Börja med western -hur?

_Runaway_

Trådstartare
Fick en liten tankeställare idag när jag på kul red ponnyn barbacka med grimma och grimskaft. Tänk om han skulle tycka det var kul med western? Och tänk om jag också skulle fastna för det? Jag tycker inte riktigt vi kommer någonvart med "vanlig" dressyrträning, det blir mest dragkamp och till slut blir det inget nöje för någon av oss. Western skulle kanske vara kul att testa dels för att jag gillar "stilen", verkar vara så fritt från tvång och "ska", utan mycket mer fokus på samarbete än vad jag faktiskt upplever i klassisk ridning *rätta mig om jag är ute och cyklar*.

Men om man vill börja, hur går man till väga? Behöver man westernsadel och w-träns från start, eller kan man börja med det man har (vanlig allroundsadel), eller barbacka? Kan man träna något på egen hand för att komma en liten bit på väg eller bör man ta hjälp av instruktör först?

Sv: Börja med western -hur?

De bästa är ju självklart att ta hjälp av tränare på en gång så att man får "grunden" rätt på en gång, för att sedan fortsätta träna mer hemma!
Och de går alldeles utmärkt att börja i engelsk utrustning, men de går ju inte heller att komma ifrån att man sitter på ett helt annat sätt i en westernsadel som man gör i en engelsk... Så lite av "känslan" missar man när man rider i engelsk utrustning, men till en början så är de inga problem... :)

Hoppas att du hittar någon bra tränare så att du får en bra start med westernridningen! :D

Okej, då kan man ju börja i vanliga utrustningen och se sen om man fastnar för western :)
Kollade lite på nätet, verkar svårt at hitta tränare runt Stockholm som ger lektioner på ekipagets hemmaplan.
Finns det något man kan göra i ridningen från början, själv för att bara komma på rätt väg? Eller det kanske är svårt :/
Får försöka hitta någon instruktör på något sätt!

Ta kontakt med dig närmaste westernklubb så kan nog dom tipsa dig om tränare....:banana:

Försök surfa runt lite och kolla, det finns många tränare som åker ut och håller lektion.

Du kan absolut börja i din engelsak utrustning och känna på det, det finns många engelskryttare om tränar "western" (eller för westerninstruktör kanske man ska säga) som komplement. Fastnar du sedan för sättet att rida och tänka, så är det dags att skaffa riktigt westernutrustning, särskilt då sadel.

Kolla på western.nu där finns en del tränare landskapskategoriserat. Du kan givetvis också ta kontakt med din närmaste westernklubb, kolla på wras.nu för att hitta den!

Lycka till och välkommen i "westerngänget" :)

Liknande trådar

Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·
Hästhantering Beggrepet NH används ju lite fel nu för tiden. Det står ju för Natural Horsemenship. Alltså att handskas med hästar på ett naturligt...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 896
Senast: Indiv
·
Y
Western Jag undrar hur man ska gå till väga om man vill börja rida western och lära sin häst. Fnns det många instruktörer och kurser ? Jag har...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: Tuffy
·
I
Western Hejsan! Jag har just fått hem mitt varmblod inklusive hennes westernsadel :d, hon ska vara westerntränad, vilket jag ju eg. inte har...
Svar
10
· Visningar
1 661
Senast: Ametist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg