Börja med kandar (och sporrar)

Rumpnissen

Trådstartare
Jag vet att frågeställningen har varit uppe tidigare men så började jag fundera.

Planen är att börja rida LA:5-LA:6 sent i höst eller nästa vår (beroende på vad det finns för tävlingar). Nästa vår är tanken att vi ska rida MSV. Men man måste ju inte ha kandar fören i MSV B:4 (eller hur?) och det programmet kommer vi nog rida tidigast hösten -10.

Vad tycker ni? Börjar ni med kandar inför LA:5-6 eller väntar ni? Jag tror att hästen kommer fungera bra på kandar och det kan tom vara så att hon fungerar bättre på det än träns. Men så vet man ju inte...

Kanske man ska göra så enkelt att införskaffa ett kandar och prova vilket hon (JAG!) går bäst på? Hur resonerar ni? Är ni ute i i väldigt god tid (som jag tycker jag kommer vara nu) eller väntar ni?

Sen det här med sporrar. Jag rider inte med sporrar. Har haft turen att än så länge kunna stanna på lokal nivå men nu är det snart dags för regional tävling och då måste man ju ha sporrar. Det enklaste är ju att ta ett par blindsporrar för visst är det ok?

Senast ändrad:
Sv: Börja med kandar (och sporrar)

MSV B:4 är det måste på kandar ja. Jag har ju ridit LA:6 några gånger men har aldrig provat kandar. Han går väldigt bra på träns och tror att det skulle bli knepigare på kandar då han gärna kryper ihop lite på tränset. Vi kommer aldrig rida MSV så det finns liksom ingen mening. Men om det är ditt mål så tycker jag absolut att du kan börja pröva hemma, som du säger, det kanske tom. blir bättre på kandar!

Sen sporrarna, man får ha blindsporrar, men har du provat med sporrar? Kanske inte är så omöjligt som du tror, man behöver ju inte använda dem! ;) Prova en liten rund sporre...

Hästen är tekanne-typen, blir gärna för hög. Så kanske det blir lättare på kandar - mer renodlat då. Vi siktar ju på MSV så frågan är ju bara när kandaret ska på ;).

Det här med sporrar tycker jag mest är onödigt, har aldrig provat det på hästen och vet inte alls hur hon kommer reagera. Man behöver ju inte använda dem - men då känns det ju onödigt att ha några överhuvudtaget ;). Jag är mest rädd att hon ska göra en hoppelirunda (som hon gör ibland) och att jag ska komma åt henne med sporren då - för då blir det nog inte lätt att sitta kvar ;).

Jag tycker gott att du kan prova kandar. det är ju inte så att du måste rida på det dagligen bara för att du ridit på det en gång.
Min häst trivdes jättebra på kandar när jag bara provade och red utan krav men när jag började ha stöd i stångtygeln kröp han bakom hand. Så då var det bra att jag hade tid på mig och inte skulle starta kandarklass de närmaste månaderna, la bort det ett tag och red sen på det någon enstaka gång tills det kändes bättre och till slut gick han bra på det med fint stöd. Men även då red jag bara på det typ en gång i veckan, dock gick han aldrig så bra som på träns dagen efter en kandardag.

Du kan ju börja skritta ut nu någon gång då och då med kandaret på.

Jag har satt kandar på min nu i samband med att jag har ridit klass där jag får tävla med det.

Rider annars mest med träns men rider någon träning emellanåt på kandaret.

Ja, det blir nog att göra så. Men det här med att skritta ut är inte vår starka sida; det blir mer: :bump:.

På något sätt löser vi väll det.

ja det är väl inte nått problem, ridskolan jag och Charlotte växte upp på hände det. så då kan väl du åxå:p

Ni har ju redan visat att ni är jätteduktiga. Varför ska det plötsligt vara stopp efter LA:6?????

Ja, du slår ju de flesta i LA klasserna som är privat hästar. :bow: Steget är ju inte jätte långt från LA:6 till MSV:B. Klart du ska rida MSV med fina pållen inom snar framtid..... Du har ju en bra tränare också !

Tack för allt stöd! :bow: (och förlåt till Rumpnissen för att jag snott hennes tråd...haha) men han kan inte byta heller, eller joo när vi hoppar... ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 733
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 787
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar