NH, western NH och frihetsdressyr

Sv: NH, western NH och frihetsdressyr

Du kan inte reda ut begreppet NH, det är som att tro att du kan reda ut begreppet Ridning.
Vad är ridning? Det finns Massor av olika sorters ridning.

kl*

"western NH" vad exakt räknar du in där då?
För är det att leka häst du syftar på så är det snarare en regel än ett undantag oavsett om det är NH, PNH, eller någon annan utgrening av nh :)

håller med om att det blir lite "blåa vs röda laget" över hela nh grejen, men allting handlar i slutändan om att alla vill hantera sina hästar "rätt", så att döma eller prisa någon kommer man knappast långt med. Sedan tycker jag faktiskt i överlag att det oftare är de som inte tänker nh som är snabba på att döma och slänga ur sig att människor är inte hästar, man måste visa vem som bestämmer osv Iallafall i de trakterna jag bor :angel:

Sedan måste man anpassa sig till förhållanden runt omkring sig, har man ingen egen häst får man snällt ta och hantera hästarna så som de med bestämmande rätt anser att man bör, passar det sig inte får man söka sig någon annan stans..

Jobbade i stall i danmark ett tag, bra hästhållning men gräslig hantering, jag bet ihop och gjorde som jag blev tillsagd ett bra tag, men tillslut så tackade jag ändå nej till att fortsätta jobba, förklarade för tränaren att det inte var något personligt emot deras business men att jag helt enkelt inte trivdes. Enkelt, uppriktigt och respektfullt.

Ser ingen anledning att någonsin ta upp "jag har rätt, du har fel" diskussionen eftersom den aldrig leder någonstans, ingen tycker väl om att höra att man gör fel ;)

Du kan inte reda ut begreppet NH, det är som att tro att du kan reda ut begreppet Ridning.
Vad är ridning? Det finns Massor av olika sorters ridning.

Okej jag hänger med :O)

Det är som det är helt enkelt..

Tycker du ahr en bra poäng där. Men jag har faktiskt varit med om tvärt om. Att det mest är de som håller på med NH som dömmer på det viset..

Sen tycker jag att NH verkligen är att, det är fan jag som bestämmer.

Jag är mer, jag bestämmer.

Svårare än så är det inte. Jag respekterar inte en chef som säger det är fan jag som bestämmer här, men jag respekterar en som säger. Jag bestämmer här.

Jag förstår inte riktigt vad du vill ha ut av din post? Ingen av sidorna är mer "dömmande" än den andra sidan.
Det är helt upp till vilka personer du träffat, huruvida de är dömmande eller ej.

När det kommer till "Jag bestämmer här" så är det inget du kan säga, det är något du förtjänar genom din kunskap, ditt sätt att vara och din personlighet. Hästen utser sin ledare, det är inte människan som utser sig själv. Försöker man utse sig själv så är man på fel väg.
Ledarskap förtjänas, om det inte förtjänats så är man inte den äkta ledaren utan bara någon som bossar runt en häst som bidar sin tid. Den gång ledarskapet verkligen sätts på prov kommer hästen hellre lyssna till sig själv än till människan.

Den riktiga ledaren förtjänar sitt ledarskap och sedan litar hästen på den. Ledarskapet kontrolleras konstant, varje dag, av hästen för att se att människan fortfarande är värdig det. Detta då ledaren är den som skall se till att flocken (i detta fall hästen och människan) är trygg. Om ledaren svajjar i sitt ledarskap vid ett test så är det inte längre säkert för hästen att lägga all sin tillit till denna ledaren utan den kommer mer och mer lägga ledarskapet på sig själv igen.

Denna instinkt/beteende kommer från då hästen var vildhäst och det är inget som vi människor kan ändra på hur mkt vi än försöker. Det sitter så djupt rotat i hästen att det är som instinkten att gå eller andas.
Liksom flyktinstinken är det inget som går att avla bort.

Senast ändrad:

Vad menar du med "leka häst"?
Att låssas vara häst som liten människa på mjäkiga 50-100 kg är ingen bra ide då ens "medspelare" oftast ligger på minst 300 kg eller uppåt, har 2 ben mer än en själv och ofta järnförsedda hovar och ett skarpt bett.

Människa och häst ska istället mötas på halva vägen, hästen ska inte bli människa, människan ska inte bli häst. Människan skall sträva efter att finna en tredje väg som är förståelig för hästen och mindre riskfylld för människan.

I övrigt håller jag med dig. :)

Fast hästhantering handlar ju till stor del om att "tala till hästen på dess eget språk".
Inte förmänskliga hästen eller förhästiga sig själv, men att behandla hästen som häst och göra som andra flockhästar?
Annars hade det väl inte gett så bra resultat det här med att flytta hästen osv.? Just jobbet med att bli en ledare för sin/sina hästar ligger väl väldigt mycket hos mig som människa. Att lära mig förstå hur hästen fungerar och tyda dess språk? För att sen kunna kommunicera så att den förstår vad jag vill. :)

jag håller med dig till punkt och pricka, förenklade det bara till att man "leker häst", för det är vad många icke nh-tänkare tycker att vi gör, vi kommunicerar med hästarna på ett språk de kan förstå, dvs kroppsspråket och energier.

Haha, ser framför mig människor som står i hagen dygnet runt, vänder rumpan mot vinden, kliar sig mot träden, tar till flykt när någonting oväntat händer, kliar sina medkamrater med munnen och står och gnäggar vid grinden när polaren ska ut på ridtur :rofl:

Jag brukar framföra att ledarskapet består av tre delar, alla lika viktiga: Dominans, Respekt och Förtroende. Dominans är enkelt, för den tar man, Respekt är lite svårare, för den måste man förtjäna, bland annat genom att börja med att respektera hästen som individ. Och Förtroende är den svåraste delen, därför att det måste hästen ge av sin egen fria vilja. Får man inte hästens förtroende frivilligt så får man det aldrig. Och för att en häst ska ge dig sitt förtroende så måste den kunna lita på dig.

Jag förstår inte det där med att bara NH folk flyttar sina hästar det gör ju alla?? Eller bara för att jag är en icke NH människa så flyttar jag aldrig min häst. Utan den går alltid över mej, bestämmer över mej eller vad då? Hela hästhanteringen handlar om att flytta och då är detta hästens språk. Men bara om du håller på med NH. Annars har du inte hästens språk utan då är de en männsika som inte har bra häst hantering.
Eller vad???

Jag som är uppväxt hos gammla häst gubbar. Det är energi det. Där går de bara fram till en okänd häst och med en energi tar de över utan att behöva göra seven games eller annat.

Nu har jag inget i mot NH utövare. Alla gör det de vill på sitt sätt. Men jag förstår inte dömandet???

Jag gillar dessa punkter på en NH sida och att han skriver att en del kan det faktiskt redan och man behöver inte hans hjälp för att göra "rätt". Men han hjälper gärna till om man behöver. Det är en bra Lärare i mina ögon.

Testa ditt ledarskap med 6 frågor

Dominans och tillit - kärnan i ledarskapet

- Kan du få hästen att gå undan för tryck genom att trycka med fingertopparna. Flytta bakdelen, backa.

- Kan du få hästen att gå undan för tryck enbart med kroppsspråket (rör inte hästen), med eller utan ”förlängd arm” i form av käpp eller rep?. Flytta bakdelen, backa.

- Kan du få hästen att sänka huvudet genom tryck och eftergift på nacken eller genom att massera nacken?.

- Kan du få hästen att acceptera beröring över hela kroppen? Med handen och med ”förlängd arm” i form av redskap: rep, spö, plastpåse och dylikt.

- Kan du leda hästen i slakt grimskaft utan att den går om dig eller går på dig? Vända höger, vänster. Växla mellan snabbt och långsamt tempo. Hästen ska stanna när du stannar.

- Kan du få hästen att stå stilla och slappna av med slakt grimskaft?

Svarar du ja på alla 6 frågorna så har du sannolikt ett ganska bra eller mycket bra ledarskap i relationen till din häst. Grunden är lagd. Finslipa er kommunikation.
Om du bara kan svara ja på några av frågorna behöver du definitivt gå vidare, eventuellt med hjälp av en tränare i horsemanship.

Sen gillar jag även detta tanke sätt på hans sida..

Klokt sagt:
Om jag kan göra något på endast ett sätt är jag inte fri. Om jag kan göra det på två sätt är jag fri att välja, och ju fler val jag har, desto friare är jag. Å andra sidan innebär friheten att livet blir mer komplext och inte nödvändigtvis enklare - men garanterat mer innehållsrikt och intressant.
Moshe Feldenkrais

Det som jag även skrev här uppe är endast sunt förnuft som många icke NH folk också kan göra med sina hästar.

Varför skulle vi inte kunna det??

Senast ändrad:

Tyvärr finns det de osm tycker att NH och att "tala hästens språk" innebär att sparka hästen (för hästarna sparkar varandra), bita hästen (av samma orsak) mm, eftersom det är "naturligt". Detta är vad jag menade och undrade om det var de hon menade i sitt inlägg (vilket jag nu fått uppfattningen av att hon inte menade iom en närmare förklaring).

Allt ansvar och jobb ligger hos människan, men det är hästen som ger ledarskapet. Människan kan inte ta det. Det var vad jag ville understryka.

Tyvärr finns det de osm tycker att NH och att "tala hästens språk" innebär att sparka hästen (för hästarna sparkar varandra), bita hästen (av samma orsak) mm, eftersom det är "naturligt". Detta är vad jag menade och undrade om det var de hon menade i sitt inlägg (vilket jag nu fått uppfattningen av att hon inte menade iom en närmare förklaring).

Allt ansvar och jobb ligger hos människan, men det är hästen som ger ledarskapet. Människan kan inte ta det. Det var vad jag ville understryka.

DÅ är jag med.. Lite trög ibland... Men man kan inte alltid hänga med i allt :)

Tycker det är intressant det där med hästens språk. Är det för att sälja de annvänder det uttrycket eller vad?????

Alla har ju samma mål och samma sätt att nå det. på ett snällt sätt och genom hästens sätt. Eller vad skulle man annars göra. Bara slå hästen.

Det klart alla icke nH folk. De slår sina hästar till lydnad eller vad??

Många tror sig ha ledarskapet från hästen men det är ytterst få som verkligen har det.

Däremot är de flesta som anser sig ha ledarskapet på jämbördig rang och har sk "Kompisrang", och det är helt ok (så länge inte hästen tar över och blir ohanterbar eller skapar problem för människan).

Att vara en bra ledare, och verkligen ha ledarskapet (dvs inte tro sig ha), kräver lika mkt arbete som elitryttarna lägger ner på sina hästar. Det är konstant och medvetet, varje dag, året om.
Det kräver mycket arbete med just den hästen och det kräver att man underhåller det.

Du blir inte ledare genom att gå fram till en häst och använda "en energi", däremot om du utstrålar självkänsla, trygghet, visdom och kunskap (det jag gissar du menar är energi) så ser hästen dig som en individ som troligast kommer bli värdig att bli ledare i framtiden.
Dvs människan har en god grund att stå på, att börja bygga från.

Du blandar ihop "hög rang" och ledarskap i dina inlägg. (Det handlar om etologi, läran om djurs beteende)

Sen måste jag säga att den enda som kommer med dömande inlägg gentemot den "andra sidan" än så länge har varit du. Det du skrivit har inte varit alltför dömande men det har varit nån mening här och där.
Du har säkerligen mkt dålig erfarenhet av de NH-folk du träffat, men kom ihåg att du har träffat långt ifrån alla!
Bygg inte din åsikt på några få individer, du måste komma ihåg att se till det stora antalet.
Det finns rötägg inom Alla dicipliner, utan undantag. Som du säkert vet kan man inte döma efter dom utan man skall gå efter hur de bra är! :)

Jag tycker vi lägger ner själva diskutionen om "vilken sida dömmer mest" och allt prat om att folk dömer, det är inte kreativt och utvecklande. Istället borde vi sikta in oss på att prata om sådant som är givande, utvecklande och som innehar kunskap!

Menar inte att låta hård i mitt inlägg, är supertrött efter arbetsdagen och formulerar mig kanske lite barskt.

Senast ändrad:

ja, jag tror vi menar typ samma sak fast bara formulerar lite olika :)

Håller med om att det finns rörägg inom alla discipliner, man ska inte döma alla utifrån enstaka individer :)

*kl*

Det är lätt att ha en förufattad mening om någon man inte känner till. Många som håller på med western riding håller också på med natural horsemanship. Det kanske är där ni fått för er att NH är en western-grej.

I både "vanlig" hantering och i NH vill man att hästen skall respektera sin ryttare. Den stora skillnaden är att man hanterar hästen på ett annat sätt, från ett annat perspektiv. Ett sätt som verkar fungera väldigt bra eftersom via den träningen (Jean Pignon till exempel, kolla in han på youtube) kan få hästar att göra saker som ser magiska ut.

Jag tycker att om man ska ha en åsikt vad som är bäst eller sämst så skall man sätta sig in i de båda hanteringssätten först, sen efter det bilda dig en uppfattning vad som du tycker är vettigast/vad som passar dig. Ta det bästa ifrån det du lärt dig och använd det.

Jo jag förstår dej.. men jag är även nyfiken på varför många nh utövare tycker så?? Inte alla :bow:

Det är så jag menar med energi :bow:
Det är så jag tränar med min energi.. Att det bara ska funka att jag har den när jag kommer fram till en häst. För mej är det lika mycket jobb som det är för NH utövare. Bara det att jag jobbar med mej själv och inte med hästen och mej.

Jag har själv provat en NH lektion och det gick inte som jag trodde. För mycket information på en gång, för min häst som aldrig gjort på det viset.

Hon blev över stressad och jag har aldrig fått henne så svettig. JAg var helt förstörd efteråt. Min häst var jätte skumm. Jag kan styra henne bara genom att gå mot baken osv, men jag gör det inte i det tempot. Min häst skulle göra allt som den aldrig gjort något annat. Hon gillar inte okända som bara tar henne. Hon låter ingen bestämma över sej om hon inte litar på att personen ifråga klara det.

När jag sen bara testade att släppa min häst lös utomhus och hon följde mej från flocken, utan godis och i mörkret. Så säger många NH folk att man inte är ledaren när man kan det... osv försöker sätta min sak som jag är jätte dålig med hästar.

JAg håller med dej helt om att det är mycket jobb. Jag tycker det är viktigt att vi funkar på marken i den grad att hon följer mej, jag bestämmer sen vill jag hålla på med ridningen. JAg bryr mej inte om hon snurrar runt i det tempot om jag tittar på rumpan osv. Men då är man dålig ledare för sin häst eller vad??

Jag har en kompis, jag bestämmer relation med min häst. Jag bestämmer men hon har alltid rätt till sin åsikt. Nu menar jag bara att exempel vis, vi är ute och rider och hon vill gå en längre runda så får hon gärna föreslå det. Men jag bestämmer i slut ändan.

Nu har jag massa dömande igen, jag vet. Men detta handlar om ett helt gäng nh utövare och inte bara en.

Man försöker stöta ut mej ur stallet där jag står och de försöker verkligen göra mitt liv pissigt för mej.. Bara för att jag inte väljer NH sidan..

Jätte löjligt jag vet ;O( men man tar åt sej, fast man inte ska.

hade inte tankt mig att bli inblandad i den har diskussionen men vill i alla fall gora nagra pointers..

NH som ar Natural horsemanship, alltsa hastlara som tyvarr inte ar ngt som man far lara sig pa ridskolan kommer med tid om man ar runt hastar. Sen kan man kalla det NH, man kan kalla det MNH, traning, ja vad som helst.. Och det ar inte ngt som man kan lara sig over natt med hjalp av ett stick, ett rep och en stor bla boll.. DET ar pointen jag vill gora har..

Unga (mestadels) personer med en ponny/hast som de alskar gar pa seminar en weekend, de har viss kunskap men inte allt. De blir "tagna" av denna fantastiska vag att lara sin hast saker, koper alla tillbehor incl. dvd och sen gar hem och tittar. Och skall da prova pa sin palle sjalv. Och det fungerar inte.. Hasten forstar inte vad de gor och personen blir irriterad.. Och allt gar till pipan.

Utbudet av material ar bra, som follow up till redan kunnande kunskap, men inte som start. Och DET ar vad jag retar mig sa pa. De som inte kan har tillgang till materialet utan att fa riktig kunskap om sakerna. Och sen blir hasten totalt spattig..
NH ar bra om det anvands ratt, men det maste vara mer instruktion om man skall anvanda det. Man kan inte bara kopa en dvd och tro att man vet.. Och detta hander ofta.. ser nastan varje dag hur sma tjejer star dar och rycker i sin hast och lindar in den i rep och hasten far panik, barnet grater och allt ar cirkus..
Jag vet inte om jag kommer klar med vad jag forsoker saga... Men jag kor min version (SFlaran lol) och lar mig fortfarande, efter 50 ar med hastar... So far har det gatt bra..Men det kommer att finnas saker som behover mer lardom. Och nej jag kan inte allt, det ar det skojiga med hastar, man kan aldrig bli fullard.
Forlat vimsigt inlagg.

hade inte tankt mig att bli inblandad i den har diskussionen men vill i alla fall gora nagra pointers..

NH som ar Natural horsemanship, alltsa hastlara som tyvarr inte ar ngt som man far lara sig pa ridskolan kommer med tid om man ar runt hastar. Sen kan man kalla det NH, man kan kalla det MNH, traning, ja vad som helst.. Och det ar inte ngt som man kan lara sig over natt med hjalp av ett stick, ett rep och en stor bla boll.. DET ar pointen jag vill gora har..

Unga (mestadels) personer med en ponny/hast som de alskar gar pa seminar en weekend, de har viss kunskap men inte allt. De blir "tagna" av denna fantastiska vag att lara sin hast saker, koper alla tillbehor incl. dvd och sen gar hem och tittar. Och skall da prova pa sin palle sjalv. Och det fungerar inte.. Hasten forstar inte vad de gor och personen blir irriterad.. Och allt gar till pipan.

Utbudet av material ar bra, som follow up till redan kunnande kunskap, men inte som start. Och DET ar vad jag retar mig sa pa. De som inte kan har tillgang till materialet utan att fa riktig kunskap om sakerna. Och sen blir hasten totalt spattig..
NH ar bra om det anvands ratt, men det maste vara mer instruktion om man skall anvanda det. Man kan inte bara kopa en dvd och tro att man vet.. Och detta hander ofta.. ser nastan varje dag hur sma tjejer star dar och rycker i sin hast och lindar in den i rep och hasten far panik, barnet grater och allt ar cirkus..
Jag vet inte om jag kommer klar med vad jag forsoker saga... Men jag kor min version (SFlaran lol) och lar mig fortfarande, efter 50 ar med hastar... So far har det gatt bra..Men det kommer att finnas saker som behover mer lardom. Och nej jag kan inte allt, det ar det skojiga med hastar, man kan aldrig bli fullard.
Forlat vimsigt inlagg.

Det finns ytterligare en stor anledning till att NH blir fel i 'fel' händer, och det har med attityd att göra, men annars är det här en jättebra sammanfattning i var det ofta blir helt fel med NH! Det behövs verkligen en duktig instruktör eller vän som kan hjälpa till i vardagssituationerna direkt!

Liknande trådar

Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 598
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 581
Hästhantering Jag fick igår hem en snäll och trevlig häst som dock inte känner mig eller stallägaren som tar in och ut vardagar. Jag vill känna att...
2
Svar
22
· Visningar
2 859
Hästhantering (Första tråden jag började på försvann medan jag skrev, så jag gör ett nytt försök) :) ) Har tittat i NH-bildtråden. Ser många bilder...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
17 394
Senast: Lillfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden