Samma här. Sällan jag läser klart ett sådant mail. Det ser grymt otrevligt ut.Jag tycker det ser väldigt otrevligt ut om det inte finns någon hälsning
Blir tjurigt inställd direkt om jag får ett personligt mail utan hälsningsfras.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Samma här. Sällan jag läser klart ett sådant mail. Det ser grymt otrevligt ut.Jag tycker det ser väldigt otrevligt ut om det inte finns någon hälsning
Blir tjurigt inställd direkt om jag får ett personligt mail utan hälsningsfras.
Halvformellt arbetsmail från i förmiddags (känner mottagaren väl men enbart i arbetet)
"Hej,
hoppas helgerna varit bra och vilsamma.
Jag vill höra med dig om det är OK att....."
Vad har du för alternativ (på svenska) till hej?Inleder med anpassad hälsningsfras. "Hej" eller "Hi" är sällan mina förstahandsval i ett formellt mail av någon anledning, då brukar det bli någonting som antagligen låter mer krystat men som känns bekvämare för mig.
Skriver jag däremot med chef eller kollega eller någon annan som jag haft kontakt med ett par gånger tidigare känns det okej med "Hej Namn!".
Mailar jag av någon anledning med en kompis eller närstående skiter vi i hälsningsfraser, det blir mer i stil med ett textmeddelande.
Jag vet inte riktigt, det var väldigt länge sedan jag skrev någonting annat än sällskapsmail eller exempelvis till postnord (Vad har du för alternativ (på svenska) till hej?
Nyfiken bara, enda jag kommer på är "kära" och det känns underligt imo.
Agree! jag tror heller aldrig att jag har fått ett mejl utan hälsningsfras, om det inte handlat om de situationerna du tar upp; snabba återkopplingar kollegor eller kompisar emellan.Så olika det kan vara. Är det inte mina närmaste kollegor som bara vill säga något kvickt och snabbt som reaktion på en tidigare mejlkonversation så tycker jag att det kan funka utan hälsningsfras - i annat fall så brukar jag bli lite stött om någon skickar ett mejl utan hälsningsfras. Det känns respektlöst utan tycker jag - ungefär som om jag vore en chatbot.
Så om jag skriver till dig i ditt jobb och inleder med"Skriver till dig för att...." så blir du superförolämpad?Jag håller inte alls med. Jag blir superförolämpad varje gång det händer mig.
Så om jag skriver till dig i ditt jobb och inleder med"Skriver till dig för att...." så blir du superförolämpad?![]()
Så om jag skriver till dig i ditt jobb och inleder med "Skriver till dig för att...." så blir du superförolämpad?![]()
Formell hälsningsfras är väl bra. men tycker du verkligen att "hej" är en formell hälsningsfras?Ja - kanske inte nödvändigtvis superförolämpad. Det beror på hur resten av mejlet är formulerat. Men, ja, jag tycker att det är respektlöst att inte inleda med en formell hälsningsfras. Det signalerar att avsändaren vill ha av min tid, men i gengäld inte tar sig tid att hälsa.
Tack för definitionen av migSkriver någon så till mig i mitt jobb och det inte är ett massmail så tycker jag personen är en otrevlig råtta![]()
Formell hälsningsfras är väl bra. men tycker du verkligen att "hej" är en formell hälsningsfras?
Det finns många sätt att vara vänlig på som inte innefattar det (i mina ögon slarviga) hej.
@Sel Jag kom tänka på "Good evening/day", "Greetings"Vad har du för alternativ (på svenska) till hej?
Nyfiken bara, enda jag kommer på är "kära" och det känns underligt imo.
På engelska är det mycket lättare, men det är svårt med vettiga alternativ på svenska märker jag. Goddag/godmorgon etc känns lite märkligt det också.
Nu vill jag att FK ska skriva till mig med "Kära Asko"Svenskans "Hej" absolut en formell hälsningsfras i den bemärkelsen att det är så folk vanligen formellt hälsar i det informellt genomsyrade Sverige. Det kan inte jämföras med engelskans "Hi" (typ "Hejsan"), utan motsvaras mer av engelskans "Dear" (som används både för formella och informella sammanhang).
Använder du de två? Jag skojade lite ..På engelska är det mycket lättare, men det är svårt med vettiga alternativ på svenska märker jag. Goddag/godmorgon etc känns lite märkligt det också.