kolblakkur
Trådstartare
Jag har 2 st 2,5-åringar. Kan man börja öva samling, öppnor och slutor direkt på så unga hästar, vid hand? Kommer varvas med vanlig tömkörning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har 2 st 2,5-åringar. Kan man börja öva samling, öppnor och slutor direkt på så unga hästar, vid hand? Kommer varvas med vanlig tömkörning.
varför skulle man vilja börja med samling på en häst som varken är färdigväxt fysiskt, eller har en grundbalans över huvud taget?[/QUOTE
Tror att det blir missuppfattningar här, det handlar inte om att kräva samling i ordets bemärkelse direrkt när hästen varken är utbildad eller färdigväxt. Men att börja med övningar som öppna o sluta o att lära in böjning är en föreredelse för att senare jobba fram samling. Att börja samla innebär ju att hästen börjar tippa bäckenet o sätt in bakbenen ännu mer innunder sig o det kan knappast bli rätt på en häst som är helt grön oavsett om den är unghäst eller under utbildning!
Hästen belastas inte av nån ryttare när man jobbar från marken, men den lär sig ändå att svara rätt på hjälpera, o lär sig var den ska placera sina bakben. Kordination o koncentrationI öppna, sluta, böjd rakt fram, volt
I det här fallet diskuteras 2,5-åriga hästar. På vilket vis anser du det lämpligt att "träna samling" med så unga hästar?
*kl*
Att ha "fobi" mot samling på unghästar kan ju bli lite överdrivet... Om man tänker såhär:
För att hästen ska kunna gå balanserat med ryttaren i nedförsbackar/terräng/i princip öht i galopp så måste en viss grad av samling finnas. En grundsamling kanske man kan kalla det, men t o m för äldre hästar kan dessa moment uppfattas jobbiga om inte "grundsamlingen" finns. Alltså något unghästarna borde lära sig hyfsat tidigt ändå.
Om man lär hästen sakta ner snabbt (för reaktionsförmågans/lydnadens skull, kan ju även vara i grimma och grimskaft från marken när man vill få hästen lydig i vardagshanteringen) så kan man lätt få lite samling.
Att akta sig för det här känns inte som någon bra idé.
Nu är inte jag någon unghästutbildare och det känns självklart att man inte ska pressa sina unghästar.
Men ibland när man läser i såna här trådar kan det kännas rätt överdrivet!
Och då kan man ju fundera på om hästen överhuvudtaget borde ridas, eftersom hästen måste bära ryttarens vikt så snart ryttaren få för sig att rida in, om man inte ens i liten grad/vågar/kan/vill samla på ett par år till då menar jag.
På vilket sätt har jag sagt att det är lämpligt att "träna samling" med unghästar?
Har du ridit in och tränat många unghästar?
resonemanget är befängt.
Förstår inte vart resonemanget att hästen i tidig, ej färdigväxt ålder skulle behöva "lära sig" och "känna på" att kunna böja sig, sätta benen här och där osv, för att funka senare i ridningen. Förklara gärna hur du menar ang. att detta skulle vara viktigt att träna i 2,5 års ålder. Har man ridit unghästar och utbildat dem, förstår man nog lite bättre varför resonemanget blir bakvänt.