att reagera mjukt och snabbt.

Hoppas du förstår något av denna aningen (:crazy: ) flummiga förklaring...? Poängen är iaf att inte tvinga in kroppen i någon ställning utan försöka hitta sin balans och avslappning på ett mjukt och naturligt sätt med utgångspunkt i sina egna förutsättningar (vi ser ju alla lite olika ut och kan inte alla passa in helt i "idealmallen", gäller istället att hitta vad som fungerar för just oss).

Mitt mer allmänna tips är att inte ge upp! Har själv varit både arg, ledsen och frustrerad i många omgångar men börjar nu (äntligen) känna att lite av det man en gång hade börjar komma tillbaka. Har du dessutom möjlighet att skaffa en riktigt trevlig läromästare och en bra tränare har du ju riktigt god hjälp på vägen! Man behöver någon som tjatar på en eftersom man inte kan hålla allt i huvudet samtidigt (tanken är ju att det ska sätta sig i ryggmärgen igen så småningom så att man inte behöver koncentrera sig på det). Tror du är på rätt väg (du är ju själv medveten om dina brister om inte annat, vilket är en bra början) så det är nog bara tålamod och träning som saknas. Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 314
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp