Fick en liten tankeställare idag när jag på kul red ponnyn barbacka med grimma och grimskaft. Tänk om han skulle tycka det var kul med western? Och tänk om jag också skulle fastna för det? Jag tycker inte riktigt vi kommer någonvart med "vanlig" dressyrträning, det blir mest dragkamp och till slut blir det inget nöje för någon av oss. Western skulle kanske vara kul att testa dels för att jag gillar "stilen", verkar vara så fritt från tvång och "ska", utan mycket mer fokus på samarbete än vad jag faktiskt upplever i klassisk ridning *rätta mig om jag är ute och cyklar*.
Men om man vill börja, hur går man till väga? Behöver man westernsadel och w-träns från start, eller kan man börja med det man har (vanlig allroundsadel), eller barbacka? Kan man träna något på egen hand för att komma en liten bit på väg eller bör man ta hjälp av instruktör först?
Men om man vill börja, hur går man till väga? Behöver man westernsadel och w-träns från start, eller kan man börja med det man har (vanlig allroundsadel), eller barbacka? Kan man träna något på egen hand för att komma en liten bit på väg eller bör man ta hjälp av instruktör först?