Börja med Agility?

Araminta

Trådstartare
Hej!
Min kompis ska antaglien skaffa hund (det lutar åt Parsson Russel Terrier alternativt mellan pudel) i sommar och jag kommer bli nån slags "delfodervärd" på honnom/henne.:banana: Dvs så kommer jag få hjälpa till en del med hunden och även träna den i agility om jag vill. Kompisen själv kommer antagligen mest träna lydnad, så det blir lite allround.

Grejen är den att jag har ingen erfarenhet av agility. Har aldrig haft möjligheten att ha hund själv så det har aldrig blivit av trots att intresse funnits.:( Så nu vill jag ha massor av tips, fakta mm. det behöver nödvändigtvis inte bara vara angående agilityn utan rent i allmänt hur man bäst uppfostrar/tränar en hund.:idea: :bump: Självklart kommer jag och kompisen hålla en bra kontakt så att vi inte förvirrar hunden. :smirk:
 
Sv: Börja med Agility?

Fakta och träningstips kan du hitta lite varstans men det bästa är väl om du åker ut och kollar på när de tränar på närliggande klubb o framförallt går kurserna som finns att gå på klubben.

Eftersom jag är lite sådär för terrier och själv har pudel kan jag ju bara rekommendera dem ;) (pudlarna alltså)

/Jenny
 
Sv: Börja med Agility?

Person Russell är en jakthund, så om ni inte är intresserade av jakt skulle jag föreslå en Dansk-svensk Gårdshund istället (www.gardshund.com). De är nästan indentiska med Parson men har inte lika stark jakt i sig och inget terrier, vilket kan vara skönt vid lydnadsträning. Men de är också pigga och lättlärda, så skillnaden på agilitybanan kanske inte är stor parson vs. Gårdshund.
 
Sv: Börja med Agility?

Hejsan!

Jag har en schäfe som jag har tränat mycket agilyty med, dock ej längre då hon blir halt när hon slåt i marken :( Men i alla fall så köpte jag en väldigt bra bok där det står om hundar och hur man ska träna dem i agility, den heter aGILITY- Rolig träning för alla hundar och är skriven av Patrick Holden och John Gilbert.

Men i den boken framgår det att man ska lära hunden i kopel och sedan gå över med godis, om hundens "mankhöjd" ( för rättuppstående hinder, oxer och så vidare ) är högst 34,99ska den hoppa 25-35 cm. Mankh. 35-42,99 cm, ska den hoppa 34-45och om mankhöjden är, minst 43 och uppåt ska den hoppa 55-65 cm :) min hund har hoppat 90-100 cm! Dock endast 1 gång och med mycket uppvärmining.

Jag kan göra tränings schema åt er hund, allt efter hur ni ska "turas om med den också" men i så fall adda erica.alsterlund@minmail.net
man måste tänka på all träning att variera osv. men somsagt! JAG HJÄLPER ER! ha det bra, och hör av er till min msn snart, kraamar/ Erica
 
Sv: Börja med Agility?

Jag skulle föreslå boken Agility Klass 1 av Anita Axelsson som början, där det står väldigt mycket in just inlärning av agility. Men det ni bör tänka på är att grundlydnaden måste sitta först! Och att ni båda måste jobba med den, våran springer spaniel tävlas av svägerskans dotter, men trots att han kunde agility var de tvugna att börja om med grundlydnad för att det skulle fungera för de två tillsammans.
Ta kontakt med brukshundsklubben och se om de har några agilitykurser, kanske gå med utan hund som med hjälpare och lyssna och lär så har ni mycket grattis när det är dax att sätta igång med den ev hunden.
 
Sv: Börja med Agility?

Själv hade jag nog inte börjat hoppa med min hund innan jag hade sån lydnad på den att den kan vara lös.
Lydnadsträning är en jättebra träning inför agility. Man kan lära hunden att styras på båda sidor, få hunden att följa handsignaler. Sånt kan man börja med tidigare än man kan börja hoppträna hunden (hunden ska helst vara 12 månader innan man börjar träna agility). Då har man en bra grund att börja med och kan då sedan börja träna på hinder förhoppningsvis utan koppel. :)
För mig har det aldrig funnits ett halsband på hunden när jag går in på agilityplanen. :)
Vi utgår med godis eller leksak som belöning och många använder sig av klicker. Det första vi vill ha fram är ett sug mot hindret. Hunden ska tycka att det är roligt, den måste kunna gå ifrån dig ut på hindret för om du ska springa bredvid hunden hela banan får ni ingen bra tid. ;) Vi börjar väldigt tidigt i träningen med framåtsändanden över hinder. Vi ställer en skål med godis bakom ett hinder och kommenderar hunden framåt hopp och när den hoppar över finns då godiset där. Sedan flyttar man skålen längre bort och kommenderar framåt hopp över ett till hinder och så finns gobiten där.
De flesta hundarna tycker att agility är jätteroligt och för min hund är det nu mer självbelöning att ta roliga hinder. :D

Men försök att hitta bra böcker i ämnet. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 600
Senast: Brie
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 607
Senast: Acto
·
Övr. Hund Finns det något att göra? Eller är det bara att hålla hunden kopplad hädanefter? Så himla surt, hennes mor kan påbörja jakt 5-10 meter...
Svar
5
· Visningar
1 004
Senast: moonstruck
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp