Börja hoppa "unghäst"!!

Sv: Börja hoppa "unghäst"!!

Det är aldrig försent att börja hoppa en häst!
Jag ljög lite, har den gamla skador som kan gå upp är det oklokt, men annars är det väl bara att tuta och köra!

/trazel - som har en åttaåring som är hoppad i ett halvår och en sexåring som är hoppad i en månad. ;)

Är det sent att börja hoppa när hästen är 6 år? hon är "grundhoppad", men p.g.a lite intresse har ägaren inte hoppat henne mycket! Jag skulle nu gärna vilja hoppa henne, men vet inte riktigt hur man gör med en häst som knappt aldrig hoppat! hur börjar man? med vad? Hästen är lite omusklad p.g.a att hon stått ett tag i somras men har börjat bygga upp sig nu när jag börjat rida henne! Spelar det någon roll?

tacksam för svar!!
Ägaren till hästen du pratar om är min bästa väninna. Har du ens diskuterat detta med henne? Det kanske vore idé att göra det först? Är hon medveten om att du planerar att hoppträna henne och redan har börjat?

Carina på Silver Arabians

Sånt kan ni väl ta vägen via PM så vi andra får bra tips o råd! :)

Det är aldrig försent att lära en häst att hoppa.

Jag skulle dock rekommendera att du börjar med löshoppning istället för uppsuttet. Det gäller all inhoppning av hästar - oavsett ras och ålder. Det är på löshoppning som de lär sig själva att kravla sig över hinder och därefter taxering, teknik etc.

SEN kan man börja hoppa uppsuttet. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 577
Senast: ako
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 294
Senast: lirco11
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025