NH, western NH och frihetsdressyr

Sv: NH, western NH och frihetsdressyr

KL
Min första tränare någonsin som jobbade "enligt NH" som folk skulle vilja säga idag, men som helt enkelt lärde ut enkel markhantering, vett och etikett (delvis inspirerad av Parelli men inte sådär hysteriskt besatt), hon lånade ut en VHS till mig med just Parellis 7 games efter att jag fått lova att bara titta på den för mitt bruk, att inte göra saker om jag inte förstod utan att fråga henne och att absolut inte låna ut den till "vem som helst" som ville göra det här hemma.
Mao så ville hon vara säker på att jag förstod hur svårt det är att göra något utan kunnig instruktör, oavsett vad man kallar det man tränar på.

Mycket synd att det inte är så idag, nu kan man läsa var som helst om hur man "ska" göra och vilken tonåring som helst lär sin häst stegra, spansk skritt och annat som de anser som häftigt och kallar för NH, utan att fundera vad övningen har för respons hos hästen både fysiskt och psykiskt.
Detta gäller naturligtvis även för vuxna, men just tonåringar som vill sticka ut och vara häftiga syns ju överallt. Sedan finns det några få som verkligen har en tanke bakom och är ritkigt duktiga men de har jag hittills bara sett mycket få av...

Liknande trådar

Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 598
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 581
Hästhantering Jag fick igår hem en snäll och trevlig häst som dock inte känner mig eller stallägaren som tar in och ut vardagar. Jag vill känna att...
2
Svar
22
· Visningar
2 859
Hästhantering (Första tråden jag började på försvann medan jag skrev, så jag gör ett nytt försök) :) ) Har tittat i NH-bildtråden. Ser många bilder...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
17 394
Senast: Lillfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30