Börja hopptävla?

T

twistandshout

Jag tänkte börja med lite clear rounder med min fjordingkille möjligen nu i höst, känns jättespännande men jag är total nybörjade i allt vad tävlingsvärlden innebär! Hur går man till väga från allra första början? Vet inte om det är en luddig fråga eller så men ja. Vad finns det att tänka på innan och allt sånt där? :)

Sv: Börja hopptävla?

Mitt råd är att börja på klubbnivå/pay and jump. Då brukar du inte behöva grönt kort och ryttarlicens, och man brukar få flera försök på varje hinder om det skulle behövas.

Om du är helt grön på vad tävling innebär föreslår jag att du anmäler dig som funktionär på någon tävling i närheten. Då får du dels vara med och se hur det går till på lokal eller regional tävling, och dels hjälper du ridsporten eftersom det brukar vara svårt att få ihop tillräckligt med funktionärer.

Rekommenderar att du läser Tävlingsreglementet (TR) innan du ger dig ut, både den generella delen och den hoppspecifika. Finns att läsa på ridsportsförbundets hemsida.

Övrigt att tänka på är väl att ha vaccinationer up-to-date på hästen (även om det inte brukar vara ett krav på klubbtävling kan man ha det i ordning ändå), och försäkra sig om att hästen kan åka transport. Ska du bara på klubbtävling och det inte är långt att åka behöver de normalt inte ha något hö, om de inte är oroliga. Däremot är eget vatten bra att ha med sig.

om du och hästen är i tävlings kondition, hästen går att lasta och du har grönt kort och licens så kan du ju starta i nån pay and jump eller unghäst klass på en lokal tävling.
om du känner nån i närheten som brukar tävla så kan du ju hänga med dem och hjälpa till, det bästa när du åker iväg på tävling själv är att ha med din tränare och eller en tävlings van person som kan visa vad du ska göra och hjälpa till med hästskötandet. dvs gå till sekreteriatet, sadla/tränsa, hjälpa till med framhoppningen och hålla koll på hur många som är före dig i startlistan.

1, gör dig och hästen redo för tävling
2, skaffa kunskap om tävlings platsens fungerande
3, skaffa hjälp av en som är tävlings van
4, läs tr några gånger
5, åk iväg på en tränings runda, dvs; satsa på en lugn och säker runda och försök lära dig så mycket som möjligt till nästa gång
:D lycka till

Menar du på klubbnivå, pay n jump eller lokalt?

Om ni redan gjort klubbtävlingar/pay n jump så prova gärna att starta nån lokal.
För pay n jump behöver du inte ha grönt kort eller ryttarlicens. Är det dåligt med såna i distriktet så anmäler du dig till en lokal clear round.
Det måste du göra via tävlingsdatabasen (sök på google). Registrera dig där, fyll i alla dina och hästens uppgifter, sök sen efter en lämplig tävling.

För att få starta på lokal nivå måste du ha hästens uppgifter i ordning (pass, vaccinering, mätintyg - om den är ponny) och du måste lösa ryttarlicens. För att få lösa licens måste du ha eget grönt kort. Från det år du fyller 14 och framåt så kan du inte rida på vuxen medföljares gröna kort utan du måste göra eget prov.

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 676
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 733
Senast: morgaine
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 534
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 136
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈