Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du kan inte reda ut begreppet NH, det är som att tro att du kan reda ut begreppet Ridning.
Vad är ridning? Det finns Massor av olika sorters ridning.
Tyvärr finns det de osm tycker att NH och att "tala hästens språk" innebär att sparka hästen (för hästarna sparkar varandra), bita hästen (av samma orsak) mm, eftersom det är "naturligt". Detta är vad jag menade och undrade om det var de hon menade i sitt inlägg (vilket jag nu fått uppfattningen av att hon inte menade iom en närmare förklaring).
Allt ansvar och jobb ligger hos människan, men det är hästen som ger ledarskapet. Människan kan inte ta det. Det var vad jag ville understryka.
hade inte tankt mig att bli inblandad i den har diskussionen men vill i alla fall gora nagra pointers..
NH som ar Natural horsemanship, alltsa hastlara som tyvarr inte ar ngt som man far lara sig pa ridskolan kommer med tid om man ar runt hastar. Sen kan man kalla det NH, man kan kalla det MNH, traning, ja vad som helst.. Och det ar inte ngt som man kan lara sig over natt med hjalp av ett stick, ett rep och en stor bla boll.. DET ar pointen jag vill gora har..
Unga (mestadels) personer med en ponny/hast som de alskar gar pa seminar en weekend, de har viss kunskap men inte allt. De blir "tagna" av denna fantastiska vag att lara sin hast saker, koper alla tillbehor incl. dvd och sen gar hem och tittar. Och skall da prova pa sin palle sjalv. Och det fungerar inte.. Hasten forstar inte vad de gor och personen blir irriterad.. Och allt gar till pipan.
Utbudet av material ar bra, som follow up till redan kunnande kunskap, men inte som start. Och DET ar vad jag retar mig sa pa. De som inte kan har tillgang till materialet utan att fa riktig kunskap om sakerna. Och sen blir hasten totalt spattig..
NH ar bra om det anvands ratt, men det maste vara mer instruktion om man skall anvanda det. Man kan inte bara kopa en dvd och tro att man vet.. Och detta hander ofta.. ser nastan varje dag hur sma tjejer star dar och rycker i sin hast och lindar in den i rep och hasten far panik, barnet grater och allt ar cirkus..
Jag vet inte om jag kommer klar med vad jag forsoker saga... Men jag kor min version (SFlaran lol) och lar mig fortfarande, efter 50 ar med hastar... So far har det gatt bra..Men det kommer att finnas saker som behover mer lardom. Och nej jag kan inte allt, det ar det skojiga med hastar, man kan aldrig bli fullard.
Forlat vimsigt inlagg.